یادبود قیام آبان ۹۸؛ اعتراض و اعتصاب در ده‌ها شهر ایران

اعتراض‌های گسترده قرار است روزهای ۲۵ و ۲۶ آبان هم در شهرهای مختلف ایران دنبال شوند

خیزش سراسری مردم ایران علیه جمهوری اسلامی در نخستین روز یادبود کشته‌شدگان آبان ۹۸، با برگزاری تجمع‌ها و اعتصاب‌‌ها در دست‌کم ۳۰ شهر ایران پایان یافت.

روزهای ۲۴، ۲۵ و۲۶ آبان در ایران روز همبستگی با قیام آبان ۹۸ و گرامیداشت یاد کشته‌شدگان آن اعلام شدند و در پی آن، فراخوان‌های بسیاری برای برگزاری تجمع و اعتصاب در شهر‌های مختلف منتشر شد.

در روز سه‌شنبه ۲۴ آبان، نخستین روز این فراخوان، شهرهای مختلف ایران صحنه برگزاری تجمع‌های اعتراضی و اعتصاب مغازه‌داران بودند. در این روز، تهران یکی از مهم‌ترین شهر‌ها بود که از اعتصاب گروهی از بازاریان و برگزاری تجمع در محلات و مناطق مختلف آن گزارش‌های بسیاری در دست است. در رسانه‌های اجتماعی، ویدیوها، تصاویر و اخبار زیادی از این خیزش تهران منتشر شده است. در یکی از آن‌ها، مردم معترض در میدان انقلاب با آتش زدن موتور نیرو‌های سرکوبگر، شعار «مرگ بر دیکتاتور» و «مهسا، حدیث، سیاوش، آتش جواب آتش» سر می‌دهند.

ساکنان بلوار فردوس و گیشا، دو منطقه شناخته‌شده در غرب تهران، هم با بستن برخی خیابان‌ها، بانگ «آزادی، آزادی، آزادی» سر دادند.

معترضان در پونک، جنت‌آباد، تهرانپارس، تهرانسر، میدان هروی، حسن‌آباد، مرزداران، شریعتی، شهرک غرب، چهارراه ولی‌عصر، میدان صادقیه، دروازه دولت، خیابان جمهوری و برخی دیگر از محلات تهران هم تجمع کردند و علیه جمهوری اسلامی شعار دادند.

از تهران ویدیویی هم در رسانه‌های اجتماعی منتشر شد که نشان می‌داد ماموران در یک ایستگاه مترو به سمت مردم معترض تیراندازی می‌کنند.

در کرمان نیز گروهی از معترضان با برگزاری تجمع‌های شبانه، شعار‌های ضدحکومتی دادند و برخی زنان هم حجاب از سر برداشتند.

چهار شهر کردنشین سنندج، بوکان، کامیاران و قروه هم صحنه برگزاری تجمع‌های اعتراضی و اعتصاب مغازه‌داران بودند. شبکه حقوق بشر کردستان از کشته شدن دو نفر در سنندج و یک نفر در کامیاران به ضرب گلوله نیرو‌های امنیتی خبر داد. کشته شدن یک عضو سپاه پاسداران در جریان اعتراض‌‌های مردمی در شهر کامیاران هم از دیگر اخبار مربوط به استان کردستان است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در خراسان رضوی هم مردم شهر‌های مشهد، بردسکن و سبزوار با برگزاری تجمع‌های شبانه علیه مقام‌های جمهوری اسلامی شعار دادند. گروهی از پزشکان مشهد هم با برگزاری تجمعی، خواستار آزادی پزشکان زندانی شدند. معترضان در این شهر شعار‌های «بسیجی، سپاهی، داعش ما شمایید»، «مرگ بر دیکتاتور» و «حکومت بچه‌کش نمی‌خوایم، نمی‌خوایم» سر دادند.

از حضور مردم معترض در مناطقی از شهر‌های اصفهان، شاهین‌شهر، فولادشهر و سمیرم نیز فیلم‌ها و تصاویر زیادی منتشر شده که گویای ادامه اعتراض‌ها در مناطق مختلف استان اصفهان است.

گروهی از ساکنان گرگان در استان گلستان هم با پیوستن به خیزش سراسری مردم ایران شعار «امسال سال خونه، سیدعلی سرنگونه» سر دادند.

از تجمع‌های اعتراضی رشت، مرکز استان گیلان، هم فیلم‌هایی منتشر شده است که در آن‌ها، شعار «توپ تانک فشفشه، آخوند باید گم بشه» شنیده می‌شود. گزارش شده است که در این شهر هم ماموران به سمت معترضان تیراندازی کرده‌اند.

سه شهر شیراز، مرودشت و اقلید در استان فارس هم روز ۲۴ آبان، صحنه برگزاری تجمع‌های اعتراضی بودند. اهالی اقلید شبانه به خیابان‌ آمدند و شعار «امسال سال خونه، سیدعلی سرنگونه» سر دادند. خیابان قصرالدشت و ​​منطقه ستارخان شیراز هم شاهد حضور معترضان بود. این اعتراض‌ها با شلیک ماموران سرکوب همراه شد. رسانه‌های حکومتی گزارش کرده‌اند که در جریان این اعتراض‌ها، یک طلبه بسیجی کشته شده است.

در فیلم‌های منتشرشده از اعتراض‌های شیراز می‌بینیم که گروهی از زنان روسری از سر برداشته‌اند و علیه حجاب اجباری شعار می‌دهند.

در شهر‌های تنکابن و آمل در استان مازندران هم تجمع‌های شبانه برگزار و شعار‌های ضدحکومتی سر داده شد.

اراک، کرج و فردیس، ایذه، اهواز، ارومیه و بندر خمیر و بندر انزلی از دیگر شهر‌هایی‌اند که گزارش شده‌ است مردم معترض در آنجا به خیابان‌ها آمده و شعار‌های اعتراضی سر داده‌اند.

ویدیویی از همدان هم حاکی از حضور صدها معترض در خیابان و تیراندازی ماموران امنیتی است. در این ویدیو بانگ «مرگ بر خامنه‌ای« و «مرگ بر دیکتاتور» معترضان شنیده می‌شود.

گزارش‌ها همچنین از حضور معترضان در خیابان‌های زنجان و سر دادن شعار‌های ضدحکومتی در این شهر حکایت دارد. گفته می‌شود در این شهر نیز ماموران به معترضان شلیک کرده‌اند.

این اعتراض‌های گسترده قرار است روزهای ۲۵ و ۲۶ آبان هم در شهرهای مختلف ایران دنبال شوند.