پهپادهای ایرانی چگونه و از چه راه‌هایی به روسیه می‌رسند؟

حکومت ایران از شرکت‌های هواپیمایی مسافربری برای انتقال پهپاد به روسیه استفاده کرده است

همزمان با تداوم همکاری‌های نظامی ایران و روسیه، گزارش‌هایی منتشر شده که نشان می‌هد حکومت ایران از چه راه‌ها و به‌واسطه کدام شرکت‌های دولتی و غیردولتی، پهپادهای تهاجمی خود را برای استفاده در جنگ اوکراین، در اختیار نیروهای روسی قرار داده است.

روزنامه اسرائیلی اورشلیم‌پست روز شنبه پنجم نوامبر (۱۴ آبان‌ماه) به‌استناد داده‌های تازه‌ منتشر شده مرکز «عملیات ويژه اوکراین» نوشت: حکومت ایران، از طریق چند شرکت هواپیمایی و نیز شناورهای نیروی دریایی سپاه پاسداران، پهپادهای خود را در اختیار نیروهای روسی قرار می‌دهد.

بر پایه داده‌های مرکز «عملیات ویژه اوکراین»، چهار شرکت هواپیمایی «ایران‌ایر»، هواپیمایی «ساها»، شرکت هوایی «پویا‌» و هواپیمایی «ماهان»، در انتقال پهپادهای نظامی حکومت ایران به روسیه مشارکت داشته‌اند.

شرکت هوایی «پویا‌»، وابسته به نیروهای سپاه سپاه پاسداران است. هواپیمایی «ساها» نیز بخشی از نیروی هوایی ایران به‌شمار می‌رود. اما هواپیمایی «ایران‌ایر» و شرکت هواپیمایی «ماهان» مشخصا به‌عنوان ناوگان «غیرنظامی» ایران ثبت و فعالیت می‌کنند. هرچند هواپیمایی «ماهان» هم وابسته به نیروهای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است و به‌واسطه فعالیت‌هایی که در گذشته داشته است، در فهرست تحریم‌های ایالات متحده قرار دارد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بر اساس گزارش روزنامه اورشلیم‌پست، علاوه بر مسیرهای هوایی، حکومت ایران از طریق شناورهای نیروی دریایی سپاه پاسداران، در دریای خزر،  پهپادهای خود را در اختیار نیروهای روسیه قرار داده است.

یافته‌های ارائه شده منابع اوکراینی نشان می‌دهد تنها طی روزهای گذشته، از ابتدای ماه میلادی نوامبر، دست‌کم ۲۰۰ پهپاد تهاجمی ایران از طریق دریای خزر در اختیار نیروهای روسیه قرار گرفته است.

در تمامی ماه‌‌ها و هفته‌های گذشته، مقام‌های مختلف دولتی-نظامی حکومت ایران، بارها موضوع انتقال پهپاد به روسیه را تکذیب کردند.

با این حال، روز شنبه حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه جمهوری اسلامی، برای اولین بار در نهایت تایید کرد حکومت ایران «تعداد معدودی» پهپاد در اختیار روسیه قرار داده است، اما بلافاصله مدعی شد انتقال پهپادها به روسیه، چندین ماه قبل از شروع تهاجم نظامی این کشور به اوکراین انجام شده است.

امیرعبداللهیان به شمار دقیق پهپادها و تاریخ انتقال آنها اشاره نکرد. وزیر خارجه جمهوری اسلامی همچنین ارسال موشک به روسیه نیز منکر شد.

بیشتر از جهان