دو مرد جوان پس از ۲۶۱ ساعت، زنده از زیر آوار بیرون آمدند

شمار جان‌باختگان زلزله مهیب ترکیه و سوریه به ۴۴ هزار نفر رسید

در حالی ‌که شمار جان‌باختگان زلزله ترکیه و سوریه به ۴۴ هزار نفر نزدیک شده است، جست‌وجوی تیم‌های امدادی برای نجات بازماندگان همچنان ادامه دارد.

رسانه‌های داخلی ترکیه، صبح روز جمعه ۱۷ فوریه در دوازدهمین روز وقوع زمین‌لرزه مرگبار، از نجات دو مرد جوان پس از ۲۶۱ ساعت خبر دادند.

به گزارش خبرگزاری دولتی تی‌آر‌تی، نجات محمت علی‌شاکر اوغلو ۲۶ ساله و مصطفی آوجی ۳۴ ساله، از زیر آوار‌های ساختمانی در محله اوداباشی انطاکیه در استان هاتای، اشک شوق را از چشمان خانواده‌ها و تیم‌های امدادی جاری کرد.

خبرگزاری آناتولی در گزارشی از دیدار این دو نجات‌یافته با خانواده‌هایشان نوشت: «پدر مصطفی که برای دیدن فرزندش به بیمارستانی در انطاکیه آمده بود، با ابراز خوشحالی از نجات فرزندش گفت باورم نمی‌شود. این واقعا یک معجزه است. ما برای بدترین خبر‌ها آماده شده بودیم، اما از این معجزه بسیار خوشحالیم. برادر او هم با بیان اینکه ‌امیدشان را کاملا از دست داده بودند، گفت زمانی که اصلا انتظارش را نداشتیم، به ما زنگ زدند و گفتند که مصطفی زنده است.»

بر اساس این گزارش، پدر محمت نیز با بیان اینکه بعد از زلزله روز‌های سختی را گذرانده‌اند، گفت:«هیچ‌وقت امیدم را از دست ندادم. همیشه احساس می‌کردم که پسرم می‌آید و این‌گونه نیز شد.»

پیش از نجات این دو مرد جوان هم دختر ۱۴ ساله‌ای به نام عثمان حلبیه ۲۶۰ ساعت پس از وقوع زمین‌لرزه، از زیر آوار نجات پیدا کرد و به بیمارستان منتقل شد.

رسانه‌های ترکیه، روز پنجشنبه در یازدهمین روز وقوع زلزله نیز از وقوع معجزه‌ای دیگر خبر دادند و اعلام کردند که تیم‌های امدادی ترکیه در استان قهرمان‌ماراش موفق شدند یک زن ۴۲ ساله به نام نسلیحان کیلیچ را از زیر آوار نجات دهند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

نجات آلینا اولمز دختر ۱۷ ساله پس از ۲۴۸ ساعت نیز، بازتاب وسیعی در رسانه‌ها و فضای مجازی داشت و پزشکان آن را معجزه خواندند.

اکنون ۱۲ روز از وقوع زمین‌لرزه در مناطق مرزی ترکیه و سوریه می‌گذرد و ‌امید‌ها به نجات بازماندگان از زیر آوار به‌تدریج رنگ می‌بازند. با این حال، زنده بیرون آمدن برخی افراد از زیر آوار با وجود گذشت ساعت‌های طولانی، موجب شده است که گروه‌های امدادی و خانواده‌ها به تلاش خود برای نجات بازماندگان ادامه دهند.

گزارش‌های میدانی از مناطق آسیب‌دیده حاکی از آن است که زلزله‌زدگان ترکیه‌ای و سوریه‌ای در شرایط دشواری به سر می‌برند. پس‌لرزه‌های مداوم نیز علاوه بر اینکه ترس مردم را مضاعف کرده، به شایعه‌ها نیز دامن زده است.

روز پنجشنبه زلزله‌ای به بزرگی ۵.۱، مناطقی از استان هاتای را لرزاند. به گفته شاهدان محلی، برخی ساختمان‌های نیمه‌ویران در‌اثر این زمین‌لرزه فرو ریختند. این زمین‌لرزه در فاصله شش کیلومتری شهرستان ارسوز رخ داد.

سازمان ملل متحد می‌گوید زلزله مرگبار ترکیه و سوریه در ششم فوریه، دست‌کم بر زندگی ۲۴ میلیون نفر تاثیر گذاشته است.

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد، روز پنجشنبه در بیانیه‌ای خواستار جمع‌آوری فوری کمک یک میلیارد دلاری طی سه ماه برای نجات آسیب‌دیدگان در ترکیه شد.

به گفته او، این کمک‌ها لازم است تا سازمان‌های بشردوستانه بتوانند به بیش از پنج میلیون نفری که تحت تاثیر زلزله فاجعه‌بار هفته گذشته قرار گرفته‌اند کمک کنند، زیرا زلزله‌زگان به تامین غذا، امنیت، آموزش، آب و مسکن نیاز فوری دارند.

دبیرکل سازمان ملل متحد در بیانیه‌اش تاکید کرد که ترکیه میزبان بیشترین جمعیت پناهندگان ازجمله آوارگان سوری است.

مقام‌های ترکیه در آخرین گزارش‌ها اعلام کردند که شمار قربانیان زلزله در این کشور از مرز ۳۸ هزار نفر فراتر رفته است. خبرگزاری الجزیره به نقل از دولت سوریه و مقام‌های سازمان ملل متحد نیز شمار جان‌باختگان در این کشور را بیش از پنج هزار و ۸۰۰ نفر اعلام کرد.

بیشتر از جهان