قند غذای کودک از کوکاکولا هم بیشتر است

نوجوانانی که در مناطق محروم زندگی می‌کنند، دو برابر بیشتر از دیگران در معرض چاقی قرار دارند

کارشناسان بهداشت کودک هشدار داده‌اند که ممکن است غذاهای کودک نسبت به کوکاکولا، قند بیشتری داشته باشند و میزان آن حدود دوسوم مصرف روزانه مجاز برای بزرگسالان باشد.

کالج سلطنتی اطفال و بهداشت کودک در بریتانیا (آرسی‌پی‌سی‌اچ) اعلام کرد اینکه دولت استانداردهای تغذیه‌ای غذای نوزاد را تنظیم نکرده، یک «افتضاح ملی» است. دکتر کامیلا کینگدون، رئیس این کالج، هشدار داد که مارک‌های گران‌قیمت با برچسب «ارگانیک» یا «تاییدیه مغذی بودن» اغلب بدترین‌ها به شمار می‌روند و افزود که موز له‌شده از بسیاری از این محصولات سالم‌تر است.

تحقیقات انجمن دندانپزشکی بریتانیا (بی‌دی‌ای) نشان داد بسیاری از خوراکی‌های مخصوص خردسالان که برای کودکان زیر ۱۲ ماه تولید شده‌اند، در هر گرم، نسبت به کوکاکولا، قند بیشتری دارند.

مالیات بر قند

دولت بریتانیا در سال ۲۰۱۶ از صنایع غذایی خواست میزان قند مورداستفاده در محصولات خود را تا ۲۰ درصد کاهش دهند و برای نوشابه‌ها مالیات بر قند وضع کرد، اما محصولات غذای نوزاد و کودک مشمول این دستورالعمل‌ها نشدند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

دکتر کینگدون گفت: «هیچ مقرراتی وجود ندارد؛ بنابراین ممکن است هر مقدار قندی در این محصولات وجود داشته باشد. در برخی از این خوراکی‌ها، در بالاترین سطح بازار، یک بسته ممکن است دوسوم مقدار توصیه‌شده برای بزرگسالان در یک روز قند داشته باشد.»

«این یک افتضاح ملی است که در حال حاضر در مورد سطوح نمک و قند در محصولات برای نوزادان، که در مرحله حساسی از رشدند، هیچ دستورالعملی وجود ندارد. سلامت ملت به این بستگی دارد. ما نرخ‌ بسیار بالای چاقی مفرط داریم. اینجا است که ما باید وارد عمل شویم؛ ما به قانون نیاز داریم، باید مطمئن شویم که غذا برای کودکان بی‌خطر است.»

بنا بر اعلام کالج سلطنتی اطفال و بهداشت کودک، از هر سه کودک، یکی تا زمانی که مدرسه ابتدایی را ترک کند، اضافه وزن پیدا می‌کند یا دچار چاقی می‌شود همچنین نوجوانانی که در محروم‌ترین مناطق زندگی می‌کنند، دو برابر بیشتر از کسانی که در مناطق کمتر محروم زندگی می‌کنند، در معرض چاقی قرار دارند.

کارشناسان هشدار می‌دهند که افزایش چاقی به افزایش موارد ابتلا به دیابت نوع ۲، آسم و فشار خون بالا در کودکان منجر می‌شود.

پزشکان می‌گویند که نوزادان از شش ماهگی به قند وابسته می‌شوند، چون والدین برای گرفتن آن‌ها از شیر مادر، به غذاهای نوزاد سرشار از قند روی می‌آوردند.

دندانپزشکان هم هشدار دادند که غذاهای شیرین برای کودکان آن‌ها را در معرض خطر پوسیدگی دندان قرار می‌دهد. پوسیدگی دندان اولین دلیل بستری شدن کودکان خردسال در بیمارستان است.

ادی کراچ، رئیس انجمن دندانپزشکی بریتانیا، می‌گوید: «بدون اقدام موثری در این مورد، صنعت غذا همچنان به ارائه محصولات شیرین‌تر از کوکاکولا به عنوان گزینه‌های سالم ادامه خواهد داد.»

سازمان بهداشت جهانی هم توصیه کرده است که غذای کودک حاوی حداقل قند ممکن باشد.