ناسا محل آلاینده‌های متان روی زمین را افشا می‌کند

کانون‌های انتشار متان را معمولا تاسیسات و زیرساخت‌های نفت، گاز و زغال‌سنگ در کنار دفن زباله و کشاورزی ایجاد می‌کنند

ده‌ها مرکز فوران متان در آسیای مرکزی، خاورمیانه و جنوب غربی ایالات متحده واقع شده بودند- NASA/JPL-Caltech / AFP

برای ردیابی تعدادی از بدترین و مشکل‌ساز‌ترین آلاینده‌های اقلیمی - از [ارتفاع] ۲۰۰ مایلی (حدود ۳۰۰ کیلومتری) بالای زمین - یک سری کار کارآگاهی انجام شده است.

دانشمندان ناسا طی مدت ماموریت ایستگاه فضایی بین‌المللی در ماه ژوئیه، بیش از ۵۰ مورد «‌اَبَر‌انتشاردهنده» متان کشف کردند.

ده‌ها مرکز فوران متان در آسیای مرکزی، خاورمیانه و جنوب غربی ایالات متحده واقع شده بودند.

کانون‌های [انتشار] متان را معمولا تاسیسات و زیرساخت‌های نفت، گاز و زغال‌سنگ در کنار دفن زباله و کشاورزی ایجاد می‌کنند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

متان یک گاز گلخانه‌ای بسیار قوی است که در ۲۰ سال نخست پس از رسیدن به اتمسفر، بیش از ۸۰ برابر بیشتر از دی‌اکسید کربن (CO2) که [در اتسمفر] غالب‌تر است، توان گرمایشی دارد.

از سوی دیگر، درحالی‌که دی‌اکسید کربن می‌تواند قرن‌ها در جو معلق بماند، متان حدود یک دهه دوام می‌آورد به این معنی که کاهش انتشار آن می‌تواند در مدت‌زمان کوتاه‌تری تاثیری چشمگیر داشته باشد.

به همین منظور در کنفرانس تغییرات اقلیمی گلاسگو (کوپ ۲۶)، ۱۰۰ کشور ازجمله ایالات متحده متعهد شدند که انتشار گاز متان را تا سال ۲۰۳۰، [به میزان] ۳۰ درصد کاهش دهند. 

اکتشافات متان حتی تمرکز اصلی [پروژه] «بررسی منبع گرد وغبار معدنی سطح زمین» [یا به‌طور خلاصه] «اِمیت» (EMIT) ناسا هم نبود. [این پروژه] در حال نقشه‌برداری از مواد معدنی در نواحی بیابانی برای درک چگونگی تاثیر گردوغبار هوا بر اقلیم بود.

اندرو تورپ، یک متخصص پژوهشی در آزمایشگاه پیش‌رانش جت ناسا که سرپرستی کار [پروژه] متان «اِمیت» را بر عهده دارد، گفت: «برخی از ستون‌های [دودی] که «اِمیت» شناسایی‌ کرده است از بزرگ‌ترین ستون‌هایی‌اند که تا به حال دیده شده‌اند – بی‌شباهت به هر چیزی که تا به حال از فضا مشاهده شده بود. آنچه ما در چنین مدت کوتاهی پیدا کرده‌ایم اینک فراتر از انتظارهای ما است.»

برای مثال، تجهیزات ناسا، ستونی [از دود] به ارتفاع حدود دو مایل (حدود ۳ کیلومتر) را در جنوب شرقی کارلزباد، نیومکزیکو، در حوضه پرمین، یکی از بزرگ‌ترین میدان‌ها نفتی در جهان، شناسایی کرد.

«اِمیت» در ترکمنستان، ۱۲ توده عظیم از زیرساخت‌های نفت و گاز در شرق شهر بندری خزر [یا چهارکان] در [ساحل] دریای خزر شناسایی کرد که برخی از ستون‌ها بیش از ۲۰ مایل (۳۲ کیلومتر) امتداد دارند.

این تیم همچنین یک توده متان را در جنوب تهران، ایران، به ارتفاع دست‌کم سه مایل (حدود ۵ کیلومتر)، از یک مجتمع بزرگ تفکیک و تجزیه زباله شناسایی کردند.

ناسا قصد دارد به استفاده از برتری موقعیت خود [از نظر] نقطه دید ایستگاه فضایی، برای ردیابی تولیدکنندگان عمده گازهای گلخانه‌ای ادامه دهد.

بیل نلسون، مدیر ناسا گفت: «کنترل انتشار متان، کلید محدود کردن گرمایش جهانی است. این پیشرفت جدید هیجان‌انگیز نه‌تنها به پژوهشگران کمک می‌کند تا مکان نشتی‌های متان را بهتر مشخص کنند، بلکه درکی در مورد چگونگی برطرف کردن - سریع - آن‌ها نیز ارائه می‌کند.»

© The Independent

بیشتر از علوم