اعتصاب بازار تهران و روایت رسانه‌های حکومتی 

رسانه‌های حکومتی تلاش مضاعفی می‌کنند تا نشان دهند که وضعیت بازارها عادی است

در حالی که ویدیوهای منتشرشده از شهرهای گوناگون ایران از اعتصاب مغازه‌داران و بازاریان حکایت دارد، رسانه‌های حکومتی تلاش مضاعفی می‌کنند تا نشان دهند که وضعیت بازارها عادی است.

وب‌سایت فارس‌نیوز، نزیک به سپاه پاسداران، با اشاره به اینکه «رسانه‌های ضدانقلاب» تلاش کردند نشان دهند بازار تهران بسته است و بازاریان به اعتصابات سراسری پیوسته‌اند، نوشت: «مغازهای سطح خیابان ۱۵ خرداد تقریبا همه باز و مردم نیز در حال خرید اقلام مورد نیاز خود هستند.» فارس‌نیوز سپس نوشته است که وضعیت بازار تهران تا ساعت ۱:۳۰ دقیقه عادی بود، اما از بعدازظهر، «صداهایی به گوش می‌رسید که برخی کسبه را ابتدا تشویق به بستن مغازه‌ها و سپس تهدید به بستن مغازه‌ها می‌کردند». این رسانه در ادامه نوشته است: «برخی مغازه‌ها امروز به‌دلیل اغتشاشات، دو ساعت زودتر (از ساعت ۴) تعطیل شدند.»

خبرگزاری ایسنا نیز امروز در گزارشی اعلام کرد که بازار تهران «هم‌زمان با فراخوان تجمعات و حضور معترضین... کسبه مغازه‌هایشان را به حالت نیمه‌باز درآورده و یا کاملا بسته و جلو در ایستاده بودند، چرا که نگران آسیب از سوی افرادی بودند که با موتور رد می‌شدند و فریاد میزدند: «هر مغازه‌ای که باز باشه آتیش میزنیم»».

اعتراض رسانه‌های حکومتی به حضور معترضان در بازار تهران علی‌رغم تفسیر امنیتی، تاییدی است بر حضور معترضان در بازار و اعتصاب بخشی از بازار تهران.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ویدیو‌های منتشرشده در رسانه‌های اجتماعی گویای اعتصاب در بازار تهران و تجمع بازاریان و مردم حاضر بود که شعارهای ضد‌حکومتی سر می‌دادند. در یکی از ویدیو‌های منتشرشده، جوانی با نوشته‌ای در دست و با حمایت ده‌ها جوان دیگر از بازاریان دعوت می‌کند به اعتصابات سراسری بپیوندند.

در ویدیو دیگری از بازار تهران، صدها نفر از جمعیتی که حضور دارند شعار«بی‌شرف، بی‌شرف» سر می‌دهند که احتمالا خطابشان به نیروهای سرکوب است که در محل حضور یافتند. در ویدیوهای دیگری نیز، صدها نفر از معترضان در بازار تهران شعارهای «بازاری با‌غیرت، حمایت، حمایت» و «امسال سال خونه، سید علی سرنگونه» سر دادند. همچنین، در باغ سپهسالار تهران، پل جوبی، صنف پارچه مبلی در دروازه شمیران و تهرانپارس نیز بازاریان به اعتصاب‌ سراسری پیوستند. از سوی دیگر، بازار شادآباد در جنوب تهران نیز امروز شاهد اعتصاب و اعتراض بازاریان بود. 

به‌جز بازار تهران، در ده‌ها شهر ایران نیز بازاریان به مناسبت سومین سالگرد قیام خونین آبان ۹۸، دست به اعتصاب زدند و مغازه‌های خود را تعطیل کردند. 

گزارش‌ها و ویدیوهای منتشرشده از سنندج، گویای اعتصاب گسترده بازاریان در روز سه‌شنبه بود، شهری که سنت مقاومت سیاسی و اعتصاب در آن سابقه‌ای چند ده ساله دارد. در مشهد نیز، در برخی خیابان‌ها مردم کرکره‌های مغازه را پایین کشیدند. همچنین، ویدیو‌های منتشر‌شده از کرج نیز گویای بسته بودن برخی از مغازه‌ها به نشانه همبستگی با معترضان بود.

ویدیوهای منتشرشده در رسانه‌های اجتماعی نشان می‌دهد که روز سه‌شنبه، مردم در برخی‌ از خیابان‌ها و بازارها در ده‌ها شهر‌ از جمله بندرعباس، شهرکرد، شاهین‌شهر، بجنورد، کازرون، خیابان آبرسان تبریز، اصفهان، کرمانشاه، گناوه، شهرگرمسار، کرمان، مرودشت، اراک، رشت، یزد، شیراز و نجف‌آباد، دست به اعتصاب زده‌اند.

در ویدیویی جالب توجه، زنی جوان با برداشتن روسری‌ خود، در بازار قزوین راه می‌رود و از بازاریان می‌خواهد مغازه‌هایشان را ببندند و به اعتصابات سراسری بپیوندند. 

فعالان اجتماعی و سیاسی داخلی از روزهای قبل، فراخوان‌هایی برای اعتصاب و اعتراض سراسری در روزهای ۲۴ ، ۲۵ و ۲۶ آبان منتشر کردند که مصادف با سومین سالگرد سرکوب خونین قیام آبان ۹۸ است. در جریان قیام آبان ۹۸، نظام جمهوری اسلامی حدود ۱۵۰۰ معترض را در خیابان به قتل رساند و هزاران نفر نیز زندانی شدند. 

هدف معترضان پیوند زدن قیام «زن، زندگی، آزادی» به «قیام آبان ۹۸» است، تا اعتراض‌ها به رژیم جمهوری اسلامی را به سطح گسترده‌تری بکشانند. 

سازمان حقوق بشر ایران در اسلو گفت در جریان ۲ ماه اعتراض‌های سراسری اخیر در ایران، نظام جمهوری اسلامی دست‌کم ۳۲۶ نفر از معترضان را به قتل رسانده و هزاران نفر را زندانی کرده ‌است.