افزایش نگرانی‌ها درباره انتقال سلاح از ایران به سوریه در پوشش کمک برای زلزله

این احتمال وجود دارد که حکومت ایران و حزب‌الله لبنان از شرایط آشفته و بحران کنونی به‌منظور اهداف نظامی، انتقال سلاح و تجهیزات نظامی استفاده کنند

در حالی که هنوز شمار زیادی از زلزله‌زدگان شهرستان خوی در شرایط بسیار بدی به‌‌سر می‌برند و خشم و نارضایتی عمومی از عملکرد ضعیف مقام‌های دولتی و محلی ادامه دارد، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی اعلام کرد که به کمک زلزله‌زدگان سوریه می‌شتابد.

اعلام آمادگی سپاه پاسداران و اعزام چند هواپیما «کمک» به سوریه با واکنش‌های گسترده مواجه شده‌ است. دخالت سپاه پاسداران در عین حال به برخی از نگرانی‌های امنیتی نیز دامن زده است.

بامداد پنجشنبه۲۰ بهمن‌ماه، رسانه‌های داخلی جمهوری اسلامی ایران به‌نقل از مقام‌های تهران و دمشق اعلام کردند، چهارمین هواپیمای حامل «کمک‌های انسان‌دوستانه» جمهوری اسلامی ایران به زلزله‌زده شامگاه چهارشنبه در فرودگاه حلب، در شمال غرب سوریه به‌زمین نشست.

در همین حال، شبکه خبری آی۲۴ اسرائیل روز چهارشنبه در گزارشی نوشت، این احتمال وجود دارد که حکومت ایران و حزب‌الله لبنان از شرایط آشفته و بحران کنونی به‌منظور اهداف نظامی، انتقال سلاح و تجهیزات نظامی استفاده کنند.

استفاده نظامی از هواپیماهای غیرنظامی به‌لحاظ حقوقی در زمره «جرایم جنگی» به‌شمار می‌رود. با این حال، گزارش‌های پرشماری در دست است که نشان می‌دهد سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بارها از هواپیماهای غیرنظامی برای انتقال سلاح و تجهیزات نظامی برای متحدان خود استفاده کرده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پیشتر در خردادماه ۱۳۹۹ وب‌سایت هیات اطلاع رسانی رزمندگان ایران خاطراتی از امیر اسداللهی، خلبان خطوط هواپیمای ماهان، وابسته به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی مربوط به سال ۱۳۹۲ منتشر کرد که در آن به‌طور تلویحی تایید شد بود که نیروهای تحت فرمان قاسم سلیمانی، فرمانده وقت نیروی قدس سپاه پاسداران از هواپیماهای مسافربری برای انتقال تجهیزات نظامی استفاده کرده‌اند.

جیسون برادسکی، مدیر سیاست‌گذاری «اتحاد علیه ایران هسته‌‌ای» در گفت‌وگو با شبکه خبری آی۲۴ اسرائیل، هشدار داد که جامعه بین‌المللی باید در این زمینه آماده باشد؛ چرا که پیش‌تر سابقه داشته که حکومت ایران زیر پوشش فعالیت‌های «جمعیت هلال احمر»، اهداف نظامی خود را پیش برده و سلاح و تجهیزات جنگی منتقل کرده است.

مدیر سیاست‌گذاری سازمان «اتحاد علیه ایران هسته‌‌ای»، نیروهای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را متهم کرد که پیشتر به بهانه کمک‌های بشردوستانه، سلاح و تجهیزات نظامی قاچاق کرده‌اند.

پیشتر در سال ۱۳۹۸ سعید قاسمی، از فرماندهان سابق سپاه پاسداران در یک مصاحبه تلویزیونی آشکارا اذعان کرد که نیروهای سپاه پاسداران در خلال جنگ بوسنی، در دهه ۱۳۷۰ زیر پوشش سازمان هلال احمر فعالیت نظامی داشته‌اند.

بیشتر از جهان