مسمومیت مشکوک دانشجویان؛ مسمومیت ویروسی، غذای فاسد یا عامل سوم

معاون وزیر علوم: شاید عوامل پشت پرده‌ای وجود دارد که وضعیت دانشگاه‌ها را به سمت تشویش سوق می‌دهد

عکس تزیینی‌ است-AFP

برای دومین بار طی دو روز، تعداد زیادی از دانشجویان مقیم خوابگاه‌های تهران به دلیل مسمومیت به بیمارستان منتقل شدند.

رئیس مرکز اورژانس تهران در روز سه‌شنبه، از مسمومیت غذایی ۳۸ نفر در خوابگاه شماره ۱ دانشگاه امام صادق خبر داد. این در حالی‌ است که یک روز پیش از آن نیز ۴۹ تن از دانشجویان خوابگاه دخترانه دانشگاه فرهنگیان نسیبه با علائم مسمومیت به اورژانس منتقل شده بودند.

یحیی صالح طبری، رئیس اورژانس تهران، در مورد مسمومیت دانشجویان دانشگاه امام صادق به ایسنا گفت: «ساعت ٢:٣٣ بامداد سه‌شنبه، ۳۸ مورد مسمومیت غذایی در خوابگاه شماره ۱ دانشگاه امام صادق به اورژانس اطلاع داده شد. پس از اعلام این موضوع، هفت دستگاه آمبولانس و یک دستگاه اتوبوس‌آمبولانس به محل اعلام‌شده واقع در شهرک غرب، بلوار خووردین، کوچه بخشی، روبه‌روی برج ایران‌زمین، اعزام شد.»

روز دوشنبه نیز اتفاق مشابهی در دانشگاه فرهنگیان نسیبه رخ داد. رئیس مرکز اورژانس تهران در این‌ باره گفت: «ساعت ۵ صبح روز دوشنبه، مواردی از مسمومیت عمومی ۴٢ نفر که همگی زن بودند، به سامانه ١١۵سازمان اورژانس اطلاع داده شد که بلافاصله پس از آن، پنج دستگاه آمبولانس و دو دستگاه اتوبوس‌آمبولانس به محل اعزام شد.»

حدود سه ساعت بعد از اعلام خبر اولیه، رئیس مرکز اورژانس تهران حوالی ساعت ۱۲ ظهر دوشنبه، ۲ خرداد، از افزایش تعداد مسموم‌شدگان به ۴۹ نفر خبر داد و گفت: «بر اساس بررسی‌های جدیدی که صورت گرفت، تا به حال ۴۹ نفر علائم مسمومیت عمومی دارند. برخی از این افراد برای تکمیل روند درمان به بیمارستان منتقل شدند و برای برخی نیز اقدام‌های درمانی در محل انجام شد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پرویز انصاری‌راد، معاون دانشجویی دانشگاه فرهنگیان نسیبه، در مورد علت مسمومیت دانشجویان این دانشگاه گفت: «علت ایجاد مشکل گوارشی برای این دانشجویان مسمویت غذایی نبود و به غذای خوابگاه ارتباطی نداشت. پزشکان معالج این دانشجویان به ما اعلام کردند که دلیل ایجاد این مسمومیت در دانشجویان ویروس بوده و این ویروس از بعد از عید فطر در کشور شایع شده است.»

مسمومیت دست‌کم ۸۷ نفر از دانشجویان در دو خوابگاه متفاوت و دو روز پیاپی باعث شد که حساسیت‌ها در مورد این اتفاق بیشتر شود. برخی از مسئولان علت آن را «مسمومیت غذایی» و برخی دیگر «مسمومیت ویروسی» عنوان کردند.

مریم مسعودی‌فر، رئیس اداره بیماری‌های منتقله از آب و غذای وزارت بهداشت، درباره علت بروز این اتفاق به ایسنا گفت: «هم‌زمان با کنترل علائم بالینی در مبتلایان، نمونه‌گیری برای بررسی‌های آزمایشگاهی و تعیین عامل وقوع طغیان انجام و نمونه‌ها به آزمایشگاه ارسال شد. اینکه علت بروز این علائم در دانشجویان آلودگی ویروسی، مسمومیت غذایی یا سایر علل بوده است، هنوز مشخص نیست.»

مسعودی‌فر افزود: «با تاکید وزارت بهداشت، برای تعیین علت دقیق بروز این مشکل گوارشی در میان دانشجویان به زمان نیاز داریم تا جواب آزمایش‌ها آماده شود.»

از سوی دیگر، مسئولان دانشگاهی بر ویروسی بودن این مسمومیت تاکید می‌کنند. محمد صادق کاظمی، مدیرکل روابط عمومی دانشگاه امام صادق، گفت: «خوابگاه‌های دانشگاه امام صادق کنار هم‌اند. اجتماعات دانشجویان ما در کلاس‌ها و در مسجد دانشگاه زیاد است،‌ سرایت ویروس صورت گرفته؛ این مشکل در خوابگاه‌ دختران نبوده است.»

کاظمی با اشاره به مشاهده مسمومیت در خوابگاه‌های دیگر دانشگاه‌های شهر تهران گفت: «نشانه تصدیق ویروسی بودن این مسمومیت‌ این است که برخی از دانشجویان متاهل که اصلا از غذای خوابگاه مصرف نکرده بودند نیز به این مسمومیت مبتلا شده‌اند. بنابراین با بررسی‌های متعددی که انجام شد، این بیماری به غذای خوابگاه ارتباطی ندارد. همچنین هیچ علائمی از بروز مسمومیت در خوابگاه دختران وجود ندارد. در صورتی که غذای ارائه‌شده به خوابگاه دختران و پسران یکسان است.»

با این حال، نزدیکان دانشجویان ساکن خوابگاه پردیس نسیبه اعلام کردند که رئیس یکی از بیمارستان‌ها و رئیس اورژانس علت این اتفاق را مسمومیت غذایی عنوان کرده‌اند. برخی از دانشجویان این دانشگاه گفتند که در سه روز گذشته، غذاهای خوابگاه با گوشت درست شده بود و احتمال مسموم بودن گوشت‌ها وجود دارد.»

اما هاشم داداش‌پور، معاون وزیر علوم، درباره علت این مسمومیت باقطعیت صحبت نکرد و گفت: «تاکنون مسمومیت غذایی و ویروس دو عامل اصلی اتفاق‌های این دو دانشگاه عنوان شدند اما ما در سازمان امور دانشجویان، روز شنبه جلسه‌ای برای بررسی علت دقیق این حادثه تشکیل خواهیم داد و پس از آن، اقدام‌های لازم را در راستای سلامت دانشجویان به کار خواهیم گرفت.»

معاون وزیر علوم در ادامه، یک احتمال سوم هم برای این اتفاق مطرح کرد و از «عوامل پشت‌پرده» نام برد: «اتفاقی که طی دو روز اخیر در دو نقطه متفاوت برای دانشجویان پیش آمد، باید به طور دقیق بررسی و علت آن مشخص شود. در این بررسی، حتما مشخص خواهد شد که این اتفاق‌ها ناشی از ویروس‌ یا مسمومیت غذایی‌اند یا عوامل پشت‌پرده‌ای وجود دارند که وضعیت دانشگاه‌ها را به سمت تشویش سوق می‌دهند.»

پیش از این، دانشجویان بارها از کیفیت بد غذای دانشگاه‌ها و خوابگاه‌ها در یک سال گذشته انتقاد کرده بودند. محمدمهدی اسدی، دبیر شورای صنفی دانشگاه تهران، مهر‌ ۱۴۰۰ گفته بود: «کیفیت غذا‌های دانشجویان دانشگاه تهران بسیار پایین و نرخ غذا‌ها رو به بالا است؛ حتی غذا‌های تاریخ‌گذشته در اختیار دانشجویان قرار می‌دهند.»

در روزهای گذشته، دانشجویان دانشگاه صنعتی امیرکبیر در اعتراض به کیفیت پایین غذای این دانشگاه، کارزاری به راه انداختند. آن‌ها با تهیه یک طومار مجازی، به شلوغی سرسام‌آور سلف، کیفیت پایین غذا و استفاده نشدن از مواد اولیه قابل قبول و مناسب، انتقاد کردند. خبرگزاری فارس در این مورد نوشت: «استفاده از مواد اولیه نامناسب در غذا مثل گوشت یخ‌زده برزیلی (به گفته یکی از کارکنان سلف) کیفیت غذا را کاهش می‌دهد.»