خیزش سراسری شانزدهم آذر؛ از انقلاب تا آزادی

با وجود تداوم فشارها بر دانشجویان و هنرمندان، مردم ایران برای اعتراض و اعتصاب‌های چهاردهم تا شانزدهم آذرماه آماده می‌شوند

خیزش سراسری مردم ایران پس از وقفه‌ای چندروزه، برای برگزاری تجمع‌های فراگیر و سراسری شانزدهم آذر آماده می‌شود. برای تجمع‌ها از چهاردهم تا هجدهم آذر آذرفراخوان‌های مختلفی در رسانه‌های اجتماعی منتشر شدند اما در نهایت، چهاردهم، پانزدهم و شانزدهم آذر، روزهای تجمع‌‌های سه‌روزه‌ای اعلام شدند که مردم شهرهای مختلف ایران در آن ایام به خیابان‌ها خواهند آمد و احتمالا با توجه به تقارن با روز دانشجو، روزهای متفاوتی را برای دانشگاه‌های ایران رقم خواهند زد.

گروه جوانان محلات تهران هم در فراخوان خود، این سه روز را «سه‌گانه همبستگی و اتحاد» نامید. جوانان محلات تهران چهاردهم آذر را روز اعتصاب سراسری اصناف، بازاریان، کامیون‌داران و صنایع بزرگ و پانزدهم آذر را روز برگزاری تجمع‌های محله‌محور و متکثر عنوان کرد. این گروه ناشناس در مورد علت تفکیک اعتراض‌ها از اعتصاب‌های سراسری نوشت: «با توجه به تجربه‌های به‌دست‌آمده، هم‌زمانی اعتصاب و اعتراض را روش مناسبی نمی‌دانیم؛ زیرا خالی شدن خیابان از ترددهای معمولی مردم زمینه‌ سرکوب شدیدتر را فراهم می‌کند و شانس بازداشت مبارزان را افزایش می‌دهد. بنابراین در تاریخ‌های ۱۴، ۱۵ و ۱۶ آذر با تفکیک قدم‌های انقلابی خود، هوشیاری همبستگی و اتحادمان را بیش از پیش به نمایش خواهیم گذاشت.»

این گروه که از ابتدای خیزش سراسری در شکل دادن تجمع‌های خیابانی مردم نقش تاثیرگذاری داشت و پس از مدتی با دیگر دیگر گروه‌ها در شهرهای مختلف ایران همراه شد، برای روز شانزدهم آذر، مسیر خیابان انقلاب تا میدان آزادی را محل تجمع سراسری مردم تهران معرفی کرد. این اولین فراخوانی‎ است که پس از گذشت بیش از ۷۰ روز از خیزش سراسری مردم ایران و تجمع خیابان حجاب، یک خیابان مشخص را برای برگزاری تجمع معرفی می‌کند.

جوانان محلات تهران اعلام کرد که این تجمع سراسری و حداکثری «از ساعت ۱۵ به بعد، از حوالی دانشگاه امیرکبیر به سمت دانشگاه تهران تا دانشگاه شریف و میدان آزادی » برگزار خواهد شد. این گروه با اشاره به نقش دانشجویان در خیزش سراسری مردم ایران نوشت: «دانشجویان چراغ راه این جنبش عظیم‌ بوده‌اند و از روز اول میدان‌دار تجمع‌ها و یکی از عوامل مهم تداوم این خیزش انقلابی محسوب می‌شوند. آن‌ها به‌حق شایسته تجلیل و همراهی‌اند. روز ۱۶ آذر برای پشتیبانی از آن‌ها، مقابل دانشگاه‌ها تجمع می‌کنیم و مسیر انقلاب تا آزادی را باشکوه‌تر از همیشه خواهیم پیمود.»

پیش از این نیز در رسانه‌های اجتماعی در مورد طی کردن مسیرهای مشابه مانند خیابان دماوند تا آزادی، پیشنهادهای بسیاری منتشر و با استقبال کاربران مواجه شد. پیش از اعلام فراخوان جوانان محلات تهران، به منظور از دعوت معترضان برای حضور در خیابان در روزهای چهاردهم تا شانزدهم آذر، پوسترها بسیاری در شهرهای مختلف منتشر و دیوارنویسی‌هایی با این مضمون انجام شد. 

معترضان شب چهارشنبه در برخی محلات تهران مانند شهرک اکباتان به خیابان آمدند و علاوه بر شعار دادن علیه جمهوری اسلامی و علی خامنه‌ای، با شعار «همسایه باوجدان، چهاردهم خیابان» از مردم دعوت کردند در اعتراض‌های سه‌روزه آذرماه شرکت کنند.

با شکل‌گیری دوباره موج اعتراض‌ها در ایران و پس از آنکه مردم حدود ۷۰ شهر ایران، پس از حذف تیم ملی جمهوری اسلامی ایران از جام‌جهانی فوتبال در خیابان‌ها شادی کردند و علیه جمهوری اسلامی شعار دادند، اکنون فشارها بر دانشجویان و هنرمندان افزایش یافته است. پیش از این، هم‌زمان با شروع جام‌جهانی، فشارها بر فوتبالیست‌ها و ورزشی‌نویسان آغاز شده بود. وریا غفوری، پرویز برومند، پژمان راهبر و مهدی امیرپور از جمله افرادی بودند که طی روزهای گذشته بازداشت شدند.

خبرها از دانشگاه شریف حاکی از آن است که رئیس این دانشگاه از یک شرکت خصوصی نیروهای حراست جذب کرده تا بتواند با نیروهای جدید و تازه‌نفس خود، پیش از روز دانشجو مقابل اعتراض‌های دانشجویی بایستد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

رسول جلیلی، رئیس دانشگاه صنعتی شریف تهران، در جلسه‌ای با موضوع «حال این روزهای دانشگاه صنعتی شریف»، از افزایش تعداد ماموریت‌های حراست این دانشگاه خبر داد و گفت: «ورود هرگونه اطلاعات به کمیته انضباطی باید از کانال حراست دانشگاه باشد. تعدادی نیروی موقت به حراست دانشگاه اضافه شده‌اند که البته این نیروها از طریق فراخوان جذب نشده‌اند و صرفا از طریق یک شرکت، تامین نیرو کرده‌ایم و این افراد تحت نظارت حراست دانشگاه فعالیت می‌کنند.»

پیش از این در روز سه‌شنبه هشتم آذر، خبرهایی از ربودن دو دانشجوی دانشگاه شریف به نام‌های معین مکیان و دانیال آیتی در مسیر دانشگاه شنیده شد. گفته می‌شود این دو دانشجو با دوستانشان سوار بر یک تاکسی اینترنتی در مسیر خوابگاه به دانشگاه بودند که دو دستگاه پژو پارس مانع حرکت تاکسی می‌شوند. آن‌ها جلو و عقب ماشین قرار می‌گیرند، چهار مامور از دو ماشین پیاده می‌شوند و اطراف اسنپ می‌ایستند و سوییچ خودرو را از راننده می‌گیرند. این ماموران لباس‌شخصی سپس معین مکیان و دانیال آیتی را با تمام وسایل شخصی‌‌‌ آن‌ها، با خود می‌برند.

در ادامه فشار بر هنرمندان، سهیلا گلستانی، بازیگر و کارگردان، و حمید پورآذری، کارگردان تئاتر، که به‌تازگی ویدیویی منتشر کرده بودند که در آن، جمعی از زنان فعال در عرصه تئاتر بدون حجاب اجباری ظاهر شدند، بازداشت شدند. جمعی از دانشجویان پردیس هنرهای زیبای دانشگاه تهران صبح پنجشنبه، در حمایت از حمید پورآذری و سهیلا گلستانی، در دپارتمان نمایش و موسیقی این دانشکده تحصن کردند.

روز چهارشنبه خبرهایی هم از ربوده شدن عهدیه کیانی، بازیگر تلویزیون، و بازداشت فاطمه حبیبی، بازیگر تئاتر، منتشر شد. به گزارش اعتمادآنلاین، روز یکشنبه ۶ آذر، نیز سجاد افشاریان، کارگردان، و علی شادمان، بازیگر سینما و تئاتر، به دادسرای زندان اوین احضار شدند و آن‌ها هم‌اکنون به‌ قید وثیقه آزادند.

با وجود بازداشت‌های گسترده در گروه‌های اجتماعی مختلف، اعتراض‌ها در ایران کماکان ادامه دارند؛ اعتراض‌هایی که همه بر انقلابی بودن آن توافق دارند. بسیاری معتقدند این مجموعه اعتراض‌ها که بیش از ۷۰ روز است خاموش نشده، با توجه به اینکه بدون رهبری و اعلام همراهی گروهی خاص صورت می‌گیرد و رهبران خیابانی خاصی را به نیروهای سرکوب معرفی نمی‌کند، به بازداشت‌های کور و بی‌هدف منجر شده است.

بر اساس آمار هرانا، جمهوری اسلامی تاکنون ۱۸ هزار  ۱۹۵ نفر از معترضان را بازداشت کرده؛ با این حال از ۲۶ شهریور تا به امروز، بیش از ۱۵۷ شهر علیه جمهوری اسلامی به پا خاسته‌اند و نیروهای سرکوبگر ۴۵۹ معترض را کشته‌اند.‌‌