موج جدید لاغری در هالیوود؛ پای داروی دیابت در میان است

این دارو چند کار در بدن انجام می‌دهد؛ از جمله تاخیر در تخلیه معده، کاهش اشتها و دریافت انرژی

آگهی‌های تجاری می‌گویند مصرف کنندگان در ۴۰ هفته به‌طور متوسط ​​تا پنج‌و‌نیم کیلو وزن کم می‌کنند- Canva

پزشکان آمریکایی هشدار دادند استفاده گسترده از داروهای اوزمپیک (Ozempic) و ویگووی (Wegovy) برای کاهش وزن سریع به کمبود این داروها در سراسر ایالات متحده برای مبتلایان به دیابت نوع ۲ منجر شده است.

به گزارش نیویورک‌پست، دکتر گرگوری دودل، متخصص غدد، می‌گوید که این وضعیت برای بسیاری از بیماران واقعا عذاب‌آور است. او توضیح داد که برخی از بیماران او که دیابت دارند، مجبور شده‌اند برای دریافت داروهای خود چندین ماه منتظر بمانند و این امر در سلامت جسمی و روانی آن‌ها اختلال ایجاد کرده است.

اوزمپیک به‌سرعت با استقبال هالیوود و ثروتمندان مواجه شد؛ ایلان ماسک گفت که سال گذشته از داروی ویگووی، داروی مشابه اوزمپیک، استفاده کرده است و گمان می‌رود که کارداشیان‌ها نیز از طرفداران آن بوده‌اند؛ هرچند کلویی کارداشیان استفاده از آن را رد کرده است.

تزریق‌ سماگلوتیدهای تنظیم‌کننده انسولین مانند اوزمپیک و ویگووی برای کسانی که دنبال کاهش وزن سریع و آسان‌اند، محبوب شده‌ است.

دکتر دودل می‌گوید که برخی از همکاران او «برای کاهش وزن افرادی که می‌خواهند چند کیلوی اضافی را تا تابستان یا تعطیلات کم کنند» این دارو را تجویز می‌کنند و معتقد است که «دیدگاه جامعه در مورد تصویر بدن ایده‌آل لاغر» در افزایش استفاده از این داروها و همچنین اختلال‌های خوردن دخیل است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سازمان غذا و داروی ایالات متحده کمبود مداوم اوزمپیک و ویگووی را که اساسا دوز بالاتری از سماگلوتید است و به طور خاص برای کاهش وزن استفاده می‌شود، به دلیل افزایش تقاضا گزارش می‌کند.

اوزمپیک اولین بار در سال ۲۰۱۷ در ایالات متحده تایید شد. پزشکان پس از مشاهده اینکه چگونه این دارو به افراد کمک می‌کند تا احساس سیری کنند و عادات غذایی خود را بهتر مدیریت کنند، تجویز این را دارو به عنوان یک داروی غیررسمی مدیریت وزن در طولانی‌مدت آغاز کرد.

دکتر گابریل لیون، بنیان‌گذار موسسه پزشکی پرورش عضلات در شهر نیویورک، به نیویورک پست گفت: «این دارو چند کار در بدن انجام می‌دهد؛ از جمله تاخیر در تخلیه معده، کاهش اشتها و دریافت انرژی و می‌تواند هموگلوبین آی۱سی (A1C) را کاهش دهد.»

آگهی‌های تجاری این دارو آن را به‌عنوان راهی برای مدیریت بیماری مزمن دیابت تبلیغ می‌کنند و در عین حال ادعا می‌کنند که بیماران در ۴۰ هفته به‌طور متوسط ​​تا پنج و نیم کیلو وزن کم می‌کنند.

ان‌اچ‌اس، سازمان سلامت ملی بریتانیا، درباره داروهای لاغری هشدار داده است و می‌گوید «انواع مختلفی از داروهای ضدچاقی در آزمایش‌های بالینی آزمایش شده‌اند اما تنها داروهایی که بی‌خطر بودن و موثر بودن آن‌ها ثابت شده، اورلیستات و لیراگلوتاید‌‌ند که باید با نظر پزشک مصرف شوند».

 شرکت نوو نوردیسک (Novo Nordisk)، شرکت داروسازی سازنده اوزمپیک و ویگووی، می‌گوید که انتظار دارند مشکلات عرضه و کمبود قلم‌های اوزمپیک تا پایان ژانویه ادامه داشته باشد.

بیشتر از مُد و زیبایی