پاریس تایید کرد؛ شهروند فرانسوی از ۹ ماه قبل در ایران زندانی است

«مقامات فرانسوی از بیم آنکه علنی کردن خبر، آزادی‌اش را به خطر بیاندازد، بازداشت او را مخفی کردند»

«وکلا در طول این مدت، اجازه دسترسی به محتوای پرونده را نداشته‌اند! او اکنون در زندان وکیل‌آباد مشهد است.»-عکس از ایرنا

 وزارت امور خارجه فرانسه بازداشت یک شهروند ۳۵ساله فرانسوی در ایران را تایید کرد و گفت موضوع را از نزدیک پیگیری می‌کند. فیگارو پیش‌تر خبر بازداشت او را اعلام کرده بود، اما پاریس تا روز چهارشنبه خبر را تایید نکرد. زمان بازداشت این شهروند فرانسوی می ۲۰۲۰ اعلام شده است.

همزمان سعید دهقان، وکیل دادگستری در ایران روز چهارشنبه اعلام کرد که یک گردشگر فرانسوی در حدود ۹ ماه پیش به «اتهام واهی» بازداشت شده و در این مدت به او اجازه ملاقات با وکیل و بررسی پرونده داده نشده است.

سعید دهقان در توییتی نوشت: «یک تبعه فرانسوی به نام بنجامین در ایران بازداشت شده است. این گردشگر جوان که حدود ۹ ماه از بازداشت غيرقانونی‌اش می‌گذرد، با اتهاماتی متناقض و واهی مواجه است!»

به گفته دهقان، «وکلا در طول این مدت، اجازه دسترسی به محتوای پرونده را نداشته‌اند! او اکنون در زندان وکیل‌آباد مشهد است.» فرانسه می‌گوید دسترسی کنسولی به این شهروند بازداشت شده برقرار است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این وکیل ایرانی در گفت‌وگو با رویترز، از ذکر نام کامل فرد بازداشت شده، خودداری کرد.

با این حال یکی از نزدیکان او به این خبرگزاری گفته است که بنجامین ۳۵ سال دارد و پس از به پرواز در آوردن یک پهپاد در مناطق نزدیک به مرز مشترک ایران و ترکمنستان، بازداشت شد. فیگارو گزارش داده بود که او به اتهام به پرواز درآوردن پهپاد وسط کویر دستگیر شده است.

ادامه بازداشت شهروندان خارجی در ایران در حالی انجام می‌شود که آمریکا و متحدان اروپایی آن تلاش می‌کنند توافق هسته‌ای با ایران را، که پس از خروج آمریکا در سال ۲۰۱۸ به خطر افتاد، نجات دهند.

آمریکا و متحدان آن می‌گویند ایران با هدف اعمال فشار بر طرف مقابل در مذاکرات دست به این اقدامات می‌زند و از سال‌ها پیش چنین سیاستی را برای تقویت اهرم فشار خود علیه دیگر کشورها در پیش گرفته است.

به نوشته رویترز، مقام‌های فرانسوی و خانواده این شهروند فرانسوی بازداشت شده، تاکنون تلاش کرده‌اند اطلاعات مربوط به بازداشت او را، از بیم آن‌که اعلام علنی آن ممکن است به مذاکره برای آزادی او آسیب بزند، مخفی کنند.