انجمن صنفی تئاتر کودک و نوجوان: جمهوری اسلامی ناقض حقوق کودکان است

این انجمن با انتشار بیانیه‌ای خواستار آزادی فوری کودکان و نوجوانانی شد که به‌وسیله نیروهای امنیتی بازداشت شده‌اند

«انجمن صنفی سراسری تئاتر کودک و نوجوان ایران» روز یکشنبه، ۱۳ آذر (۴ دسامبر)، با انتشار یادداشتی در خصوص بازداشت نوجوانان و هنرمندان، خواستار آزادی همه‌ کودکان و نوجوانان بازداشت‌شده در جریان خیزش سراسری مردم ایران شد.

نویسندگان این بیانیه با ارجاع به ماده‌ ۱۳ و ۳۱  کنوانسیون پیمان‌نامه‌ حقوق کودک، جمهوری اسلامی ایران را به نقض این پیمان‌نامه متهم کرده‌اند. 

«انجمن صنفی سراسری تئاتر کودک و نوجوان ایران» همچنین خواستار پاسخگو بودن وزیر آموزش و پرورش شدند که از بازداشت و اعزام کودکان و نوجوانان به «دارالتادیب» دفاع کرده بود. 

بیانیه این انجمن همچنین از حمید پورآذری، کارگردان تئاتر، نام برده و خواستار آزادی این کارگردان تئاتر شده است. در این بخش از بیانیه آمده است: «با افتخار اعلام می‌کنیم منتظریم هرچه زودتر به پاس سال‌ها خدمت به تئاتر و کودکان و نوجوانان، کارت عضویت افتخاری حمید پورآذری عزیز را در انجمن صنفی سراسری تئاتر کودک و نوجوان ایران به او اهدا کنیم.»

حمید پورآذری در سال‌های ۱۳۸۴ تا ۱۳۸۷ با همکاری خانه کودک شوش، یکی از پروژه‌های میدانی انجمن حمایت از حقوق کودکان که هدفش توانمندسازی کودکان در وضعیت دشوار است، نمایشی را به صحنه برد که داستان آن اقتباسی از شعر «مردی که لب نداشت»، سروده احمد شاملو، بود و بازیگرانش را گروهی از کودکان کاروخیابان تشکیل می‌دادند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

حمید پورآذری، همراه با سهیلا گلستانی و گروه تئاتری‌اش، با کشف‌حجاب بانوان حاضر در انتقاد به وضعیت موجود، ویدیویی از خود منتشر کردند. حمید پورآذری با انتشار این ویدیو در اینستاگرامش نوشت: «نمایش تمام می‌شود و حقیقت عریان می‌گردد، قهرمانان حقیقی ما، مردم بی‌نامند، اشتباهاتمان را خط نمی‌زنیم، دوباره مشق می‌کنیم و می‌آموزیم، راه بی‌شمار است و امید به روز نو، بسیار …». 

سه روز پس از انتشار این ویدیو، حمید پورآذری  و سهیلا گلستانی به اتهام «جریحه‌دار کردن عفت عمومی» بازداشت شدند.

در جریان بیش از دو ماه و نیم اعتراضات سراسری در پی قتل مهسا امینی، بیش از ۴۰۰ نفر در سراسر ایران کشته، و بیش از ۱۴ هزار نفر دستگیر شده‌اند. علاوه بر معترضانی که در خیابان‌ها علیه نظام جمهوری اسلامی دست به اعتراض زدند، ده‌ها تن از هنرمندان نیز که در جریان اعتراضات اخیر با برداشتن حجاب از معترضان دفاع کردند، بازداشت شده‌اند.