اعتصاب سراسری مردم ایران از شمال تا جنوب؛ ایران در تعطیلی کامل

شعار مردم ایران در سالروز کشتار خونین آبان ۹۸: حکومت بیچاره! آبان ادامه داره!

در شصت‌ودومین روز خیزش سراسری مردم، مصادف با سالروز کشتار خونین معترضان آبان ۹۸، بسیاری از مغازه‌داران، بازاریان، اصناف و دانشجویان در سراسر ایران به اعتصاب‌های سراسری پیوستند.

اعتصاب‌ها در سراسر ایران، که در پی فراخوان‌های گسترده از سه‌شنبه ۲۴ آبان آغاز شد، روز چهارشنبه نیز به شکلی فراگیر ادامه یافت. ویدیوها و تصاویری که در رسانه‌های اجتماعی منتشر شده، نشان می‌دهد بسیاری از نقاط شهرهای مختلف ایران در تعطیلی کامل به سر می‌برند.

در تهران، کسبه بازار لوازم‌خانگی در خیابان امین‌حضور، مغازه‌هایشان را تعطیل کردند. بازار تهران بزرگ تهران نیز برای دومین روز متوالی تعطیل شد. کسبه خیابان منوچهری تهران نیز مغازه‌هایشان را بسته‌اند.

ویدیوهایی در رسانه‌های اجتماعی منتشر شد که آشکار می‌کند تمامی مغازه‌های خیابان فلسطین تهران که با محل سکونت علی خامنه‌ای فاصله چندانی ندارد، در تعطیلی کامل‌اند. ویدیوهایی هم از تعطیلی مرکز خرید کورش در غرب تهران منتشر شد. مغازه‌داران و تعمیرگاه‌های خودرو در خیابان کوهسار نیز کسب‌وکارشان را تعطیل کردند و به اعتصاب عمومی پیوستند. از تعطیلی کامل بازار آهن شادآباد تهران نیز ویدیوهایی در دست است. همچنین تصاویر متعددی از اعتصاب مشاغل در مناطق دیگر تهران منتشر شد که نشان می‌دهد پایتخت ایران در اعتصاب کامل است.

اعتصاب عمومی و گسترده مردم ایران در دیگر شهرهای ایران برای دومین روز متوالی ادامه دارد. گفته می‌شود مغازه‌داران و بازاریان مشهد کسب‌وکارشان را تعطیل کرده‌اند. ویدیوهایی هم از بازارهای زرگرها در شهرهای شیراز، رشت و اهواز منتشر شد که نشان می‌دهد تمامی مغازه‌ها بسته‌اند.

در اصفهان، ویدیوهایی از اعتصاب عمومی در بازار لوازم‌خانگی این شهر منتشر شد. تمامی مغازه‌های خیابان چهارباغ اصفهان نیز کسب‌وکارشان را تعطیل کرده‌اند. ‏به گفته شاهدان عینی مغازه‌ها در سایر خیابان‌های اصلی این شهر نیز در اعتصاب کامل‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

از اعتصاب‌های عمومی در رشت، آباده، بوشهر، بهبهان، شاهین‌شهر، ارومیه، شیراز، خرم‌آباد، بابل، کرمان، کازرون هم ویدیوهایی متعددی وجود دارد.

شهرهای کردنشین ایران از جمله کرمانشاه، سنندج، قروه، روانسر، سقز، کامیاران، مریوان، اشنویه، بانه، مهاباد، بوکان، دهگلان، جوانرود نیز کاملا تعطیل‌اند.

در ادامه اعتصاب‌های صنفی، ویدیوها و تصاویری از اعتصاب کارگران ذوب‌آهن اصفهان منتشر شد. کارگران ذوب‌آهن که از روز سه‌شنبه اعتصابشان را شروع کرده بودند، روز چهارشنبه نیز ضمن ادامه اعتصاب، تجمع اعتراضی برگزار کردند و شعارهایی مانند «کارگر می‌میرد، ذلت نمی‌پذیرد» و «دزدی‌هاتون کم بشه، مشکل ما حل می‌شه» سر دادند. این اعتصاب، در پی فراخوان از پیش‌اعلام‌شده کارگران صورت گرفت. کارگران تحقق مطالباتشان از جمله افزایش دستمزدها، اجرای کامل طرح طبقه‌بندی مشاغل و دیگر درخواست‌های خود را طلب می‌کنند.

علی کریمی، ستاره سابق تیم ملی فوتبال ایران، که روز سه‌شنبه از کسبه‌ای که به اعتصاب‌ها پیوسته بودند، تشکر کرده بود، در واکنشی جدید به سخنان مسعود میرکاظمی، رئیس سازمان برنامه‌وبودجه، که گفته بود ۲۰۰ هزار میلیارد تومان کسری بودجه داریم، در روایتگر (استوری) اینستاگرام، نوشت: «دزدی‌هاتون رو کم کنید تا کسری بودجه نداشته باشید. هرچند همیشه این وقت‌ها دستتون رو می‌کنید تو جیب مردم».

اعتصاب عمومی در شهرهای سراسر ایران مقام‌های جمهوری اسلامی را به‌شدت به هراس انداخته است و رسانه‌های حکومتی در اقدامی هماهنگ، می‌کوشند فضای شهرها را عادی جلوه دهند. آن‌ها این ادعا را مطرح می‌کنند که گروهی از طریق ارعاب بازاریان، آن‌ها را مجبور کرده‌اند مغازه‌هایشان را تعطیل کنند.

احمد وحیدی، وزیر کشور دولت رئیسی، نیز روز چهارشنبه همین ادعاها را تکرار کرد و گفت: «در یکی دو روز گذشته، بسیاری از کسب‌وکارها گلایه داشتند که افرادی مزاحمشان شدند و مانع از کسب‌وکارشان شده‌اند. تعدادی از آن افراد دستگیر شدند و با مزاحمان کسب‌وکارها برخورد می‌شود.» معترضان به این ادعاها با شعارهایی چون «حکومت بیچاره، آبان ادامه داره» پاسخ داده‌اند.

اعتراض‌های چهارشنبه ۲۵ آبان از کامیاران آغاز شد. مردم معترض در مراسم ترحیم فواد محمدی، از جان‌باختگان اعتراض‌های سه‌شنبه شب، علیه حکومت شعار دادند. بر مبنای گزارش‌های محلی، درگیری میان مردم معترض و ماموران حکومت تا لحظه تنظیم این گزارش، همچنان ادامه دارد. گفته می‌شود برخی معترضان در اثر تیراندازی مستقیم نیروهای سرکوب مجروح شده‌اند و صدای تیراندازی مداوم در شهر شنیده می‌شود.

اعتصاب‌های دانشجویی روز چهارشنبه هم با تجمع اعتراضی دانشجویان دانشکده برق و کامپیوتر دانشگاه خواجه نصرالدین طوسی آغاز شد. دانشجویان شعارهایی مانند «دانشجو تعلیق بشه، دانشگاه تعطیل میشه» و «آهای آهای نشسته‌ها، تعلیق بعدی از شماست» سر دادند.