درگیری میان دو فرمانده طالبان در حیرتان؛ چهار نفر زخمی شدند

فرماندهان طالبان بیشتر بر سر منابع اقتصادی و تنش‌های قومی باهم درگیر می‌‎شوند

حیرتان یک شهرک تجاری در استان بلخ در شمال افغانستان است که در مرز با ازبکستان قرار دارد-WAKIL KOHSAR / AFP

یک درگیری مسلحانه‌، روز جمعه ۲۷ آبان، بین دو فرمانده طالبان در شهرک تجاری حیرتان در استان بلخ رخ داد. دلیل این درگیری هنوز روشن نیست، اما منابع آگاه به ایندیپندنت فارسی گفتند که چهار نفر از دو طرف درگیری زخمی شده‌اند.

یک منبع آگاه در شهرک حیرتان، با شرط محفوظ ماندن نامش، گفت فرمانده پلیس و فرمانده مرکز کنترل و بررسی طالبان در حیرتان عصر روز جمعه در ساختمان فرماندهی پلیس با هم درگیر شدند. این درگیری حدود سه ساعت ادامه داشت و ساکنان ساختمان‌های اطراف فرماندهی پلیس طالبان، از هراس گسترش درگیری‌، خانه‌هایشان را تخلیه کردند.

به گفته منبع آگاه، پس از پایان درگیری، ده‌ها نظامی طالبان تا نیمه‌های شب مرکز شهر حیرتان و ساختمان فرماندهی پلیس را تحت نظر داشتند تا از وقوع دوباره درگیری جلوگیری کنند.

حیرتان یک شهر تجاری در استان بلخ در شمال افغانستان است که نزدیک مرز ازبکستان قرار دارد. این شهر از بندرهای مهم تجاری افغانستان است و از طریق آن اقلام تجاری زیادی از کشورهای چین، آسیای میانه و اروپا وارد می‌شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پیش از این نیز فرماندهان طالبان چندین بار در این شهر تجاری با هم درگیر شده‌اند، اما تاکنون جزئیات کامل هیچ یک از این درگیری‌ها علنی نشده است. سخنگویان طالبان از صحبت در مورد این درگیری‌ها خودداری می‌کنند. در یک‌ساله گذشته، افراد داعش خراسان نیز دو بار از روستاهای اطراف حیرتان، به خاک ازبکستان موشک پرتاب کردند.

بیشتر درگیری‎‌های میان فرماندهان طالبان به دلیل تنش‌های قومی و منافع اقتصادی رخ می‌دهند. به تازگی حمید خراسانی، فرمانده پنجشیری تاجیک‌تبار طالبان، از فرماندهان پشتون‌تبار این گروه که بر پنجشیر تسلط دارند اعلام نارضایتی کرده است. خراسانی که فعلا فرماندهی یک واحد کوچک نظامی متشکل از تاجیک‌های پنجشیر را بر عهده دارد و برای اداره استخبارات (اطلاعات) طالبان کار می‌کند، روز جمعه به ایندیپندنت فارسی گفت مولوی مسافر، فرمانده ارتش طالبان در پنجشیر که پشتون است، برادر او را بازداشت و زندانی کرده است.

خراسانی افزود مولوی مسافر شماری از اعضای تاجیک‌تبار طالبان را به اتهام‌های مختلف در زندان شخصی‌اش نگهداری می‎‌کند.

هرچند طالبان تلاش می‌کنند اختلافاتشان را پنهان کنند، اما وقوع درگیری میان فرماندهان این گروه و همچنین کشمکش‌های رهبرانشان بر سر تصاحب مسندهای پردرآمد و مهم، اختلافات این گروه را علنی کرده است. سراج‌الدین حقانی، رهبر شبکه حقانی و وزیر داخله (کشور) طالبان، هفته گذشته در یک سخنرانی در استان زابل گفت باید از اختلافات جلوگیری شود، وجود اختلاف باعث تضعیف و ناکامی طالبان خواهد شد.