رژیم غذایی بد خطر مرگ در اثر بیماری قلبی، سکته مغزی و دیابت را افزایش می‌دهد

فشارخون عاملی اساسی در بیماری‌های قلبی، و عامل بالقوه حمله قلبی یا سکته است که ارتباط معناداری با مصرف نمک دارد

بیش از دوسوم مرگ‌های ناشی از بیماری‌های قلبی را در سراسر جهان، می‌توان با انتخاب مواد غذایی مرتبط دانست-CANVA

محتویات آشپزخانه و یخچال شما تعیین می‌کند که قرار است عمر طولانی داشته باشید یا نه؛ دست‌کم نتیجه تحقیقات پژوهشگران از رابطه عمیقی بین این دو حکایت دارد. 

بیماری قلبی، سکته مغزی و دیابت نوع ۲، سه مورد از دلایل اصلی مرگ و‌میر در جهان به‌شمار می‌روند که رابطه مستقیمی با رژیم غذایی افراد دارند. 

محققان می‌گویند عادات غذایی ناسالم به مثابه یک عامل سبک زندگی، از تاثیرگذارترین عواملی است که خطر مرگ مرتبط با بیماری‌های مزمن را افزایش می‌دهد. 

بیش از دوسوم مرگ‌های ناشی از بیماری‌های قلبی را در سراسر جهان، می‌توان با انتخاب مواد غذایی مرتبط دانست. مطالعه‌ای که در سال ۲۰۱۹ منتشر شد، نتیجه گرفت که گزینه‌های سبک زندگی سالم، خطر سکته مغزی را تا ۸۰ درصد کاهش می‌دهد.

خطر تغذیه در بروز سکته مغزی، بسیار مهم‌تر از آن چیزی است که اکثر پزشکان تصور می کنند. در میان عواملی که خطر سکته مغزی را افزایش می‌دهند، بدترین مورد، رژیم غذایی است: تنها یک‌هزارم آمریکایی‌ها رژیم غذایی سالم دارند و تنها ۸.۳ درصد از یک رژیم غذایی تا حدودی سالم استفاده می‌کنند. وضعیت در اکثر کشورهای دیگر نیز احتمالا زیاد بهتر نیست.

کیت پاتون، متخصص تغذیه، به نشریه اینترنتی «کلینیک کلیولند» می‌گوید که هر پژوهش، تاثیر عمیقی را که انتخاب غذا می‌تواند بر سلامتی افراد داشته باشد، نشان می‌دهد. 

پاتون توضیح می‌دهد: «یک راه برای نگریستن به آن، فکر کردن به غذا به مثابه دارو است. غذای مناسب واقعا می‌تواند سلامت شما را بهبود بخشد و خطر ابتلا به این بیماری‌های مزمن را کاهش دهد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

چه غذاهایی برای سلامتی «بد» به‌شمار می‌روند

مطالعات، برخی از مقصران رایج را در رژیم‌های غذایی نامناسب شناسایی می‌کنند که مدت‌ها است با تاثیر منفی بر سلامت قلب و متابولیسم افراد مرتبط دانسته شده‌اند. مصرف بیش از حد سدیم/نمک در میان نگرانی‌های اصلی قرار دارد.

فشارخون عاملی اساسی در بیماری‌های قلبی، و عامل بالقوه حمله قلبی یا سکته است که ارتباط معناداری با مصرف نمک دارد. 

طبق گزارش سازمان غذا و داروی ایالات متحده، هر شهروند آمریکایی در روز میانگین ​​حدود ۳۴۰۰ میلی‌گرم سدیم مصرف می‌کند. دستورالعمل‌های رژیم غذایی فدرال برای آمریکایی‌ها ۲۰۲۵-۲۰۲۰، توصیه می‌کند که مصرف سدیم را به کمتر از ۲۳۰۰ میلی‌گرم در روز محدود کنند.

اما موضوع فقط کنار گذاشتن نمکدان نیست. نوشیدنی‌های قندی و غذاهای فراوری‌شده، به‌ویژه گوشت، و نیز غذاهای حاوی چربی‌های اشباع‌شده، نیز از عوامل نگران‌کننده در مطالعات بوده‌اند.

چه غذاهایی برای یک رژیم غذایی سالم لازمند

راه رسیدن به تغذیه سالم، از مسیر محصولات تهیه‌شده با میوه‌ها و سبزیجات می‌گذرد. طبق آمار وزارت کشاورزی ایالات متحده، میانگین رژیم غذایی آمریکایی‌ها از سطوح توصیه شده کمتر است.

بر اساس مطالعات مختلف، رژیم‌های غذایی سالم‌تر، مانند رژیم غذایی مدیترانه‌ای که به‌درستی تحسین شده است، حاوی غلات کامل، آجیل و غذاهای دریایی مانند سالمون و ماهی تن است که اسیدهای چرب امگا ۳ در آن‌ها فراوان است.

مصرف این اقلام غذایی می‌تواند اقدامی برای نجات جانتان باشد.

بیشتر از زندگی