برگزاری پنجمین انتخابات پارلمانی اسراییل در چهارسال اخیر

 در انتخابات تازه، اسرائیل ۴۰ حزب شرکت می‌کنند و انتظار می‌رود ۱۱ حزب در مجلس صاحب کرسی شوند

به گزارش اسکای‌نیوز عربی، اسرائیل از سال ۲۰۱۹ به یک دور باطل انتخابات وارد شده است-AHMAD GHARABLI / AFP

اسرائیلی‌ها روز سه‌شنبه اول نوامبر (۱۰ آبان) برای پنجمین بار در کمتر از چهار سال، پای صندوق‌های رای حاضر می‌شوند تا در میان رقابت شدید برای کسب ۱۲۰ کرسی، اعضای کنست (مجلس اسرائیل) را انتخاب کنند.

به گزارش اسکای‌نیوز عربی، اسرائیل از سال ۲۰۱۹ به یک دور باطل انتخابات وارد شده است. در آن سال، بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر سابق اسرائیل، با وجود انکارهایش، به فساد متهم شد؛ اما حالا بسیاری رای‌دهندگان امیدوارند که او دوباره به قدرت بازگردد.

انتخابات اسرائیل با تدابیر شدید امنیتی برگزار می‌شود و ارتش اعلام کرده که مرز با فلسطین در روز انتخابات بسته است. روز سه‌شنبه تعطیل اعلام شده است و وسایل حمل‌ونقل عمومی برای جابجایی رای‌دهندگان به‌رایگان فعالیت می‌کنند. بنا به گزارش‌ها، انتخابات تا ساعت‌های پایانی روز سه‌شنبه ادامه خواهد داشت و نتایج اولیه چهارشنبه اعلام می‌شود.

در این انتخابات، بیش از شش میلیون نفر از جمعیت ۱۸ سال و بالاتر اسرائیل حق رای دارند. از زمان آخرین انتخابات کنست در مارس ۲۰۲۱، تعداد رای‌دهندگان ساکن در اسرائیل ۳.۳ درصد یا حدود ۱۹۶ هزار نفر افزایش یافت. ۴.۷ میلیون (۷۷ درصد) از واجدان شرایط شرکت در انتخابات در اسرائیل، یهودی‌اند، یک میلیون و ۴۴ هزار نفر (۱۷ درصد) عرب‌اند و ۳۵۱ هزار نفر دیگر (۶ درصد) مسیحی غیرعرب و بدون طبقه‌بندی مذهبی معرفی می‌شوند.

انتخابات مجلس اسرائیل قرار است در بیش از ۱۱ هزار و ۷۰۰ شعبه رای‌گیری برگزار شود. بودجه‌ای که برای این رای‌گیری در نظر گرفته شده، حدود ۱۵۱ میلیون دلار است و  ۱۸ هزار پلیس و داوطلب در طول این روز، در شعبه‌ها مستقر شده‌اند.

۴۰ حزب در انتخابات تازه اسرائیل شرکت می‌کنند و انتظار می‌رود ۱۱ حزب در کنست صاحب کرسی شوند. مهم‌ترین احزاب رقیب عبارت‌اند از: حزب راستگرای لیکود که در سال ۱۹۷۳ تاسیس شد، حزب کارگر (جانشین حزب تاریخی ماپایی) که در سال ۱۹۶۸ تاسیس شد، حزب مرتز شامل فهرست مشترک احزاب چپ،‌ جبهه دموکراتیک برای صلح و برابری (جنبش چپی که در سال ۱۹۷۷ تاسیس شد)، صهیونیسم مذهبی (ائتلافی از احزاب راست افراطی که در سال ۲۰۲۱ تاسیس شد)، فهرست متحد عربی (در سال ۱۹۹۶ به دنبال تصمیم شاخه جنوبی جنبش اسلامی برای شرکت در انتخابات کنست تاسیس شد)،‌ یهودیت تورات متحد (شامل فهرست مشترک آگودات اسرائیل و دگل تورات)،‌ یک آینده وجود دارد (حزب میانه‌رو به ریاست یائیر لاپید که در سال ۲۰۱۲ تاسیس شد)، اردوگاه رسمی (در سال ۲۰۲۲ با اتحاد بین حزب میانه‌رو آبی و سفید و حزب امید نو تاسیس شد)، حزب شاس (یهودیان سفاردی در سال ۱۹۸۴ تاسیس کردند)، گردهمایی ملی دموکراتیک (حزب ملی‌گرای عرب که در سال ۱۹۹۵ تاسیس شد)،‌ اسرائیل، خانه ما (که در سال ۱۹۹۹ به ریاست آویگدور لیبرمن تاسیس شد) و همچنین حزب فهرست عرب برای تغییر (تاسیس در سال ۱۹۹۶ به ریاست احمد الطبی).

چه آینده‌ای پیش رو است؟

یائیر لاپید و شریک ائتلافی او نفتالی بنت در ژوئن ۲۰۲۱، توانستند به حکومت نتانیاهو که ۱۲ سال بدون وقفه ادامه داشت، پایان دهند. کمتر از یک سال بعد، ائتلاف آن‌ها به دلیل جدایی، اکثریت ناچیز خود را از دست داد و بنابراین مجلس منحل شد و قرار شد دوباره انتخابات برگزار شود.

طارق فهمی، کارشناس مسائل بین‌الملل، به اسکای‌نیوز عربی گفت که شرایط کنونی تکرار سناریو انتخابات اخیر است. به گفته او، «با انتخابات اخیر هم تغییر اساسی ایجاد نمی‌شود زیرا مشکلی وجود دارد که به چند پدیده مربوط است.» او تاکید کرد: «در آینده،‌ نتانیاهو در کانون آنچه در مرحله بعدی اتفاق خواهد افتاد، قرار می‌گیرد. کودتای لیکود علیه نتانیاهو هم محتمل است، زیرا نخست‌وزیر سابق با بحران بی‌اعتمادی مواجه است.»

رئیس واحد مطالعات اسرائیل در مرکز ملی مطالعات خاورمیانه افزود: «سناریو دیگر این است که رئیس‌جمهوری اسرائیل ممکن است برای تشکیل یک دولت وحدت ملی به همه احزاب متوسل شود. دولت قبلی شامل هشت حزب بود اما این یکی ممکن است شامل ۱۰ یا ۱۱ حزب باشد.»

فهمی همچنین گفت: «احزاب عربی پراکنده و ضعیف‌اند و از هشت یا ۱۰ کرسی تجاوز نخواهند کرد. در چنین شرایطی، اوضاع برای بنی گانتز، وزیر دفاع اسرائیل، مناسب است. او با کشورهای عربی و منطقه روابط خوبی دارد و برای نتانیاهو رقیب سرسختی خواهد بود.»

این تحلیلگر سیاسی شانس یائیر لاپید برای قرار گرفتن در مسند قدرت را اندک دانست و او را یک شخصیت صلح‌طلب معتدل توصیف کرد. او همچنین پیش‌بینی کرد که احتمال برگزاری انتخابات ششم در اسرائیل هم وجود دارد.