ولودیمیر زلنسکی چه جت‌های جنگنده‌ای درخواست کرد؟

خلبانان جنگی اوکراین احتمالا خلبانی با هاوک، یوروفایتر تایفون و اف-۳۵ لایتنینگ را در نیروی هوایی بریتانیا آموزش خواهند دید

ولودیمیر زلنسکی در سخنرانی خود برای نمایندگان مجلس بریتانیا در تالار مملوازجمعیت وست مینیستر، تاکید کرد که «پیشاپیش [از ما] بابت هواپیماهای قدرتمند انگلیسی تشکر می‌کند». او سپس کلاه ایمنی یک خلبان اوکراینی را به سر لیندزی هویل، رئیس مجلس، تقدیم کرد؛ کلاهی که روی آن نوشته شده بود: «ما آزادی داریم. به ما پروبال دهید تا حفظش کنیم.»

ساعاتی پیش از آن، ریشی سوناک اعلام کرده بود بریتانیا برای خلبانان اوکراینی دوره آموزشی هواپیماهای جنگی پیشرفته برگزار خواهد کرد و آنان احتمالا برای خلبانی با هاوک، یوروفایتر تایفون و اف‌ــ‌۳۵ لایتنینگ نیروی هوایی بریتانیا دوره خواهند دید. همان‌طور که سر ریچارد نایتون، مارشال نیروی هوایی، هفته پیش در کمیته دفاعی مجلس عوام تایید کرد، هم‌اکنون برنامه آموزش خلبانان هلی‌کوپتر اوکراینی در پایگاه شاوبری واقع در شراپشر در حال برگزاری است.

ماه گذشته، سباستین لوکورنو، وزیر دفاع فرانسه، گفت که کشورش در حال بررسی درخواست آموزش خلبانی هواپیماهای جنگنده فرانسوی به خلبانان اوکراینی است. این در حالی است که کنگره ایالات متحده اختصاص ۱۰۰ میلیون دلار (۸۳ میلیون پوند) برای آموزش خلبانی با هواپیماهای آمریکایی به اوکراینی‌ها را در قالب «قانون اجازه دفاع ملی» تصویب کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

دفتر نخست‌وزیری بریتانیا اعلام کرد بن والاس، وزیر دفاع، در حال بررسی این موضوع است که چه نوع جت‌های پرسرعتی می‌توان به اوکراین فرستاد. همچنین باید دید آیا کی‌یف «هواپیماهای قدرتمند انگلیسی» درخواستی‌اش را تحویل خواهد گرفت یا نه. اوکراین به جای هواپیماهای متفرقه، برای تایفون ساخت کنسرسیوم بریتانیا، آلمان، ایتالیا، اسپانیا و اتریش یا اف‌ــ‌۳۵، طرح مشترک ایالات متحده، بریتانیا، ایتالیا، هلند، استرالیا، نروژ، دانمارک و کانادا، درخواست داده است.

هواپیماهای جنگی که اوکراینی‌ها به احتمال زیاد دریافت خواهند کرد اف‌ــ‌۱۶های آمریکایی‌اند. این امر به لحاظ پشتیبانی عملیاتی و تعمیر و نگهداری منطقی‌ترین است و آن‌ها همان نوع هواپیمایی‌اند که اوکراینی‌ها لازم دارند، چنانکه تانک لئوپارد۲اس آلمانی هم منطقی‌ترین گزینه تانک برای ارتش این کشور است.

آموزشی کاربری هاوک و تایفون برای پرواز با اف‌ــ‌۱۶اس مشکلی ایجاد نمی‌کند. به گفته گرگ بارول، مارشال هوایی و فرمانده سابق نیروی هوایی بریتانیا که اکنون مشاور آر‌یواس‌آی (موسسه خدمات رویال یونایتد) است، «بریتانیا امکانات آموزش در فضای مصنوعی را دارد که می‌توان از آن برای آموزش تاکتیک‌های پیشرفته و کاربری اسلحه استفاده کرد. یادگیری پرواز با هواپیما مرحله گذار نسبتا ساده‌ای است. بخش اصلی آموزش یادگیری کاربری سیستم‌ها برای رسیدن به بیشترین بازدهی است که به پیشرفته‌ترین انواع [جنگنده‌ها] هم قابل انتقال است.»

در مورد اف‌ــ‌۱۶ها هنوز تصمیمی گرفته نشده است اما احتمال دارد این هواپیماها را هم مانند سیستم‌های توپخانه‌ای با تحرک بالا (هیمارس) و سیستم‌های راکت‌انداز چندگانه (ام‌ال‌آر‌اس) به نیروهای اوکراین بدهند. در حالی که ناتو ابتدا با اعلام اینکه ارسال توپخانه پیشرفته دوربرد به تحریک مسکو منجر خواهد شد، از ارسال آن‌ها طفره رفته بود. در مورد ارسال تانک‌ها نیز همین داستان پیش آمد.

جو بایدن، رئیس‌جمهور ایالات متحده، در پایان ژانویه گفت با ارسال هواپیماهای جنگنده پیشرفته به اوکراین مخالف است. اما جان فاینر، دستیار مشاور امنیت ملی کاخ سفید، همین هفته پیش گفت ایالات متحده در مورد طرح ارائه جت‌های جنگنده به اوکراین «خیلی دقیق» با کی‌یف و متحدانش تبادل نظر خواهد کرد. او گفت: «دادن هیچ سیستم خاصی را رد یا تایید نکردیم. سعی کرده‌ایم کمک ما با موقعیت اوکراینی‌ها در جنگ متناسب باشد.»

ووپکه هویکسترا، وزیر خارجه هلند، قبل‌تر در همین ماه [فوریه] در مجلس کشورش گفته بود در مورد ارسال هواپیماهای اف‌ــ‌۱۶ «هیچ تابویی» وجود ندارد. مارک روته، نخست‌وزیر هلند، نیز همین حرف را زد اما افزود: «این کار گام بسیار بزرگی به جلو خواهد بود.»

اولاف شولتس، صدراعظم آلمان، با گلایه از آنچه رقابت متحدان ناتو برای مسلح کردن اوکراین نامید، اعلام کرد: «اصلا مسئله هواپیمای جنگی مطرح نیست. توصیه من فقط این است که در بحث سیستم‌های تسلیحاتی برای پیشی گرفتن از هم مدام رقابت نباشد... این انسجام را در گام نخست با تصمیم‌گیری‌های محرمانه و بعد با اعلام آن‌ حفظ و تقویت می‌کنیم.»

ظاهرا شولتس مخالف سرسخت ارسال تانک‌های لئوپارد به اوکراین بود اما در نهایت مجبور شد نظرش را ۱۸۰ درجه تغییر بدهد و لابی‌های فشرده اوکراین به رهبری زلنسکی، رئیس‌جمهوری این کشور، نتیجه داد.

© The Independent

بیشتر از جهان