دبیرکل ناتو: اوکراين به مهمات بيشتری نیاز دارد

به گفته استولتنبرگ، ولادیمیر پوتین قرار است «حملات جدیدی را آغاز کند

دبیرکل ناتو: متحدان اوکراین در مورد خواسته‌های اوکراين برای ارسال جت‌های جنگنده مدرن به ميدان جنگ، به بحث مشغول‌اند-Kenzo TRIBOUILLARD / AFP

ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو، روز دوشنبه، ۱۳ فوریه (۲۴ بهمن)، اعلام کرد که ناتو به «افزایش تولید» مهمات نیاز دارد، زیرا میزان استفاده اوکراین از مهمات به مراتب از توانایی تولید فعلی ناتو بیشتر شده است.

استولتنبرگ به خبرنگاران گفت: «جنگ در اوکراین مقدار هنگفتی مهمات مصرف می‌کند و انبارهای اعضای ناتو را خالی کرده است»، و تصریح کرد: «میزان استفاده فعلی اوکراین از مهمات بسیار بیشتر از میزان فعلی تولید اعضای ناتو است و این امر صنایع دفاعی اعضای این سازمان را تحت فشار می‌گذارد.»

استولتنبرگ اعتراف کرد که ناتو با «مشکل» مواجه است، زیرا زمان انتظار کنونی برای ارسال مهمات با کالیبر بالا، از ۱۲ ماه به ۲۸ ماه افزایش یافته است. با این حال، او اطمینان داد که گام‌های لازم برداشته شده است، و اعضای ناتو در مسیری قرار دارند که قادر خواهند بود نه‌تنها به حمایت از اوکراین ادامه دهند، بلکه ذخایر مهمات این اتحادیه نظامی را دوباره پر کنند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گزارش خبرگزاری فرانسه، حمایت‌کنندگان غربی اوکراین - که میلیاردها دلار اسلحه برای این کشور تامین کرده‌اند - روز سه‌شنبه، ۱۴ فوریه، در بروکسل دیدار خواهند کرد تا در مورد خواسته‌های تسلیحاتی کی‌یف بحث کنند، زیرا به گفته استولتنبرگ، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه، قرار است «حملات جدیدی را آغاز کند».

دبیرکل ناتو افزود: «متحدان اوکراین در مورد خواسته‌های اوکراين برای ارسال جت‌های جنگنده مدرن به ميدان جنگ، به بحث مشغول‌اند.» او تاکید کرد که اینک تمرکز کلیدی بر این است که «مطمئن شویم مقادیر لازم سلاح، در وقت مناسب به نیروهای اوکراین می‌رسد». استولتنبرگ گفت: «واضح است که در یک مسابقه لجستیکی‌ایم»، و تاکید کرد: «پشتیبانی‌های کلیدی مانند مهمات، سوخت و قطعات یدکی باید پیش از اینکه روسیه بتواند در میدان جنگ به برتری دست یابد، به اوکراین برسد و سرعت در این امر، جان خیلی‌ها را نجات خواهد داد.»

جولیان اسمیت، سفیر آمریکا در ناتو، نیز با اشاره به صنایع تسلیحاتی گفت: «ناتو جویای همکاری با این صنایع برای افزایش تولید تسلیحات و مهمات و کاهش زمان تولید آن‌ها است.» او در ادامه افزود: «کاملا ضروری است که اطمینان حاصل شود که می‌توانیم به حمایت از اوکراین ادامه دهیم و [با همکاری] جمعی، می‌توانیم از هر متر از خاک اعضای ناتو محافظت کنیم.»

ولودیمر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین، هفته گذشته در سفری به لندن، پاریس و بروکسل، از اعضای ناتو خواست هواپیماهای جنگنده در اختیار اوکراین قرار دهند. زلنسکی موفق شد تعهد بریتانیا را برای آموزش خلبانان اوکراینی به دست آورد، اما هیچ وعده محکمی درباره دریافت جت‌های جنگنده دریافت نکرد.
شماری از ديپلمات‌‌ها در مقر ناتو گفتند گمان نمی‌کنند که در جلسه روز سه‌شنبه، ۱۴ فوریه، در مورد تامين جت‌های جنگنده نظر قاطعی اعلام‌ شود، اما این احتمال به تدریج افزایش می‌یابد.