سرکوب شدید کارساز نبود؛ معترضان مصمم‌تر شده‌اند

ماموران سرکوبگر به افرادی که به استقبال اعضای تیم ملی فوتبال ساحلی رفته بودند تیراندازی کردند

جمهوری اسلامی ایران با استفاده از تمامی ابزارهای خشونت مانند کشتار، تیراندازی مستقیم، بازداشت‌های گسترده، شکنجه و ارعاب تلاش کرد خیزش سراسری ایرانیان را سرکوب کند؛ اما این قیام مردمی در پنجاه‌ودومین روز نیز ادامه یافت و شهرها، دانشگاه‌ها و مدارس متعددی در سراسر ایران صحنه اعتراض‌های ضدحکومتی بودند.

تجمع‌های اعتراضی دوشنبه، ۱۶ آبان، در پایتخت ایران مانند روزهای گذشته، از عصر آغاز شد و تا پاسی از شب ادامه یافت. معترضان در مناطق مختلفی مانند تهران‌پارس، کوهک، نارمک و سعادت‌آباد از بام‌ها و پنجره‌های خانه‌ها شعار «مرگ بر دیکتاتور» سر دادند.

عصر دوشنبه همچنین ویدیوها و تصاویری در رسانه‌های اجتماعی منتشر شد که نشان می‌داد ماموران سرکوب با اسب در میدان صادقیه تهران صف کشیده‌اند. ویدیویی نیز در فضای مجازی بسیار موردتوجه کاربران قرار گرفت که نشان می‌داد گروهی از دختران باحجاب و بدون‌حجاب در منطقه اندیشه استان تهران سرود «ایران جوان» را همخوانی می‌کنند و شعار «زن، زندگی، آزادی» سر می‌دهند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ویدیوی دیگری نیز که در سطحی گسترده بازنشر شد، حاوی صحنه‌هایی از حمله و فحاشی لباس‌شخصی‌های حکومتی به مردم بود.

ماموران سرکوب جمهوری اسلامی در سیاهکل به سوی شرکت‌کنندگان در مراسم سوم عرفان زمانی گاز اشک‌آور و گلوله ساچمه‌ای شلیک کردند.

گزارش‌ها از سنندج نیز حاکی از آن است که اعتراض‌ها تا شامگاه دوشنبه ادامه داشته است و معترضان شعارهایی مانند «مرگ بر خامنه‌ای» سر داده‌اند. تصاویری هم در رسانه‌های اجتماعی منتشر شد که اعتراض‌های شبانه سنندج در شامگاه ۱۶ آبان را نشان می‌دهد. سازمان حقوق بشری هه‌نگاو تصویری از اصابت بیش از ۲۰۰ ساچمه ناشی از شلیک مستقیم نیروهای حکومتی به بدن یک زن میانسال در سنندج را منتشر کرد.

تصاویری نیز از دیدار وریا غفوری، فوتبالیست ایرانی با دختر خردسال فرشته احمدی در مهاباد، منتشر شد. فرشته احمدی روز ۵ آبان با اصابت گلوله از بیرون پنجره به داخل خانه کشته شد و گریه‌های دردناک دختر خردسالش هنگام خاکسپاری موجی از واکنش‌های عمومی را در پی داشت.

در بوشهر، ماموران حکومتی به سوی افرادی که به استقبال اعضای تیم ملی فوتبال ساحلی رفته بودند، گاز اشک‌آور و گلوله ساچمه‌ای شلیک کردند.

در دزفول، پیکر محمد قائمی، نوجوان ۱۷ ساله‌ و دروازه‌بان تیم امید دزفول، در فضایی شدیدا امنیتی به خاک سپرده شد. محمد قائمی روز ۳۰ مهر در تجمع اعتراضی شرکت کرد و تیر خورد. او ۱۵ روز در کما بود و سپس جان باخت.

ویدیوهای منتشرشده در رسانه‌های اجتماعی اعتصاب شمار زیادی از کسبه در مشهد را نشان می‌دهد. برخی شهرهای کردستان مانند مریوان نیز همچنان در اعتصاب به سر می‌برند. فعالان مریوان از مردم این شهر دعوت کرده‌اند روز سه‌شنبه، ۱۷ آبان، در مراسم سوم نسرین قادری سر مزار او شرکت کنند.

آیین‌های سوگواری کشته‌شدگان اعتراض‌ها برای نهادهای امنیتی حکم کابوسی وحشتناک را دارد؛ زیرا به صحنه رویارویی مردم با جمهوری اسلامی تبدیل می‌شود. خیزش سراسری ایرانیان علیه حکومت، هشتمین هفته را سپری می‌کند و سرکوب شدید معترضان نه‌تنها در خاموش کردن قیام مردمی تاثیری نداشته بلکه بر آتش خشم مردم بیشتر دمیده است.

بر اساس گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، تاکنون دست‌کم ۳۲۱ تن از جمله ۵۰ کودک در اعتراض‌ها کشته شده‌اند. همچنین نهادهای امنیتی تاکنون نزدیک به ۱۵هزار نفر از جمله ۴۲۹ دانشجو را دستگیر کرده‌اند. در حال حاضر ۱۳۶ شهر ایران و ۱۳۵ مرکز دانشگاهی به اعتراض‌ها پیوسته‌اند.