تسلیحات بریتانیایی را «می‌توان در اوکراین تولید کرد»

این صحبت‌ها با مطرح شدن بیم‌هایی درباره رهبری بریتانیا بر نیروی واکنش سریع ناتو در سال ۲۰۲۴ هم‌زمان شده است

ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین، از غرب خواست به «بال‌های آزادی» پایبند باشند - AFP

گفته می‌شود مقام‌های بریتانیا در حال مذاکره برای ساخت تسلیحات بریتانیایی و دیگر تجهیزات نظامی در اوکراین‌اند.

پس از آنکه ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین، از غرب خواست به «بال‌های آزادی» پایبند باشند، ریشی سوناک امکان ارسال جت‌های جنگنده به کی‌یف را مطرح کرد.

به گزارش روزنامه ساندی تلگراف، مدیران اجرایی صنایع دفاعی بریتانیا اکنون در حال تبادل نظر راجع به معامله‌ای‌اند که ساخت تسلیحات و وسایل نقلیه تحت لیسانس [بریتانیا] در اوکراین را میسر می‌کند.

یکی از مدیران صنایع دفاعی در مصاحبه با این روزنامه گفت برای بردن بریتانیا به «جلو صف» رقابتی در  گرفته است و گویا شرکت‌های صنایع دفاعی اروپا نیز در این مذاکرات حضور دارند.

به گفته کارشناسان، هر توافقی باید به تایید سوناک برسد. اد آرنولد، از موسسه خدمات رویال یونایتد (آریواس‌آی)، گفت: «در ابتدا می‌توان آن را به عنوان معامله‌ای تجاری مطرح کرد اما دست‌کم تایید سیاسی ضمنی ضرورت دارد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

فرانسیس توسا، کارشناس امور دفاعی، گفت که هر توافقی باید به بعد از پایان جنگ موکول شود و هشدار داد کارخانه‌های تسلیحات هدف حمله کرملین قرار خواهند گرفت.

توسا گفت: «کارخانه تانک‌سازی کوچک نیست. خیلی صریح بگویم، اگر جای پوتین بودم، این یکی از نخستین اهدافی بود که برای حمله انتخاب می‌کردم.»

این در حالی است که به ادعای منابع آگاه، نیروهای نظامی بریتانیا به قدری «تحت فشارند» که بیم آن وجود دارد برای تحویل گرفتن نیروی واکنش سریع ناتو از آلمان در پایان سال ۲۰۲۳ مناسب نباشند.

به گزارش رسانه‌های آلمان، ناتو از دولت آلمان خواسته است یک سال دیگر به ریاست بر این نیروی دفاع در برابر روسیه ادامه دهد، زیرا بریتانیا کارکنان موردنیاز را ندارد.

به گزارش تیبل.مدیا، ناتو نگران است نیروهای بریتانیا نتوانند تا مهلت تعیین شده ژانویه ۲۰۲۴ فرماندهی نیروی ضربت مشترک دارای آمادگی بالا (وی‌جی‌تی‌اف) را به عهده گیرند.

منابع آگاه وزارت دفاع بریتانیا ضمن تایید گزارش‌های روزنامه میل آن ساندی، گفتند: «نیروهای ما به علت گستردگی آموزش نیروهای اوکراینی هم تحت فشارند.»

اوایل همین هفته و پس از آنکه زلنسکی در سفری غیرمنتظره به بریتانیا، خواستار دریافت «هواپیماهای قدرتمند انگلیسی» شد، سوناک خاطرنشان کرد امکان تحویل جت‌های جنگنده وجود دارد.

رهبر اوکراین گفت سوناک «تمایل» خود برای ارسال هواپیما را به او ابراز کرده بود اما دفتر نخست‌وزیری بریتانیا ارسال خیلی زود هواپیماها را رد و این ایده را یک امکان در «درازمدت» توصیف کرد.

نخست‌وزیر بریتانیا گفت که «قسمتی از صحبت» در مورد هواپیماهای جت بود اما افزود آموزش خلبانان سال‌ها طول می‌کشد و استفاده از برخی هواپیماهای نظامی بریتانیا باید طبق معاهداتی «با چند کشور دیگر» باشد.

© The Independent

بیشتر از جهان