سخنگوی قوه قضاییه: اراذل و اوباش استخدام شده‌اند تا آشوب‌ها را در خیابان زنده نگه‌ دارند

مسعود ستایشی دانشگاهیان معترض را «آشوب‌طلب» خطاب کرد

مسعود ستایشی، سخنگوی قوه قضاییه، از صدور کیفرخواست برای یک هزار و ۲۴ معترض بازداشت‌شده در تهران خبر داد و با لحنی تهدیدآمیز گفت که دستگاه قضایی در رسیدگی به پرونده‌ها، «بازدارندگی و عبرت‌آموزی» را در نظر می‌گیرد. او در عین‌ حال مدعی شد که در فرایند رسیدگی به پرونده‌ها، حقی از کسی ضایع نمی‌شود.

سخنگوی قوه قضاییه در نشست خبری روز سه‌شنبه، ۱۷ آبان، بدون اشاره به کشتار مردم در زاهدان و دیگر شهرهای ایران، تنها تیراندازی در حرم شاهچراغ شیراز را محکوم کرد و مدعی شد که سازمان‌های حقوق بشری «از محکوم کردن این جنایت‌های تروریستی خودداری می‌کنند».

ستایشی با طرح این ادعا که «دشمنان» امنیت عمومی مردم را نشانه گرفته‌اند، مدعی شد که دستگاه‌های حاکمیتی «صبر، تحمل و مدارا» کردند تا مردم صف خود را از «برپاکنندگان آتش و آشوب» جدا کنند.

سخنگوی دستگاه قضایی بدون اشاره به تیراندازی مستقیم سرکوبگران به‌ سمت مردم معترض، مدعی شد: «دشمنان با تمسک به حیله و نیرنگ، به جنایت و کشته‌سازی مبادرت کردند و مدافعان امنیت و شهروندان عادی را به شهادت رساندند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ستایشی سخنان علی خامنه‌ای درباره «جنگ ترکیبی» را تکرار کرد و مدعی شد که «دشمنان» به دلیل اینکه در صحنه شکست خوردند، خودکشی‌ها بر اثر مواد مخدر و الکل را به نام «اغتشاش» ثبت کردند. او مردم معترض را «اراذل و اوباش» خواند و ادعا کرد که با «ارقام کلان» استخدام شده‌اند تا به گفته او، «آشوب‌ها را در خیابان زنده نگه‌ دارند».

مسعود ستایشی در ادامه، معترضان را تهدید کرد و گفت که دستگاه قضایی با کسانی که به گفته او علیه امنیت ملی اقدام کرده‌اند، بدون مسامحه برخورد می‌کند. او مدعی شد که این برخوردها مطالبه مردم است اما نگفت که کدام گروه از مردم و از چه مجرایی این مطالبات را با دستگاه قضایی در میان گذاشته‌اند.

ستایشی از کسانی که اموال آنان در جریان اعتراض‌های خیابانی خسارت دیده است، خواست به دادگاه مراجعه و از «اغتشاشگران» شکایت کنند. او این ادعا را در حالی مطرح کرد که ویدیوهای بسیاری در رسانه‌های اجتماعی منتشر شده است که اثبات می‌کند نیروهای حکومتی به اموال مردم از جمله خودروها و موتورسیکلت‌ها آسیب وارد می‌کنند؛ اما سخنگوی قوه قضاییه معترضان را «مسبب آشوب و اغتشاش» خواند و گفت که آنان باید بابت خسارتی که وارد کرده‌اند، پاسخگو باشند.

مسعود ستایشی در ادامه نشست خبری روز سه‌شنبه، به پرونده الهه محمدی، خبرنگار روزنامه هم‌میهن، و نیلوفر حامدی، خبرنگار روزنامه شرق، نیز اشاره کرد و مدعی شد که این دو خبرنگار با اتهام «اجتماع و تبانی به قصد اقدام علیه امنیت کشور و فعالیت تبلیغی علیه نظام» در زندان‌اند و پرونده‌ آنان در شرف تصمیم‌گیری نهایی است؛ اما در این فاصله و در روند تحقیقات، اگر عناوین اتهامی دیگری مطرح شود، مدنظر قرار خواهد گرفت و به آن رسیدگی می‌شود.

سخنگوی دستگاه قضایی از پاسخ به سوال خبرنگاران درباره آمار بازداشتی‌ها و پرونده‌های تشکیل‌شده طفره رفت و تنها به این پاسخ بسنده کرد که «نهایت تلاش این است افرادی که جرمی مرتکب نشدند، بی‌درنگ آزاد شوند».

او این ادعا را در حالی مطرح کرد که گزارش‌های متعددی از بازداشت کودکان در شهرهای مختلف منتشر شده است؛ آن هم تنها به این دلیل که در مدرسه یا خیابان شعار داده‌اند. با این حال، ستایشی ادعا کرد تعداد استادان دانشگاه، دانشجویان و دانش‌آموزان بازداشتی انگشت‌شمار است. او دانشگاهیان را به قرار گرفتن در صف «آشوب‌طلبان» متهم کرد و گفت: «همه در برابر قانون یکسان‌اند و اگر این اقشار هم مرتکب جرم شوند، حسب مورد پرونده آن‌ها در دادگاه‌ها یا کمیته‌های محل آموزش رسیدگی خواهد شد.»

او از برخورد با چهره‌های منتقد سیاسی مانند پروانه سلحشوری و محمود صادقی، دو نماینده سابق مجلس، نیز خبر داد و تاکید کرد: «قوه قضاییه با هیچ‌کس تعارف ندارد.»

سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سوالی درباره آخرین وضعیت پرونده حادثه زندان اوین هم گفت که در این خصوص تاکنون ۴۲ نفر تحت تعقیب قرار گرفته‌اند.