وزارت ورزش: نیلوفر مردانی عضو تیم ملی اسکیت نیست

حضور ورزشکاران ملی‌پوش در رقابت‌های بین‌المللی به کابوس حاکمان ایران تبدیل شده‌ است

وزارت ورزش و جوانان جمهوری اسلامی ایران با انتشار اطلاعیه‌ای، ضمن انکار عضویت نیلوفر مردانی در تیم ملی اسکیت، اعلام کرد که این ورزشکار «بدون مجوز» در رقابت‌های اسکیت ترکیه شرکت کرده‌ است.

با شروع خیزش سراسری ایرانیان علیه حکومت و اعلام حمایت شمار زیادی از چهره‌های مطرح ورزشی از قیام مردم، حضور ورزشکاران ملی‌پوش در رقابت‌های بین‌المللی هم به کابوس حاکمان ایران تبدیل شده‌ است؛ پس از حضور بدون حجاب اجباری الناز رکابی در رقابت‌های سنگ‌نوردی کره جنوبی و اقدام نمادین سعید پیرامون در حمایت از زنان ایرانی در مسابقات بین‌قاره‌ای فوتبال ساحلی در دبی، حالا حضور بدون حجاب اجباری نیلوفر مردانی در ترکیه خبرساز شده است.

این ورزشکار جوان که در رقابت‌های اسکیت ترکیه در استانبول شرکت کرده بود، به مقام قهرمانی رسید. او هنگام رفتن روی سکوی قهرمانی، حجاب نداشت و پیراهنی سیاه پوشیده بود که روی آن نام ایران دیده می‌شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اقدام نیلوفر مردانی خشم مقام‌های ورزشی ایران را در پی داشت و وزارت ورزش و جوانان در بیانیه‌ای اعلام کرد که این ورزشکار در یک سفر شخصی و بدون اخذ مجوز از شورای برون‌مرزی وزارت ورزش و جوانان در مسابقات ترکیه شرکت کرده است. وزارت ورزش حمهوری اسلامی در این بیانیه، ضمن «تقبیح» حضور بدون حجاب نیلوفر مردانی، تلویحا تاکید کرد که حضور زنان ورزشکار در رقابت‌های بین‌المللی مشروط به «حفظ حجاب و ارزش‌های اسلامی» است.

رسانه‌های حکومتی داخل ایران نیز در اقدامی هماهنگ، بدون حجاب بر سکوی قهرمانی ایستادن نیلوفر مردانی را «رفتاری ساختارشکنانه» توصیف کردند. کاربران وابسته به حکومت در فضای مجازی هم خواستار برخورد با این ورزشکار جوان شدند و ادعا کردند که اقدام او «دهن‌کجی» به ایران است. در مقابل، شمار زیادی از کاربران نیز حضور بدون حجاب نیلوفر مردانی بر سکوی قهرمانی را شجاعانه توصیف کردند و آن را ستودند.

نیلوفر مردانی از سال ۱۳۸۸ عضو تیم ملی اسکیت ایران شد و سابقه حضور در رقابت‌های جهانی اسکیت سرعت را دارد و تاکنون در مسابقات داخلی و خارجی، چندین مقام قهرمانی کسب کرده است. با شروع خیزش سراسری مردم، او با انتشار تصویری از نقشه ایران شبیه موهای یک زن در حساب کاربری‌ خود، از قیام ایرانیان حمایت کرد.

پیش‌تر الناز رکابی، ملی‌پوش رشته سنگ‌نوردی، نیز در رقابت‌های کره جنوبی بدون حجاب اجباری شرکت کرده بود. او در این رقابت‌ها موفق شد مقام چهارم را کسب کند اما بسیاری از مردم ایران او را قهرمان واقعی نامیدند؛ زیرا از ارتفاع سنگی جمهوری اسلامی صعود کرد.