آلودگی هوا خطر ابتلای جوانان به کرونا را افزایش می‌دهد

قرار گرفتن در معرض برخی آلاینده‌های مرتبط با ترافیک خطر ابتلا به کووید را تا هفت درصد افزایش می‌دهد

ذرات آلاینده با قطر کمتر از ۱۰ میکرومتر و ۲.۵ میکرومتر، با افزایش خطر مثبت شدن تست کووید-۱۹ مرتبط است- ANTHONY WALLACE / AFP

مطالعه‌ای جدید نشان می‌دهد که آلودگی هوا خطر ابتلای به کووید-۱۹ را در میان جوانان افزایش می‌دهد.

مطالعه‌های پیشین نشان داده‌اند که مناطقی با کیفیت هوای پایین، موارد ابتلای بیشتری به کووید-۱۹ دارند، که به ارتباط احتمالی بین ویروس و میزان ابتلا اشاره دارد.

اکنون، پژوهشگران دریافته‌اند که قرار گرفتن در معرض برخی آلاینده‌های مرتبط با ترافیک خطر ابتلا به کووید را تا ۷ درصد افزایش می‌دهد.

دانشمندان موسسه کارولینسکا ارتباط میان قرار گرفتن خانه ۴ هزار جوان ساکن استکهلم در معرض آلاینده‌های هوا و تست مثبت کووید میان این گروه را بررسی کردند.

اریک ملین، استاد متخصص اطفال و یکی از نویسندگان این مطالعه، گفت: «۷ درصد زیاد به نظر نمی‌رسد، اما با توجه به اینکه تمام افراد کم‌وبیش در معرض آلاینده‌های هوا قرار دارند، این ارتباط ممکن است برای سلامت عمومی بسیار مهم باشد.»

این پژوهشگران، پروژه‌ای مبتنی بر جمعیت که بیش از ۴ هزار شرکت‌کننده در استکهلم را از بدو تولد دنبال کرده بود، با فهرست بیماری‌های واگیردار ملی سوئد، اسمینت (SmiNet) [سیستم نظارت بر بیماری‌های واگیر در سوئد] ادغام کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آنها ۴۲۵ نفر را شناسایی کردند که بین مه ۲۰۲۰ تا پایان مارس ۲۰۲۱، آزمایش سندروم حاد تنفسی (سارس-کووید-۲) آن‌ها مثبت اعلام شده بود. میانگین سنی شرکت‌کنندگان ۲۶ سال و ۵۴ درصد آن‌ها زن بودند.

سپس، پژوهشگران رابطه میان ابتلا و قرارگرفتن در معرض آلاینده‌های هوا را در روزهای قبل از اعلام آزمایش مثبت شرکت‌کنندگان، در روز آزمایش و در روزهای کنترل بعدی مطالعه کردند. هر شرکت‌کننده در این موقعیت‌های متفاوت مسئول کنترل خود بود.  

غلظت روزانه آلاینده‌های مختلف هوا در خانه‌ شرکت‌کنندگان، از جمله کربن سیاه و اکسیدهای نیتروژن، با استفاده از مدل‌های پراکندگی برآورد شد.

این مطالعه که در نشریه جاما نتورک اوپن منتشر شد، نشان داد که قرار گرفتن در معرض کربن سیاه و ذرات آلاینده با قطر کمتر از ۱۰ میکرومتر و ۲.۵ میکرومتر، با افزایش خطر مثبت شدن تست کووید-۱۹ مرتبط است. هیچ ارتباطی هم بین خطر ابتلا و قرار گرفتن در معرض اکسیدهای نیتروژن وجود نداشت.

اولنا گروزیوا، دانشیار موسسه پزشکی محیطی در موسسه کارولینسکا، گفت: «نتایج ما به شواهد فزاینده‌ای اضافه می‌کند که نشان می‌دهد آلودگی هوا در کووید-۱۹ نقش دارد و موید مزایای احتمالی بهبود کیفیت هوا به شمار می‌رود.»

پژوهشگران گفتند که در این پروژه جنسیت، سیگار کشیدن، اضافه‌وزن یا آسم شرکت‌کنندگان درنظر گرفته نشد.    

به گفته این پژوهشگران، ممکن است تمایل به انجام آزمایش پی‌سی‌آر و این واقعیت که بسیاری از جوانان علائمی نداشتند یا بعد از ابتلا صرفا علائم خفیف داشتند، روی نتایج این آزمایش تاثیر گذاشته باشد.

اکنون پژوهشگران درحال بررسی رابطه میان آلاینده‌های هوا و عوارض بعد از کووید در جوانان‌اند.

© The Independent