تحریم‌های سوریه برای کمک‌رسانی فوری به زلزله‌زدگان لغو شد

آمریکا ۸۵ میلیون دلار برای تامین نیازهای فوری زلزله‌زدگان اختصاص داد

همزمان با افزایش شمار قربانیان زمین‌لرزه‌ ترکیه و سوریه، کمک‌های کشورهای مختلف و سازمان‌های بین‌المللی به زلزله‌زدگان ادامه دارد. با این حال، این کمک‌ها کافی نیست و ارائه کمک‌ها نیز در بسیاری از مناطق زلزله‌زده، به‌ویژه در سوریه، با کندی پیش می‌رود. وضعیت جاده‌ها و شرایط آب‌وهوایی هم وضعیت را دشوارتر کرده است.

برنامه جهانی غذای سازمان ملل روز جمعه اعلام کرد برای تامین غذای گرم دستکم ۸۷۴ هزار تن از زلزله‌زدگان، به ۷۷ میلیون دلار اعتبار نیاز دارد.

در این میان، دفتر کنترل دارایی‌های خارجی وزارت خزانه‌داری آمریکا اعلام کرد مجموعه‌ای از تحریم‌‌های آمریکا علیه سوریه، به‌طور موقت برای شش ماه، به‌منظور فعالیت موثر سازمان‌های کمک‌رسانی لغو می‌شوند.

خبرگزاری‌های بین‌المللی روز جمعه ۱۰ فوریه (۲۱ بهمن) به‌نقل از آدیمو، معاون وزیر خزانه‌داری آمریکا، نوشتند: «قصد دارم خیلی روشن اطمینان دهم که تحریم‌های آمریکا در سوریه، مانع تلاش‌ها برای نجات جان مردم این کشور نمی‌شود.»

همزمان دولت آمریکا روز جمعه اعلام کرد ۸۵ میلیون دلار برای کمک به صد‌ها هزاران تن از زلزله‌زدگان ترکیه و سوریه اختصاص می‌دهد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این کمک‌ها از طریق آژانس توسعه بین‌المللی ایالات متحده تامین می‌شود و قرار است صرف تامین نیازهای فوری از جمله تهیه غذا، سرپناه و آب سالم برای زلزله‌زدگان شود.

دولت آمریکا به‌طور مستقیم با نهادهای دولتی حکومت بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه، ارتباطی ندارد. کمک‌های آمریکا در سوریه قرار است با واسطه متحدانش در منطقه ارائه شود.

در حال حاضر بیشتر خاک سوریه در کنترل نیروهای بشار اسد است، اما همچنان بخش‌هایی از شمال سوریه، هم در غرب و هم شرق، در اختیار مخالفان است.

بخش‌های شمال غرب سوریه در زمره مناطق زلزله‌زده است. روز پنجشنبه، برای اولین بار، کاروانی از کمک‌های انسان‌دوستانه وارد مناطق تحت کنترل نیروهای مخالف بشار اسد در شمال غربی سوریه شد. دولت ترکیه نیز در این مناطق نفوذ دارد.

بر اساس آخرین برآوردهای رسمی، بیش از ۲۲هزار تن در جریان زمین‌لرزه‌های شامگاه دوشنبه در ترکیه و سوریه جان خود را از دست داده‌اند.

بیشتر از جهان