دیدار مشاوران امنیت ملی آمریکا، امارات، بحرین و اسرائیل 

دولت بايدن تلاش می‌کند تا تعداد کشورهای عربی که روابط‌شان را با اسرائيل عادی کرده‌اند، افزايش دهد

نشست نقب موضوع ديگری بود که در جلسه روز پنجشنبه مطرح شد- UAE's Ministry of Foreign Affairs and International Cooperation/AFP

مشاوران امنيت ملی آمريکا، امارات متحده عربی، بحرين و اسرائيل، روز پنجشنبه ۱۹ ژانویه (۲۹ دی)، با یکدیگر ملاقات کردند تا در‌مورد همکاری منطقه‌ای رو به گسترش گفت‌وگو کنند. به نظر می‌رسد دولت جو بايدن، رئیس‌جمهوری آمریکا، تلاش می‌کند تا تعداد کشورهای عربی که روابط‌شان را با اسرائيل عادی کرده‌اند، افزايش دهد.

جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی آمریکا و همتای اسرائیلی‌اش در این دیدار در تل‌آویو شرکت کردند. شیخ ناصر بن حمد آل خلیفه، از بحرین و شیخ طهنون بن زاید، از امارات متحده عربی  نیز در این جلسه حضور آنلاین داشتند.

بر اساس بیانیه مشترک چهار کشور، در این جلسه درباره مواردی مانند انرژی پاک، فناوری‌های نو، امنیت منطقه‌ای و روابط تجاری بحث شده است. طرفین بر قصد خود برای عمیق کردن و گسترش پیشرفت‌های به دست آمده از زمان امضای پیمان ابراهیم، قرارداد صلحی که با میانجیگری دولت ترامپ امضا شد، تاکید کردند. این نشست همچنین بر «وعده مشارکت‌های جدید» متمرکز بود که آمریکا، هند، امارات و اسرائیل را برای رسیدگی به بحران امنیت غذایی گردهم ‌آورد. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

نشست نقب موضوع ديگری بود که در جريان جلسه روز پنجشنبه مورد بحث قرار گرفت. در این نشست حدود ۱۵۰ مقام از آمریکا، بحرین، مصر، اسرائیل، مراکش و امارات متحده عربی  در اجلاسی به رهبری آمریکا شرکت کردند که دولت بایدن آن را برنامه‌ریزی کرده بود. به نظر می‌رسد بایدن به پیشرفت‌های دولت ترامپ در مورد صلح بین اسرائیل و همسایگان عربش ادامه داده است. اردن و تشکیلات فلسطينی همچنان از حضور در این جلسه اجتناب کردند.

شرکت‌کنندگان این اجلاس امنیتی در روز پنجشنبه موافقت کردند که در تماس منظم با یکدیگر بمانند تا بر روی «گسترش مشارکت با شرکای جدید و هماهنگی در‌مورد منافع و چالش‌های مشترک» کار کنند. مقام‌های آمريکا، روز سه‌شنبه ۱۷ ژانویه، پيشرفت‌های صورت گرفته اين هفته که نمايندگان ارشد و تعداد انگشت‌شماری از کشورهای عربی و اسرائيل را گردهم آورد، مورد تحسين قرار دادند. این مقام‌ها ابراز اميدواری کردند که اردن و تشکیلات فلسطينی به جلسات آينده بپيوندند.

بیشتر از جهان