شمار قربانیان زلزله به ۲۲ هزار نفر رسید، سازمان بهداشت جهانی هشدار داد

سازمان بهداشت جهانی درباره خطر «فاجعه ثانویه» پس از زلزله ویرانگر هشدار داد

شمار قربانیان زلزله مهیب ترکیه و سوریه به مرز ۲۲ هزار نفر نزدیک شد. در این حادثه نزدیک به ۸۰ هزار نفر مصدوم شده‌اند و سازمان بهداشت جهانی می‌گوید اگر کمک‌های فوری برای بازماندگان زلزله ویرانگر ارسال نشود، آنان به‌زودی با خطر «فاجعه ثانویه» روبرو خواهند شد.

رابرت هولدن، مدیر واکنش‌های حوادث طبیعی سازمان بهداشت جهانی‌، در گزارشی اعلام کرد کسانی که از زلزله هولناک سوریه و ترکیه نجات یافته‌اند، اکنون برای ادامه زندگی با مشکلات جدی از جمله تامین آب، امکانات اولیه زندگی، انرژی و خوراک مواجه‌اند. به گفته او، اگر به همان سرعت مرحله نخست جست‌وجو و نجات اقدامی انجام نشود، ممکن است شمار آسیب‌دیدگان در این مرحله نیز به‌اندازه فاجعه اول افزایش پیدا کند.

بیش از چهار روز از وقوع زلزله‌ای هولناک در مناطق وسیعی از ترکیه و سوریه می‌گذرد. نیروهای امداد و نجات همچنان در تلاش برای بیرون آوردن بازماندگان از زیر آوار ساختمان‌های ویران‌ در شرایط یخبندان زمستانی‌اند.

در حالی‌ که پنجره زمانی برای نجات بازماندگان از زیر آوار به‌سرعت در حال بسته شدن است، همچنان اخباری از نجات برخی افراد با وجود گذشت ساعت‌ها منتشر می‌شود و امیدها را زنده نگه می‌دارد.

خبرگزاری آناتولی، صبح جمعه ۱۰ فوریه (۲۰ بهمن) در گزارشی از نجات یک مادر و پسر در استان دیاربکر، ۱۰۱ ساعت پس از وقوع زلزله خبر داد. در گزارشی دیگر نیز اعلام شد که زن ۷۳ ساله‌ای با وجود گذشت ۸۶ ساعت از زیر آوارهای ساختمان مسکونی‌اش در استان آدیاما زنده بیرون آمد.

روز پنجشنبه هم خبرهای نجات بازماندگان به‌ویژه کودکان از زیر آوارها، بازتاب وسیعی در رسانه‌های بین‌المللی داشت.

دو زلزله به بزرگی ۷.۸ و ۷.۷ روز دوشنبه ششم فوریه به مرکزیت شهرستان‌های پازارجیک و البستان در استان‌ قهرمان‌ماراش، ۱۰ استان ترکیه و مناطق وسیعی از شمال غرب سوریه را لرزاند.

برمبنای آخرین آمار، تاکنون ۲۱ هزار و ۷۱۹ نفر در این رخداد کشته شده‌اند و شمار مجروحان نیز دست‌کم ۷۹ هزار و ۴۸۷ نفر است. همچنین بالغ‌بر ۳۷ هزار نفر آواره شده‌اند و زندگی حداقل ۲۴ میلیون نفر از این حادثه متاثر شده‌ است.

رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه، به مدت سه ماه در ۱۰ استان آسیب‌دیده این کشور حالت فوق‌العاده اعلام کرد. او در بازدید از مناطق زلزله‌زده نیز قول داد که خانه‌های شهروندان در مدت یک‌سال ساخته می‌شوند.

مردم ترکیه در همبستگی کامل با شهروندان آسیب‌دیده، مراکز عمومی از جمله مدارس‌ و سالن‌های ورزشی را به محل جمع‌آوری کمک‌های مردمی تبدیل کرده‌اند. با اعلام وزارت آموزش ملی ترکیه هم تعطیلی تمام مدارس این کشور تا ۲۰ فوریه تمدید شد.

محمود اوزر، وزیر آموزش ملی ترکیه، در بیانیه‌ای اعلام کرد که معلمان داوطلب این کشور برای کمک به آسیب‌دیدگان به مناطق زلزله‌زده اعزام شده‌اند.

اداره توسعه بین‌المللی آمریکا در اطلاعیه‌ای اعلام کرد که این کشور ۸۵ میلیون دلار به زلزله‌زدگان سوریه و ترکیه کمک می‌کند. صلیب سرخ جهانی نیز از اعزام پنج هزار نیرو به مناطق زلزله‌زده خبر داد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

گزارش‌های میدانی از وضعیت ناگوار مناطق آسیب‌دیده در سوریه به‌خصوص مناطق تحت کنترل نیروهای مخالف بشار حکایت دارد.

روز پنجشنبه نخستین کاروان کمک‌های بشردوستانه سازمان ملل متحد از ترکیه (تنها گذرگاه مجوزدار ورود کمک‌های بین‌المللی) به شمال غرب سوریه رفت. هم‌زمان آنتونیو گوترش، دبیر کل سازمان ملل متحد، اعلام کرد که این سازمان آماده است که کمک‌های بشردوستانه را از گذرگاه‌های دیگر نیز برای سوری‌های آسیب‌دیده ارسال کند، اما ارسال این کمک‌ها به مجوز دولت بشار اسد یا شورای امنیت سازمان ملل نیاز دارد.

بشار اسد در مدت جنگ داخلی بارها این مناطق را بمباران و از ورود کمک‌های بین‌المللی به این منطقه ممانعت کرد. مجوز شورای امنیت سازمان ملل متحد نیز در گذشته با وتوی روسیه منتفی شد.

شبکه خبری سی‌ان‌ان در گزارشی وضعیت آسیب‌دیدگان سوری را این‌گونه تشریح کرد: «صدها نفر در‌پی زمین‌لرزه‌های مرگبار بی‌خانمان شده‌اند، دمای هوا منفی صفر است و مردم در اتومبیل‌ها، پارک‌ها و خیابان‌ها شب را به صبح می‌رسانند. حتی آن‌هایی که هنوز خانه دارند می‌ترسند که شب را در خانه بمانند.»

موسی زیدان، یکی از نیروهای امدادی کلاه‌‌سفیدها که به‌عنوان مخالفان اسد شناخته می‌شوند، گفت: «‌ده‌ها هزار خانواده در سراسر شمال غرب سوریه بی‌خانمان‌اند.»

زیدان گفت که ما برای جست‌وجوی بازماندگان و بیرون کشیدن قربانیان از زیر آوار و همچنین تامین سرپناه، غذا و لباس بازماندگان، به کمک نیاز داریم.

دولت سوریه تحت‌ تحریم‌های بین‌المللی است و بسیاری از کشورها از ارسال کمک‌های مستقیم به این کشور خودداری می‌کنند. وزارت امور خارجه فرانسه روز پنجشنبه اعلام کرد که ۱۲ میلیون یورو به آسیب‌دیدگان سوری اختصاص می‌دهد. این کمک‌ها از طریق سازمان ملل متحد و سازمان‌های غیردولتی که «مستقیما با جمعیت آسیب‌دیده در تمام مناطق زلزله‌زده کار می‌کنند» ارسال می‌شوند. بریتانیا هم می‌گوید که سه میلیون پوند به‌عنوان کمک مالی به کلاه‌سفیدها برای حمایت از عملیات امداد و نجات می‌پردازد. با این ‌حال، چنین به نظر می‌رسد که این کمک‌ها کافی نیست و برای جلوگیری از بروز فاجعه انسانی در سوریه، جامعه جهانی باید اقدام فوری انجام دهد.

تدروس ادهانوم، رئیس سازمان بهداشت جهانی، شامگاه پنجشنبه در توییتی اعلام کرد که در راه سفر به سوریه است، جایی که سازمان بهداشت جهانی از ارائه مراقبت‌های بهداشتی حیاتی در مناطق زلزله‌زده حمایت می‌کند.

بیشتر از جهان