حمید خراسانی به ایندیپندنت فارسی: برادرم به جرم تاجیک بودن در زندان طالبان است

مولوی مسافر، فرمانده ارتش طالبان در پنجشیر، شماری از اعضای تاجیک‌تبار این گروه را در زندان شخصی خود نگهداری می‌کند

تمامی صلاحیت‌ها در پنجشیر در دست مولوی مسافر، فرمانده پشتون‌تبار طالبان است-ایندیپدنت فارسی

عبدالحمید خراسانی، فرمانده پنجشیری طالبان در صحبت با ایندیپندنت فارسی گفت مولوی مسافر، فرمانده ارتش طالبان در پنجشیر که از افراد تحت امر مولوی محمد یعقوب، وزیر دفاع این گروه است، اخیرا شماری از اعضای طالبان را در پنجشیر، ازجمله یک برادر او را بازداشت و زندانی کرده است.

خراسانی که اکنون در اداره استخبارات (اطلاعات) طالبان در کابل کار می‌کند، گفت برادرش، قاری عبدالمقیم که عضو طالبان است و در اداره استخبارات این گروه در پنجشیر به‌عنوان مدیر اقوام و قبایل کار می‌کند، چند روز قبل بازداشت و زندانی شده است. خراسانی افزود برادرش و چهار تن دیگر از افراد او، بدون مشخص بودن اتهامشان بازداشت شده‌اند و هیچ‌کس در این زمینه پاسخگو نیست. به گفته خراسانی، تنها دلیل بازداشت و زندانی شدن این افراد، تاجیک و همچنین پنجشیری بودنشان است.

خراسانی مدعی است که برادرش و چهار تن دیگر که اعضای «واحد نظامی بدری» اند، در زندان شخصی مولوی مسافر در پنجشیر نگهداری می‌شوند. مولوی مسافر، از قوم پشتون و از ساکنان اصلی استان هلمند در جنوب افغانستان است.

عبدالحمید خراسانی در دولت جمهوری به اتهام اخاذی از مردم، حمل اسلحه غیر قانونی و اخلال در نظم عمومی، از سوی نیروهای امنیتی دولت وقت بازداشت و زندانی شده بود. او پس از آزادی از زندان و در اوایل ۲۰۲۱، به طالبان پیوست و در نبرد طالبان با جبهه مقاومت ملی به رهبری احمد مسعود نقش داشت.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

عبدالحمید خراسانی در ۱۴ ماه گذشته، فرماندهی یک واحد نظامی را به‌نام «بدری» بر عهده دارد و در این مدت چندین بار با مسئولان محلی طالبان در پنجشیر وارد تنش لفظی شده است. او بارها مولوی قدرت‌الله، استاندار پیشین طالبان در پنجشیر را به سوءاستفاده از صلاحیت، بازداشت‌های خودسرانه و فساد متهم کرده است و از رهبران طالبان خواسته او را از مقامش برکنار کنند.

خراسانی با وجودی که در فضای مجازی علیه جبهه مقاومت ملی صحبت می‌کند، اما به ندرت اجازه حضور در نبرد علیه نیروهای جبهه مقاومت را یافته است.

با این حال، ساکنان پنجشیر بارها حمید خراسانی را متهم کرده‌اند که در توطئه، بازداشت و پرونده‌سازی بسیاری از افرادی که اکنون در زندان‌های طالبان به سر می‌برند، نقش دارد.

وزارت دفاع طالبان در چند ماه اخیر تمامی اعضای تاجیک‌تبار طالبان را در مناطق تحت نفوذ جبهه مقاومت ملی از کار اخراج کردند و به جای آنان افرادی از قوم پشتون و از استان‌های هلمند و قندهار را گماردند. بر اساس اسنادی که با ایندیپندنت فارسی به اشتراک گذاشته شد، به دستور وزارت دفاع طالبان، تنها در شهرستان دره ۱۳۵ عضو این گروه که از ساکنان بومی پنجشیر‌ند‌، از کار اخراج شده‌اند.

هرچند استاندار طالبان در پنجشیر شخصی به نام مولوی محسن هاشمی از قوم تاجیک است، اما گفته می‌شود تمامی صلاحیت‌ها در این استان در دست مولوی مسافر، فرمانده پشتون‌تبار طالبان است.