مسمومیت مشکوک و زنجیره‌ای دانشجویان در چهار دانشگاه

مسمومیت صدها نفر از دانشجویان دانشگاه‌های صنعتی اصفهان، علامه تهران، دانشگاه صنعتی اراک و خوارزمی کرج

مسمومیت‌های مشکوک دانشجویان در خوابگاه‌ها کماکان ادامه دارد. تاکنون صدها نفر از دانشجویان دانشگاه‌های صنعتی اصفهان، علامه تهران، دانشگاه صنعتی اراک و خوارزمی کرج پس از مصرف غذای سلف یا خوابگاه، به علت مسمومیت در بیمارستان بستری شده‌اند.

مسمومیت زنجیره‌ای دانشجویان، در اوج اعتراضات دانشجویی و در آستانه روز دانشجو رخ می‌دهد. در خیزش سراسری مردم ایران علیه جمهوری اسلامی، دانشگاه‌ها یکی از عرصه‌های اصلی تجمعات اعتراضی بوده است. 

کانال شوراهای صنفی دانشجویان کشور شامگاه پنجشنبه خبرهای مربوط به مسمومیت دانشجویان در اراک و کرج را منتشر کرد. بر اساس گزارش این کانال صنفی و گفته‌های دانشجویان در شبکه‌های اجتماعی، این اتفاق روز چهارشنبه رخ داده است. شوراهای صنفی دانشجویان اعلام کرد که دانشجویان دانشگاه صنعتی اراک به دلیل خوردن غذای سلف دچار مسمومیت غذایی شده‌اند و علائمی مانند بدن درد، اسهال و استفراغ د‌ارند. وضعیت حاد این دانشجویان آن‌ها را راهی بیمارستان کرده است. مسئولان دانشگاه ادعا کرده‌اند که دلیل بیماری دانشجویان، ابتلای آن‌ها به نوعی ویروس است.

مرکز بهداشت استان اصفهان نیز پیش از این اعلام کرده بود که «مسمومیت دانشجویان دانشگاه صنعتی اصفهان به دلیل غذای توزیع‌شده در سلف مرکزی دانشگاه‌ به دلیل وجود باکتری شیگلاسونئی است که عامل بیماری شمار زیادی از دانشجویان این دانشگاه شناخته شد».

همچنین جمع کثیری از دانشجویان دانشگاه خوارزمی کرج نیز به دلیل خوردن غذای سلف در شامگاه چهارشنبه، دچار مسمومیت و در پی آن تهوع، بدن درد و تب و لرز شده‌اند. شوراهای صنفی دانشجویان اعلام کرده است که بحران تا حدی است که درمانگاه دانشگاه سرم و مکان برای رسیدگی به دانشجویان ندارد و داروخانه دانشگاه تعطیل است. بر اساس این گزارش، به دانشجویان دختر نیز حق خروج از خوابگاه در آن ساعت از شب داده نشد و دانشجویان حتی اجازه رفتن به بیمارستان برای درمان خود را نیز نداشتند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

روابط عمومی دانشگاه خوارزمی ارتباط مسمومیت‌ها با غذای دانشگاه را رد کرده و اعلام کرده است که «اتوماسیون غذای دانشجویی نشان می‌دهد تعدادی از مراجعه‌کنندگان به درمانگاه از غذای دانشگاه استفاده نکرده بودند».

این در حالی است که در صورت صحت ادعای روابط عمومی این دانشگاه، باز هم ممکن است که دو نفر از دانشجویان از یک غذا استفاده کنند.

پیش از این خبرهایی از مسمومیت دانشجویان دانشگاه علامه نیز شنیده شده بود. به گزارش دانشجویان دانشگاه علامه، جمعی از دانشجویان این دانشگاه نیز پس از مصرف غذا در دانشگاه دچار مسمومیت شده‌اند.

خبر مسمومیت دانشجویان اولین بار دوم آذر در دانشگاه صنعتی اصفهان به گوش رسید. بر این اساس، شمار زیادی از دانشجویان دانشگاه صنعتی اصفهان در پی علائم مسمومیت غذایی، راهی بهداری دانشگاه شده‌اند. فعالان دانشجویی و کانال تلگرامی شوراهای صنفی دانشجویان کشور اعلام کرده‌اند که غذای دانشگاه عامل مسمومیت دانشجویان است، اما مسئولان دانشگاه در اطلاعیه‌ای ادعای «بیماری گوارشی شایع» را مطرح کرده‌اند. برخی منابع خبری و فعالان دانشجویی تعداد دانشجویان بدحال را بیش از ۳۰۰ تن اعلام کرده بودند. این اتفاق در حالی رخ داد که بنا بود اعتراضات وسیعی در این دانشگاه شکل بگیرد که با این اتفاق برگزاری آن تجمع‌ها به تعویق افتاد.

این اولین بار نیست که مسمومیت‌های زنجیره‌ایی در خوابگاه‌ها و سلف‌های دانشجویی رخ می‌دهد. پیش از این دانشجویان دانشگاه‌های امام صادق و دانشگاه فرهنگیان در تهران خرداد امسال دچار مسمومیت شده بودند، اما مسمومیت‌های این روزها این شایعه را در میان دانشجویان و گروه‌های دانشجویی در شبکه‌های اجتماعی به راه انداخته است که حاکمیت با مسموم کردن دانشجویان قصد دارد از برگزاری تجمع‌های اعتراضی شانزدهم آذر جلوگیری کند.