سودان، سومالی و اتیوپی در صادرات دام از ایران پیش افتادند

صادرکنندگان دام زنده در پی سیاست‌های متناقض دولت دچار ضرر‌های هنگفت اقتصادی شده‌اند

حذف ارز ترجیحی بازار گوشت و دامداران در ایران را کساد کرده است- ایرنا

منصور پوریان، رئیس شورای تامین دام ایران، می‌گوید که کشور‌های سودان، سومالی و اتیوپی جایگزین ایران در صادرات دام شده‌اند.

پوریان این مطلب را در گفت‌وگو با سایت «۹۰ اقتصادی» بیان کرد و گفت ایران تا چند سال پیش هشتمین صادرکننده دام دنیا بود، اما «با بی‌تدبیری مسئولان» این جایگاه را از دست داد.

او افزود ایران در سال ۱۳۹۷ با بیش از ۷۶ میلیون دلار صادرات دام، در رده هشتم این بازار بود که «یک‌شبه» با ممنوع شدن صادرات در این بخش، جایگاه خود را از دست داد.

این مقام مسئول اضافه کرد این ممنوعیت تا سال ۱۴۰۰ برقرار بود، اما در نهایت لغو شد و به صادرات ۳۵۰ هزار دام منجر شد که همین مقدار هم در هفته‌های اخیر به‌دلیل نوسان‌های قیمت ارز متوقف شده است.

پوریان افزود «دستوری» بودن موضوع صادرات دام مهم‌ترین مشکل این حوزه است که می‌تواند «یک‌شبه» تمام قرارداد‌های صادراتی را لغو و صادرکنندگان را متحمل ضرر‌های سنگینی کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در این میان حسین دماوندی‌نژاد، معاون امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی، هم اعلام کرده است که ایران «در بخش دام سنگین، مازاد تولید» دارد و درصدد صادرات آن به عراق است.

 صادرات دام‌ زنده و روند آن، به یکی از چالش‌های پیش‌ روی فعالان این حوزه در سال‌های اخیر تبدیل شده است؛ چالشی که بر اساس سیاست‌های متناقض و آنی دولتی‌ها، صادرکنندگان را نگران و دچار سردرگمی کرده است.

 دولت‌ها در سال‌های اخیر بارها صادرات دام‌ زنده را آزاد و پس از مدتی کوتاه آن را ممنوع اعلام کرده‌اند. آخرین بار همین چند هفته پیش بود که به‌دلیل نوسان شدید ارزی، صادرات در این بخش به مشکل برخورد و گویا همچنان لاینحل باقی مانده است.

 دولت آبان‌ماه سال‌ ۱۴۰۰ نیز مجوز صادرات ۳۰۰‌ هزار راس دام سبک و ۵۰‌ هزار راس دام سنگین را ابلاغ کرده بود، اما اسفند‌ماه همان سال تمام مجوز‌های صادراتی را لغو کرد.

این برنامه تا زمانی مسکوت ماند که سیاست حذف ارز ترجیحی عملیاتی شد و افت شدید تقاضا در بازار رقم خورد و دامداران را وارد چالش کسادی بازار کرد که خشکسالی و فقر مرتع هم این مشکلات را دوچندان کرد.

این کسادی بازار داخلی باعث شد که دولت یک‌بار دیگر مجوز صادرات دام زنده را صادر کند، اما هفته‌ها است که از صادرات دام خبری نیست.

آمار‌های رسمی می‌‌گوید حدود چهار میلیون دام مازاد در ایران وجود دارد که نیمی از آن‌ها قابلیت صادرات دارند، اما دولت در حال حاضر تنها با صادرات ۲۰۰ هزار راس موافقت کرده است.

بیشتر از اقتصاد