مکرون: ایران رویکرد تهاجمی‌تری در قبال فرانسه در پیش گرفته است

وزارت خارجه فرانسه خواستار آزادی همه شهروندان خود در ایران شد

روابط بین فرانسه و ایران در ماه‌های اخیر و به‌ویژه پس از متوقف شدن مذاکرات هسته‌ای، تیره‌تر شده است-LUDOVIC MARIN / POOL / AFP

امانوئل مکرون، رئیس جمهوری فرانسه، روز چهارشنبه، ۱۶ نوامبر (۲۵ آبان)، با اشاره به اینکه ایران با اقدامات تهاجمی خود در حال بی‌ثبات کردن منطقه است، گفت: «ایران با بازداشت شهروندان فرانسوی به طرز فزاینده‌ای رویکرد تهاجمی در قبال فرانسه در پیش گرفته است.»

رئیس جمهوری فرانسه که در پایان اجلاس گروه ۲۰ در اندونزی با خبرنگاران گفت‌وگو می‌کرد، گفت: «من رویکرد تهاجمی‌تری از سوی ایران به فرانسه‌ مشاهده می‌کنم؛ با گروگانگیری‌های ناپذیرفتنی و رویکرد تجاوزگرانه در منطقه، به‌ویژه با اقدامات تجاوزگرانه در چند روز اخیر در خاک عراق.»

امانوئل مکرون همچنین از تهران خواست که به آرامش و روحیه همکاری بازگردد و به ثبات منطقه و شهروندان فرانسوی احترام بگذارد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

وزارت خارجه فرانسه نیز روز چهارشنبه در بیانیه‌ای که رویترز آن را منتشر کرد، به اظهارات وزارت کشور ایران واکنش نشان داد و ادعای او را مبنی بر «دستگیری افسران اطلاعاتی فرانسه» در جریان اعتراضات سراسری در ایران، تکذیب کرد.

وزارت خارجه فرانسه در این بیانیه گفت: «فرانسه اظهارات کذب وزیر کشور ایران را درباره هموطنانی که اخیر در این کشور دستگیر شده‌اند، قاطعانه تکذیب می‌کند و یادآوری می‌کند که همه این بازداشت‌ها خودسرانه است.»

وزارت خارجه فرانسه همچنین خواستار آزادی همه شهروندان خود در ایران شد.

احمد وحیدی، وزیر کشور ایران، روز چهارشنبه در حاشیه نشست هیات دولت، در جمع خبرنگاران گفت: «در اغتشاشات، افرادی از ملیت‌های دیگر دستگیر شدند که برخی نقش زیادی داشتند. عناصری از دستگاه اطلاعاتی فرانسه و عناصری در رابطه با داعش در آشوب‌های اخیر دستگیر شدند که در اختیار قوه قضائیه هستند تا طبق قانون با آن‌ها برخورد شود.»

روابط بین فرانسه و ایران در ماه‌های اخیر و به‌ویژه پس از متوقف شدن مذاکرات هسته‌ای، تیره‌تر شده است. تهران تاکنون هفت شهروند فرانسوی را بازداشت کرده و اعترافات اجباری تعدادی از آن‌ها را منتشر کرده است. تهران با دستگیری یک عضو سندیکای معلمان فرانسه و همراهش، اعترافات اجباری آن‌ها را از تلویزیون پخش کرد و آنان را جاسوس‌های فرانسه نامید. از سوی دیگر، ملاقات هفته گذشته امانوئل مکرون با گروهی از زنان ایرانی، از جمله مسیح علی‌نژاد، در کاخ الیزه، خشم تهران را برانگیخته است. امانوئل مکرون در این دیدار و در مصاحبه بعد از آن، خیزش سراسری در ایران را «انقلاب» توصیف کرد و حمایت خود را از معترضان ایرانی اعلام کرد.