وزیر خارجه فرانسه: پنج شهروند فرانسوی در ایران زندانی‌اند

اعتراض‌های سراسری در ایران در حالی وارد چهارمین هفته شده است که هفته گذشته، شماری از کشورهای خارجی از جمله فرانسه از اتباع خود درخواست کردند ایران را ترک کنند

کاترین کولونا، وزیر خارجه فرانسه، روز سه‌شنبه در گفت‌و‌گو با رادیو فرانسه اعلام کرد اکنون پنج شهروند فرانسوی در ایران در بازداشت به سر می‌برند.

هفته گذشته، فرانسه خبر داده بود در حال بررسی هویت پنجمین شهروند فرانسوی است که طی اعتراض‌های اخیر در ایران بازداشت شده‌ است.

اعتراض‌های سراسری در ایران در حالی وارد چهارمین هفته شده است که هفته گذشته، شماری از کشورهای خارجی از جمله فرانسه از اتباع خود درخواست کردند ایران را ترک کنند.

وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی ۸ مهر با انتشار بیانیه‌ای از بازداشت ۹ شهروند خارجی در جریان اعتراض‌ها خبر داد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در پی پخش اعتراف‌های اجباری دو شهروند فرانسوی، وزارت خارجه فرانسه از شهروندانش درخواست کرد هرچه سریع‌تر ایران را ترک کنند زیرا در معرض خطر «بازداشت‌های خودسرانه» قرار دارند. در اطلاعیه وزارت خارجه فرانسه آمده است: «گردشگران فرانسوی، از جمله افراد دوتابعیتی در معرض خطر دستگیری، بازداشت و محاکمه غیرمنصفانه قرار دارند.»

این زوج فرانسوی، سیسیل کولر و ژاک پری، در ماه مه به اتهام ایجاد «ناامنی» دستگیر شدند. سیسیل کولر که عضو اتحادیه معلمان فرانسه است همراه شریک زندگی‌اش، ژاک پری، به‌عنوان گردشگر به ایران سفر کردند اما جمهوری اسلامی هنگام بازداشت این زوج مدعی شد در «تظاهرات ضدحکومتی شرکت کرده و با اعضای انجمن صنفی معلمان ملاقات کرده‌اند».

هفته گذشته، با ادامه اعتراض‌های سراسری، تلویزیون جمهوری اسلامی مدعی شد این دو شهروند فرانسوی با پول نقد و با هدف تامین مالی اعتصاب‌ها و اعتراض‌ها وارد ایران شدند و سیسیل کولر در اعتراف‌های تلویزیونی، خود را «مامور اطلاعاتی و عملیاتی سازمان امنیت خارجی فرانسه» معرفی کرد و گفت «برای زمینه‌سازی انقلاب و سرنگونی جمهوری اسلامی» به ایران آمدند.

غیر از کولر و پری، فریبا عادل‌خواه، پژوهشگر ایرانی‌ـ فرانسوی، به اتهام «تهدید امنیت ملی» از سال ۲۰۱۹ در ایران در زندان به سر می‌برد. دیگر شهروند فرانسوی محبوس در ایران بنجامین بریر است که در سال ۲۰۲۰ بازداشت شد و به اتهام «جاسوسی» به هشت سال و هشت ماه زندان محکوم شد. هنوز از هویت پنجمین شهروند فرانسوی بازداشتی اطلاعی در دست نیست.

اعتراف‌گیری و بازداشت شهروندان خارجی در ایران به اتهام‌هایی نظیر جاسوسی تازگی ندارد و هم‌اکنون بیش از ۲۰ شهروند غربی و دو تابعیتی در ایران زندانی‌اند که جمهوری اسلامی اغلب از آن‌ها به‌عنوان اهرم فشار در مذاکرات با غرب استفاده می‌کند.