نگرانی عمیق آمریکا از سرکوب در ایران؛ سکوت بریتانیا، محافظه‌کاری فرانسه و آلمان

آمریکا معافیت از تحریم‌های هسته‌ای فوردو را لغو کرد

مایک پومپئو در کنفرانس خبری در وزارت امور خارجه آمریکادر واشینگتن، ۱۸ نوامبر ۲۰۱۹/JIM WATSON / AFP

مایک پومپئو، وزیر امور خارجه آمریکا با تاکید بر اینکه تحولات ایران را از نزدیک و به دقت زیر نظر دارد و با ابراز نگرانی عمیق از کشته‌شدگان اعتراض‌های جاری در ایران، از لغو معافیت از تحریم‌های هسته‌ای مرتبط با سایت فوردو در ایران خبر داد. مهلت این معافیت‌ها که در ماه‌های گذشته زمینه همکاری هسته‌ای شرکت‌های اروپایی، چینی و روسی را با ایران فراهم کرده بود، کمتر از یک ماه دیگر (۲۴ آذرماه) به پایان می‌رسد.

اقدامی که پیش از این نیز زمزمه‌های آن در دولت‌ آمریکا مطرح بود، اما به نظر می‌رسد ترکیب گام‌های تهران در مسیر عقبگرد از تعهدات هسته‌ای در برجام و سرکوب‌ معترضان به وضعیت بد معیشتی در ایران، اجرای این تصمیم را سرعت بخشیده است.

وزیر امور خارجه آمریکا ضمن محکوم کردن خشونت علیه مردم خواستار توقف سرکوب و برقراری اتصال اینترنت شد. او در ادامه بار دیگر گفت که ایران باید به عنوان یک کشور عادی رفتار کند و به جای حمایت مالی از گرو‌های نیابتی‌اش، این پول را برای مردم خود هزینه کند.

پومپئو گفت:« زمانی که حکومت آنها به اصول اولیه حقوق بشر احترام بگذارد، از رویکرد انقلابی دست بردارد و به اقدامات بی‌ثبات‌ کننده در منطقه پایان دهد و مانند یک کشور عادی رفتار کند، مردم ایران آینده بهتری خواهند داشت».

مقامات تهران از جمله محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه و عباس موسوی، سخنگوی او با تکرار مواضع سابق خود و اینکه همه مشکلات جای در کشور ناشی از تحریم‌های آمریکا است، حمایت پومپئو از مردم معترض در ایران را محکوم کردند. ظریف نیز مدعی شد حمایت وزیر خارجه آمریکا از معترضان در ایران دروغی شرم‌آور است. این در حالی است که حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران اخیرا گفته بود در سفر مهرماه به نیویورک فرصت مذاکره با آمریکا و لغو تحریم‌ها را داشته اما سران جمهوری اسلامی راه مقاومت و پرداخت هزینه‌های آن از جیب مردم را برای مردم ایران انتخاب کرده‌اند. 

معترضان در ایران از روز جمعه و پس از افزایش سه برابری بهای بنزین به خیابان‌ها آمدند. آنها پس از چهار روز همچنان علیه حکومت و وضعیت وخیم اقتصادی شعار می‌دهند. گزارش‌های غیر رسمی تعداد کشته‌ها را بیش از ۲۰۰ نفر اعلام می‌کند. همچنین سطح دسترسی به اینترنت با تصمیم مقامات جمهوری اسلامی و مصوبه شورای عالی امنیت ملی به زیر ۵ درصد رسیده و برای سومین روز متوالی همچنان ادامه دارد.  

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گزارش رویترز،‌ پومپئو دوشنبه شب و در جریان یک کنفرانس خبری در مورد سایت غنی‌سازی فوردو گفت:«حق غنی‌سازی برای کشوری که بزرگترین حامی تروریسم به‌شمار می‌رود، صفر است. هیچ دلیل عقلانی برای ایران وجود ندارد که عملیات غنی‌سازی را در این سایت حساسیت‌برانگیز از سر بگیرد».

مقامات جمهوری اسلامی در چهارمین گام از روند کاهش تعهدات هسته‌ای اعلام کردند با تزریق گاز به سانتریفیوژهای سایت فوردو در نزدیکی قم،‌ غنی‌سازی را از سر می‌گیرند. 

اقدامی که اتحادیه اروپا نیز در مورد آن هشدار داده است.

از سوی دیگر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز روز گذشته اعلام کرد که ایران یکی دیگر از تعهدات خود را در برجام نقض کرده و از سقف ۱۳۰ تن ذخیره آب‌سنگین فراتر رفته است.

اما در حالی که وزیر و دیگر مقامات وزارت امور خارجه آمریکا در چهار روز اخیر بارها از اعتراض‌های مردمی در ایران حمایت کرده و خواستار توقف خشونت‌ها و وصل شبکه اینترنت شده‌اند، بریتانیا هنوز موضع‌گیری در این زمینه نداشته و فرانسه و آلمان نیز در بیانیه‌هایی کوتاه موضع‌گیری‌های محافظه‌کارانه‌ای داشته‌اند.

سخنگوی آنگلا مرکل صدر اعظم آلمان روز گذشته اعلام کرد که ایران باید به اعتراض های که «مشروع» است و آزادی بیان احترام بگذارد و وارد گفتگو و تعامل شود. این در حالی است که مقامات جمهوری اسلامی مردم معترض به وضعیت وخیم اقتصادی را شرور و اغتشاش‌گر توصیف کرده‌اند و آن را مشروع نمی‌دانند.

آلمان همچنین به شهروندان خود در ایران هشدار داده که از اعتراض‌ها و تجمع‌‌ها و ابراز عقیده‌های‌شان برای غریبه‌ها خودداری کنند. فرانسه هم که قبلا هشدار مشابهی به شهروندان خود در ایران داده بود اعلام کرده که اوضاع را زیر نظر دارد. در هیچ بیانیه‌های فرانسه و آلمان به توانایی کشورهای اروپایی به اتصال مجدد شبکه اینترنت در ایران با محکومیت این اقدام اشاره‌ای نشده است.

این در حالی است که ریچارد گرنل،‌ سفیر آمریکا در آلمان همزمان با قطع اینترنت در ایران در روز شنبه در توییتر نوشته بود که از نظر فنی همکاری آمریکا با اروپاییان برای بازبرقراری شبکه اینترنت در ایران امکان‌پذیر است.