ناکامی چین و هند در تعیین اهداف بلندپروازانه جدید تغییرات اقلیمی

چین با اعلام این که تا سال ۲۰۶۰ به وضعیت «کربن خنثی» می‌رسد، جامعه جهانی را متعجب کرد

چین بزرگ‌ترین تولیدکننده گازهای گلخانه‌ای است و هند در رتبه سوم تولید این گاز در جهان قرار دارد - Sajjad HUSSAIN / AFP

رهبران چین و هند در اجلاس مهم روز یک‌شنبه که بریتانیا در میزبانی آن شرکت داشت موفق نشدند اهداف جدیدی را برای تغییرات اقلیمی تعیین کنند. 

رئیس جمهور چین، شی جین‌پینگ، تعهد تازه‌ای را مطرح کرد که در مقایسه با سال ۲۰۰۵ قرار شده تولید گاز دی‌اکسیدکربن این کشور را تا سال ۲۰۳۰ بیش از ۶۵ در صد به ازاء هر واحد تولید ناخالص داخلی (جی دی پی) کاهش دهد. 

ولی این تعهد از دید فقط یک تحلیل‌گر «قدمی رو به جلو» توصیف و از دید تحلیل‌گری دیگر «همان روند معمول تا سال ۲۰۳۰» تلقی شد. 

در عین حال، نخست وزیر هند، نارندرا مودی، در این اجلاس تغییرات اقلیمی که دیروز به میزبانی مشترک بریتانیا، فرانسه و سازمان ملل برگزار شد، هیچ طرح جدیدی را برای مواجهه با تولید گاز گلخانه‌ای کشور خود ارائه نداد. 

چین بزرگ‌ترین تولیدکننده گازهای گلخانه‌ای است و هند در رتبه سوم تولید این گاز در جهان قرار دارد. 

آقای شی در سخنانی در این اجلاس گفت: «زمین تنها خانه مشترک همه ماست. بیایید با تکیه بر دستاوردهای گذشته خود با کمک یکدیگر در جهت اجرای معاهده پاریس قدم‌های ثابت برداریم و برنامه تازه‌ای برای اقدام عملی در آب و هوای جهانی برپا کنیم.» 

چین در ماه اکتبر با اعلام این که تا سال ۲۰۶۰ به وضعیت «کربن خنثی» می‌رسد، جامعه جهانی را متعجب کرد. 

امروز آقای شی گفت چین تا سال ۲۰۳۰ با افزایش سهم «سوخت غیرفسیلی» در تأمین انرژی ترکیبی اصلی خود به حدود ۲۵ درصد، در راستای این هدف قدمی رو به جلو برخواهد داشت. 

این کشور همچنین تا سال ۲۰۳۰ حجم پوشش جنگلی را تا شش میلیارد متر مکعب افزایش خواهد داد. 

لی شائو، مدیر ارشد سیاست انرژی و آب و هوا در سازمان «گرین‌پیس» آسیای شرقی در توییتر نوشت: «بیانیه شی قدمی رو به جلو محسوب می‌شود و نشان از نیت خوب و در عین حال دعوت به تلاش بین‌المللی بیشتر در سال ۲۰۲۱ دارد. چین امروز به سلامتی معاهده پاریس می‌نوشد ولی هیچ کس نباید یک بطری شراب کامل باز کند.» 

لاری میلی‌ویرتا، تحلیل‌گر ارشد مرکز تحقیقات انرژی و هوای پاک، افزود تعهد جدید چین فقط «اندکی پیشرفت» محسوب می‌شود. 

وی در توییتر خود نوشت: «این اهداف ادامه روند ۲۰۱۵ تا ۲۰۲۰ هستند تا به ۲۰۳۰ برسیم و شتاب قابل توجهی محسوب نمی‌شوند.» 

در عین حال، عمران خان، نخست وزیر پاکستان، با تعهدی جدید به اجلاس آمد. وی اعلام کرد که کشورش دیگر در انرژی سوخت ذغال‌سنگ سرمایه‌گذاری نخواهد کرد. 

وزیر بازرگانی بریتانیا و رئیس «کوپ۲۶»، آلوک شارما، در واکنش گفت اعلامیه پاکستان «نمونه‌ای قابل توجهی از شتاب حرکت جهانی به سوی رشد پاکیزه» است.

© The Independent

بیشتر از جهان