امیرعبداللهیان: برای روابط با عربستان و بازگشایی سفارت‌خانه‌ها آماده‌ایم

وزیر امور خارجه ایران باز هم مدعی سیاست بی‌طرفی ایران در جنگ روسیه علیه اوکراین شد

حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران، تاکید کرد: «گفت‌وگوها با عربستان سعودی در مسیر قبلی خود تداوم پیدا خواهد کرد.»

به گزارش ایسنا، امیرعبداللهیان در حاشیه سومین «مجمع گفت‌وگوی تهران» در جمع خبرنگاران با اشاره به حضورش در نشست امان (بغداد۲) که قرار است روز سه‌شنبه، ۲۰ دسامبر (۲۹ آذر)، در اردن برگزار شود، در پاسخ به این پرسش که آیا با وزیر خارجه عربستان سعودی دیدار می‌کند، گفت: «ما در مسیر دیپلماسی رسمی آمادگی داریم هر زمان که طرف سعودی آمادگی داشته باشد، نسبت به بازگشایی سفارتخانه‌های دو کشور و بازگشت روابط به حالت عادی حرکت کنیم.»

همزمان با این گفته‌ها، خبرگزاری اسوشیتدپرس در گزارشی نوشت: «چند مقام عراقی گفتند که مذاکرات میان ایران و عربستان، دو رقیب منطقه‌ای که بغداد میانجیگری آن را برعهده داشت، به دلیل ادعای تهران مبنی بر نقش داشتن پادشاهی سعودی در مداخله‌های خارجی برای تحریک اعترضات در ایران، متوقف شده است.» این خبرگزاری همچنین مدعی شد که با حمایت دو طرف از نیروهای مخالف در مناقشات متعددی در خاورمیانه، از جمله در سوریه و یمن، متوقف شدن مذاکرات پیامدهای متعددی در پی خواهد داشت.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

امیرعبداللهیان همچنین در پاسخ به این پرسش که آیا در حاشیه نشست امان با جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، رایزنی می‌کند یا خیر، گفت: «تماس‌ها و گفت‌وگوهای ما با انریکه مورا و جوزپ بورل به طور جدی در جریان است. نشست اردن نیز فرصت مناسبی است که بتوانیم گفت‌وگوها با اتحادیه اروپا را تکمیل کنیم.»

وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران در بخش دیگری از سخنانش با انتقاد از رویکرد آمریکایی‌ها در ارتباط با «تحولات داخلی ایران در طول سه ماه گذشته»، گفت: «آمریکایی‌ها باید بین ریاکاری و درخواست برای رسیدن به توافق، یکی را انتخاب کنند.»

این دیپلمات ارشد ایرانی همچنین در جریان افتتاحیه «مجمع گفت‌وگوی تهران» تاکید کرد که جمهوری اسلامی ایران آماده است نشست مشترک وزیران خارجه و دفاع را بین ایران و کشورهای حاشیه خلیج فارس و دیگر همسایگان برگزار کند.

او درباره اوکراین نیز بار دیگر مدعی سیاست بی‌طرفی ایران شد و افزود که «هیاهو درباره ارسال پهپاد ایرانی»، سرپوش گذاشتن بر اقدامات غرب در ارسال سلاح به کی‌یف است.

وزیر امور خارجه ایران در شرایطی مجددا ادعای بی‌طرفی ایران را مطرح کرد که در نخستین ساعت‌های بامداد دوشنبه، ۱۹ دسامبر (۲۸ آذر)، نیز روسیه با ده‌ها پهپاد شاهد-۱۳۶ ساخت ایران، به مناطقی در کی‌یف، از جمله به زیرساخت‌های حیاتی این شهر، حمله کرد.

بریتانیا، فرانسه، آلمان، آمریکا و اوکراین می‌گویند که ارسال پهپادهای ساخت ایران به روسیه، ناقض قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل در سال ۲۰۱۵ است. در پی درخواست آمریکا و کشورهای اروپایی، آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد، اعلام کرد که این سازمان با اعزام کارشناسان خود به اوکراین، درباره استفاده روسیه از پهپادهای ساخت ایران در جنگ علیه این کشور تحقیق می‌کند. در صورت اثبات استفاده از پهپادهای ساخت ایران در جنگ اوکراین، دبیرخانه سازمان ملل موضوع را به شورای امنیت این نهاد اطلاع می‌دهد تا این شورا درباره آن اقدام کند.

وزیر امور خارجه ایران همچنین در بخش دیگری از سخنانش درباره رابطه ایران و چین، مدعی شد که تهران و پکن در سال‌های اخیر همکاری‌های خود را به سطح بالایی ارتقا داده‌اند. او در عین حال افزود: «ما در این فضای همکاری انتظار نداشتیم که بیانیه سال ۲۰۱۴ کشورهای منطقه کپی و پیست و تکرار شود. ضمن تاکید بر تداوم همکاری راهبردی با چین، در مورد تمامیت ارضی ایران هیچ تعارفی نداریم.»

با اینکه حسین امیرعبداللهیان از قاطعیت درمورد تمامیت ارضی ایران سخن گفت، مواضع همسوی چین با کشورهای عرب منطقه علیه سیاست‌های جمهوری اسلامی ایران که در سفر روز ۱۷ آذر شی جین‌پینگ به عربستان سعودی مشخص شد، با واکنش محتاطانه و منفعلانه تهران همراه بود و جمهوری اسلامی ایران حتی جرات و توان احضار سفیر چین را نداشت. 

پس از انفعال مقام‌های ایران در برابر چین، عباس آخوندی، وزیر سابق راه و شهرسازی، اعلام کرد که این موضع‌گیری‌های پکن «تازگی» ندارد، اما «گروهی در تهران به هر دلیلی نمی‌خواستند نشانه‌های آن را ببینند». آخوندی افزود، شاید این گروه «به دلیل حجم فساد فوق‌العاده‌ای که پیرامون قراردادهای چینی وجود داشت و دارد»، حاضر می‌شوند در برابر مواضع چین سکوت کنند.