رئیسی، لاریجانی و ربیعی معترضان را شرور، اغتشاش‌گر و تروریست خواندند

روسیه اعتراض‌ها در ایران را به عامل خارجی ربط داد؛ ترکیه خواستار پایان آن شد

مقامات دولت، قوه قضاییه و مجلس شورای اسلامی برای دومین بار در فاصله کمتر از ۲۴ ساعت، از افزایش ۳۰۰ درصدی بهای بنزین حمایت کردند و با تکرار اظهارات روز گذشته آیت‌الله خامنه‌ای در ارتباط دادن ریشه اعتراض‌های جاری در ایران به خارج از کشور، مردم معترض به وضعیت وخیم اقتصادی را اغتشاش‌گر و شرور خواندند.

طبق مصوبه سران سه قوه که از بامداد جمعه ۲۴ آبان‌ماه به اجرا گذاشته شد، بهای بنزین سهمیه‌ای به هزار و ۵۰۰ تومان و بنزین آزاد به ۳ هزار تومان افزایش یافته است.

این خبر موجی از اعتراض‌ها را در بیش از ۵۰ شهر از ایران به دنبال داشت که همچنان نیز ادامه دارد. مردم به وضعیت بد اقتصادی معترض هستند و شعارهایی علیه حکومت سر می‌دهند.

با توجه به قطعی اینترنت در ایران از روز شنبه، روند اطلاع‌رسانی در مورد چگونگی اعتراض‌ها و تایید شمار قربانیان کندتر شده است. گزارش‌های رسانه‌های داخلی ایران حاکی از این است که سه نفر کشته شده‌اند. اما گزارش‌های غیر رسمی تعداد کشته‌ها را ۴۰ نفر و بیشتر اعلام می‌کند.

ابراهیم رئیسی، رئیس قوه قضاییه که روز گذشته به دادستان‌های اش برای سرکوب معترضان چراغ سبز داده بود، امروز معترضان در خیابان‌ها را اشرار خوانده و مدعی شده صف مردم از آنها جدا است. خبرگزاری میزان نیز به نقل از او گزارش داده که افزایش قیمت بنزین باید طی ۵ سال و به صورت متناوب از سوی دولت انجام می‌شد و باید برای اقناع افکار عمومی و نخبگان تلاش کرد.

آیت‌الله خامنه‌ای  روز گذشته معترضان را اشرار توصیف کرده بود. حسن روحانی نیز در اظهاراتی در جلسه هیات دولت گفته بود عده اندکی اغتشاش کرده‌اند و مردم به آنها محلق نشده‌اند.

اظهاراتی که علی ربیعی سخنگوی او نیز امروز آنها را تکرار کرده و مدعی شده روحانی باوجود اینکه می‌دانسته افزایش قیمت بنزین محبوبیت‌اش را کاهش می‌دهد، خود را فدا کرده است. البته روشن نیست که اگر روحانی نگران محبوبیت خود و باقی ماندن در ساختمان خیابان پاستور برای دور دوم ریاست جمهوری خود نبود، چرا توصیه‌های مکرر کارشناسان برای افزایش تدریجی بهای بنزین و نه افزایش یکباره سه برابری آن قبلا اجرا نکرد.

ربیعی در بخش دیگری از اظهارات‌اش با اشاره به اینکه گروهی از معترضان ماسک بر صورت داشتند و حرفه‌ای بودند مدعی شد، رفتارهای آنها با سیاست‌های تروریست‌های قدیمی که در کشور داشتیم مطابقت دارد. او در ادامه  برای استان‌هایی که ناآرامی‌ها در آنها فروبنشیند جایزه تعیین کرد و  گفت، اینترنت استان‌هایی که مشکل امنیتی ندارند، در یکی دو روز آینده وصل می‌شود.

علی لاریجانی نیز امروز از دست‌های پشت‌پرده و نفوذ خارجی برای هدایت اعتراض‌ها و گام برداشتن نمایندگان در مسیر تعیین شده از سوی رهبر سخن گفت. آیت‌الله خامنه‌ای روز گذشته گفته بود که از تصمیم سران سه قوه حمایت می‌کند. رئیس مجلس شورای اسلامی امروز گفت:«توجه دادن مقام معظم رهبری به همگان در زمینه‌ی رفتار ظالمانه اغتشاش‌گران و آشوب‌طلبان و تاکید بر امنیت کشور و وفاق همه قوا دسیسه‌ای چند جانبه را بیش از گذشته آشکار می‌کند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این در حالی است که سپاه پاسداران  با انتشار بیانیه‌ای مشابه همه بیانیه‌هایی که در زمان سرکوب اعتراض‌های مردمی در ایران صادر می‌کند،‌ از برخورد قاطع با اقدامات مخل امنیت سخن گفته و همانگونه که آیت‌الله خامنه‌ای روز گذشته تاکید کرده بود، این اعتراض‌ها را به خانواده پهلوی و مجاهدین خلق نسبت داده است.

همزمان روسیه در اولین واکنش رسمی به اعتراض‌های مردمی در ایران، بر احتمال دست داشتن نیروهای خارجی در این اعتراض‌ها تأکید کرده است.

به نوشته فارس به نقل از خبرگزاری «اسپوتنیک»، وزارت خارجه روسیه در واکنش به اعتراض‌های مردمی در ایران به دنبال سهمیه‌ بندی بنزین اعلام کرد که از نظر مسکو، نیروهای خارجی شاید درپشت پرده دامن‌زدن به گسترش اعتراضات و ناآرامی قرار داشته باشند.

این اظهارنظر وزارت خارجه روسیه، اولین واکنش رسمی مسکو به تحولات و ناآرامی‌های اخیر در ایران بوده است. از سوی دیگر فارس گزارش داد که«مولود چاووش اغلو» وزیر خارجه ترکیه امروز (دوشنبه) در اولین واکنش به تظاهرات در ایران ابراز امیدواری کرد که آرامش هرچه زودتر به ایران بازگشته و حوادث پیش آمده در روزهای اخیر پایان یابد. این درحالی است که ترکیه و حکومت رجب طیب اردوغان سابقه‌ای طولانی در سرکوب خشن و خونین معترضان در ترکیه دارند.

در روزهای اخیر همزمان با ناآرامی‌ها در برخی از شهرهای ایران، مقام‌های مختلف آمریکایی از کاخ سفید گرفته تا وزیر خارجه و سناتورهای ضد ایرانی کنگره این کشور، ضمن ابراز خرسندی از این تحولات در حمایت از اغتشاشگران موضع‌گیری کردند.

سازمان اطلاعات فارس قبلا از دستگیری سردسته‌های اعتراض‌های شیراز خبر داده و مدعی شده بود در این رابطه ۱۸۰ نفر دستگیر شده‌اند. روابط عمومی سپاه استان البرز هم اعلام کرده است که ۱۵۰ نفر در جریان اعتراض‌های این استان بازداشت شده‌اند.

البته در حال حاضر آمار دقیقی از دستگیرشدگان در جریان اعتراض‌های سراسر کشور در دست نیست، اما برخی خبرهای غیر رسمی این آمار را بیش از هزار نفر اعلام می‌کند.

با ادامه ناآرامی‌ها مدارس در ۵ استان ایران  و برخی دانشگاه‌ها در شهرهایی مانند شیراز، اصفهان و تهران تعطیل شده‌اند. 

بیشتر از