بحران بعد از زمین‌لرزه؛ زلزله‌زدگان ترکیه در قطار و گلخانه می‌خوابند

مقام‌های ترکیه می‌گویند دست‌کم ۸۴ هزار ساختمان در اثر زلزله مرگبار اخیر این کشور ویران شده‌اند

 نزدیک به دو هفته پس از زلزله عظیمی که ده‌ها هزار ساختمان را با خاک یکسان و میلیون‌ها نفر را در ترکیه و سوریه آواره کرد، بسیاری از نجات‌یافتگان در تامین نیازهای اولیه خود با مشکل مواجه‌اند.

به گزارش آسوشیتدپرس، افرادی که از خانه‌هایشان در منطقه زلزله‌زده بیرون رانده شده‌اند، طیف وسیعی از مشکلات را توصیف می‌کنند. برخی از آن‌ها نگران‌اند که براثر سرما جانشان را از دست بدهند، بعضی دیگر از کمبود غذا گلایه می‌کنند و عده‌ای نیز می‌گویند که ناچارند در چادرها، کارخانه‌ها، واگن‌های قطار یا گلخانه‌ بخوابند.

پس از وقوع زلزله‌ای به بزرگی ۷.۸ ریشتر در جنوب ترکیه و بخش‌هایی از سوریه، ده‌ها گروه امدادی تلاش‌های گسترده‌ای را آغاز کرده‌اند. دولت ترکیه روز چهارشنبه گفت که بیش از پنج هزار و ۴۰۰ کانتینر کشتی به‌عنوان سرپناه برای زلزله‌زدگان مستقر شده و بیش از ۲۰۰ هزار چادر نیز فرستاده شده است.

با این حال، واقعیت این است که ترکیه با یک فاجعه بزرگ روبرو است. دولت می‌گوید دست‌کم ۸۴ هزار ساختمان یا در اثر زلزله شدید روز ششم فوریه ویران شده‌اند،‌ یا به حدی آسیب دیده‌اند که دیگر قابل‌استفاده نیستند. هنوز هیچ آمار رسمی درباره تعداد افراد آواره در منطقه زلزله‌زده ترکیه وجود ندارد،‌ اما آنچه مشخص است این است که این منطقه حدود ۱۴ میلیون یا ۱۶ درصد از جمعیت این کشور را در خود جای داده بود.

با اینکه بسیاری از کشورها برای نجات بازماندگان،‌ اقلام لازم ازجمله چادر و کانتینر فرستاده‌اند، برخی از زلزله‌زدگان هنوز سرپناه مناسبی ندارند. با توجه به این شرایط،‌ قطر وعده داده است پناهگاه‌هایی را که پیش‌تر برای اسکان طرفداران فوتبال در جام جهانی از آن‌ها استفاده می‌شد،‌ به مناطق زلزله‌زده بفرستد.

مردم محلی در روستاهای کوهستانی استان قهرمان‌مراس، در شب‌های سرد برای گرم نگه‌داشتن خود و نجات از سرما می‌جنگند. با وجود اینکه به روستاییان چادر داده‌اند، اما آن‌ها نگران‌اند که شرایط یخبندان در کوه‌ها به یخ‌زدگی و مرگ برخی از ساکنان منجر شود. آن‌ها می‌گویند که چادر قدرت مقابله با سرمای هوا را ندارد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه، گفته است که ۲.۲ میلیون نفر منطقه زلزله‌زده را ترک کرده‌اند. به گفته او، حدود ۱.۶ میلیون نفر نیاز به مسکن دارند و حدود ۸۹۰ هزار نفر در اماکن عمومی مانند خوابگاه‌های دانشجویی مستقر شده‌اند. به گفته او، ۵۰ هزار نفر نیز در هتل‌ها مستقر شده‌اند.

وزارت حمل‌ونقل ترکیه نیز روز چهارشنبه گفت که دولت به بیش از ۲۷۲ هزار نفر کمک کرده است تا از طریق هوایی، دریایی و ریلی منطقه زلزله‌زده را ترک کنند. با این حال، بسیاری از مردم ترجیح می‌دهند در نزدیکی خانه‌های خود بمانند تا از دارایی‌های باقی‌مانده محافظت کنند یا منتظر بازیابی اجساد بستگانشان باشند.

گلخانه‌های بزرگی که معمولا برای پرورش گوجه‌فرنگی استفاده می‌شود، یکی از اماکنی‌اند که بسیاری از مردم محلی برای نجات خود از سرما به آنجا پناه برده‌اند. اکنون حدود دو هزار نفر در زیر این پوشش‌های پلاستیکی زندگی می‌کنند. آن‌ها اجاق‌های هیزمی را در داخل گلخانه‌ها نصب کرده‌اند تا غذاهایی را که سازمان‌های امدادی تحویل می‌دهند بپزند.

برخی دیگر از آوارگان سرپناه نسبتا پایداری یافته‌اند. آن‌ها به کارخانه‌ها پناه برده‌اند و می‌توانند از آشپزخانه و آب گرم استفاده کنند.

ایستگاه راه‌آهن اسکندرون نیز جای دیگری است که برخی از خانواده‌ها در آنجا ساکن شده‌اند و در واگن‌های قطار زندگی می‌کنند. آن‌ها می‌گویند که ارتش هر روز سه وعده غذایی به آن‌ها ارائه می‌کند.

سازمان ملل متحد می‌گوید زلزله مرگبار ترکیه و سوریه در روز ششم فوریه، دست‌کم بر زندگی ۲۴ میلیون نفر تاثیر گذاشته است.

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد، روز پنجشنبه در بیانیه‌ای خواستار جمع‌آوری فوری کمک یک میلیارد دلاری طی سه ماه برای نجات آسیب‌دیدگان در ترکیه شد. به گفته او، این کمک‌ها لازم است تا سازمان‌های بشردوستانه بتوانند به بیش از پنج میلیون نفری که تحت تاثیر این فاجعه‌ قرار گرفته‌اند کمک کنند.

بیشتر از جهان