انتخابات اسرائيل‌: موفقیت راست افراطی و چپ؛ اقبال بلند نتانیاهو

طبق اولین نتایج، نتانیاهو بالاترین بخت تشکیل دولت را دارد، اما تنها به شرط ائتلاف با یک رقیب سرسخت

بنیامین نتانیاهو برای هفتمین بار کابینه تشکیل می دهد - RONEN ZVULUN / POOL / AFP

انتخابات اسرائيل ساعت ده شب سه‌شنبه به پایان رسید و اولین نتایج طبق تخمین‌های شبکه‌های تلویزیونی منتشر شده‌اند. این نتایج البته رسمی نیستند و امسال بخصوص کم‌تر از همیشه قابل اتکا هستند چون خیلی‌ها به دلیل دنیاگیری کرونا در شرایطی خاص رای داده‌اند: مثلا از درون قرنطینه، از بیمارستان، از خانه سالمندان یا از چهار حوزه رای‌گیری فرودگاه بن‌گوریونِ تل‌آویو. شمارش کاغذی آرا امشب آغاز می‌شود و احتمالا تا پنجشنبه یا جمعه خاتمه می‌یابد گرچه نهادهای انتخاباتی تا سه‌شنبه آینده برای اعلام نتایج وقت دارند. وقتی نتایج هایی معلوم شدند مذاکرات برای تشکیل دولت نیز آغاز می‌شوند.

تا آن موقع بر اساس ارقامی که تا کنون منتشر شده‌اند می‌توان به نکاتی پی برد. توجه کنید که تمام ارقامی که در زیر آمده‌اند بر اساس میانگین نتایج منتشرشده توسط سه شبکه اصلی تلویزیونی در اسرائیل هستند.

و اما نکات:

اول این‌که بنیامین نتانیاهو برای نخست‌وزیر شدن تنها یک راه خواهد داشت و آن ائتلاف با نفتالی بنت که روزگاری رئیس دفترش بود و امروز رهبر حزب راست‌گرای رقیب به نام‌ «یامینا» است. نتانیاهو بنت بارها به همدیگر حمله کرده‌اند اما هنوز احتمال ائتلاف‌شان وجود دارد، بخصوص که بنت وزیر شدن در کابینه ائتلافی را احتمالا به این‌که کشور دوباره عازم انتخابات شود ترجیح می‌دهد. طبق نتایج موجود، حزب راست‌گرای آقای نتانیاهو، لیکود، ۳۲ کرسی دریافت خواهد کرد و حزب یامینا، ۷ کرسی. دو حزب نماینده یهودیان فوق ارتدوکس (هاردی) یعنی «یهودیت متحد تورات» و «شاس» به ترتیب ۷ و ۹ کرسی دارند که باضافه «حزب صهیونیست مذهبی» که آن هم ۷ کرسی دارد می‌تواند به نتانیاهو ۶۲ کرسی لازم برای تشکیل دولت را بدهد. (مجلس اسرائیل ۱۲۰ کرسی دارد و ائتلافی که موفق به کسب حداقل ۶۱ کرسی شود قادر به تشکیل دولت خواهد بود.)

نکته دوم به همین آخری حزبی که نام بردیم مربوط می‌شد. جریان راست افراطیِ «حزب صهیونیست مذهبی» نه تنها وارد مجلس اسرائیل، کِنِسِت، خواهد شد که می‌تواند هفت کرسی کسب کند. این حزب متشکل از چهره‌هایی بسیار افراطی است که مشخصه‌شان نژادپرستی آشکار علیه شهروندان فلسطینی و عرب و ستیز با حقوق هم‌جنس‌گرایان است. با احتساب این نتیجه، ایتامار بن گویر، رهبر حزب «قدرت یهودی»، قطعا وارد مجلس خواهد شد. او متعلق به جریان طرفداران مئیر کاهان است، خاخامی متولد آمریکا که سازمان‌های تحت امرش روزگاری در آمریکا به عنوان گروه تروریستی و در اسرائیل به عنوان گروه نژادپرست ممنوع شده بودند (کاهان سال ۱۹۹۰ توسط یک شهروند مصری-آمریکایی در نیویورک ترور شد.) برای بسیاری از اسرائیلی‌های بازگشت کاهانیسم به کنست غیر قابل باور است. از این حزب اما در ضمن آوی مائوز، رهبر جریان «نوآم» وارد کنست خواهد شد که تفکرات بنیادگرایی مذهبی دارد، به شدت مخالف حقوق هم‌جنس‌گرایان است و می‌گوید اسرائیل باید طبق قوانین سنتی یهودیت اداره شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سومین نکته بزرگ شب انتخابات این است که احزاب چپ‌گرا عملکرد موفقی داشتند. تا همین چند هفته پیش احتمال این می‌رفت که حزب چپ‌گرای «مِرِتز» که به دفاع از حقوق اجتماعی معروف است به حداقل لازم برای ورود به مجلس (۳.۲۵ درصد آرا) دست پیدا نکند. این حزب اما طبق نتایج منتشرشده ۶ کرسی کسب خواهد کرد که بالاتر از تمام پیش‌بینی‌ها است. حزب کارگر تحت رهبر جدیدش، میراو میخائیلیِ فمینیست، به آن تعداد کرسی‌هایی که چند هفته قبل احتمالش می‌رفت نرسید اما طبق نتایج موجود ۷ کرسی می‌گیرد که باز هم نتیجه قابل قبولی است و بیشتر از چند انتخابات گذشته. «فهرست مشترک» نیز ۸ کرسی دریافت می‌کند گرچه رهبر آن، ایمن عوده، گفته نباید به این نتایج اولیه اتکا کرد و این حزب می‌تواند به ۹ کرسی هم برسد. این فهرست تحت رهبری حزب کمونیست اسرائیل است که رهبری و بیشتر اعضای آن از شهروندان عرب/فلسطینیِ اسرائیل هستند و در ضمن شامل دو حزب عرب چپ‌گرای دیگر به نام‌های «بلد» و «حرکت عربی تغییر» می‌شود. این نتایج در پی آن است که یکی از احزاب عرب که گرایش اسلام‌گرایی (نزدیک به اخوان مسلمین) دارد به رهبری منصور عباس، معاون رئیس مجلس قبلی، از «فهرست مشترک» خارج شد و اعلام کرد که حاضر است اگر لازم شد از نتانیاهو نیز دفاع کند. حزب آقای عباس که «فهرست متحد عرب‌ها» نام دارد طبق بسیاری تخمین‌ها کمتر از ۳.۲۵ درصد رای آورده و اصلا وارد مجلس نخواهد شد. اما برخی نتایج (مثلا نتایج شبکه ۱۳ و ۱۲ تلویزیون اسرائیل)‌ خبر از ورود این گروه به مجلس با چهار کرسی را می‌دهند که می‌تواند اوضاع را عوض کند.

چهارمین نکته این است که شاهد کاهش کلی میزان مشارکت در انتخابات بوده‌ایم. این چهارمین انتخابات اسرائيل در دو سال گذشته است. عدم توانایی تشکیل ائتلافِ پایدار توسط نتانیاهو و مخالفینش باعث بن‌بست‌های سیاسی و گذار مدام کشور به انتخابات شده است. نتیجه آن‌که در انتخابات سه‌شنبه حدود ۶۷ درصد مردم شرکت کردند، یعنی کمترین میزان از سال ۲۰۱۳ تا کنون. میزان مشارکت در بین شهروندان عرب بخصوص پایین بود و بین ۳۰ تا ۴۰ درصد دانسته می‌شود. طبیعی است که مردم از این‌که مدام پای صندوق‌های رای بروند خسته شده‌اند.

آینده نتانیاهو

بنیامین نتانیاهو تا همین حالا بیش از هر نخست‌وزیر دیگری در تاریخ اسرائیل سر کار بوده. او از ۱۹۹۶ تا ۱۹۹۹ نخست‌وزیر بود و از ۲۰۰۹ تا کنون نیز سرکار مانده است. این در حالی است که دستگاه انتظامی و قضایی اسرائيل او را متهم به فساد اقتصادی و رشوه‌گیری کرده است و جلسه دادگاه رسیدگی به اتهاماتش باید از همین یکی دو هفته دیگر آغاز شود. این جلسه البته قرار بود یک سال پیش آغاز شود که در میان دنیاگیری ویروس کرونا به تاخیر افتاد.

سوال بزرگ بیشتر رای‌دهندگان در این انتخابات و بیشتر ناظرین این بود که نتانیاهو موفق به تشکیل دولت جدید می‌شود؟

چنان‌که در بالا گفتیم، اگر بنت به او بپیوندد پاسخ این سوال به نظر مثبت می‌آید. در مقابل اما رقیب اصلی نتانیاهو، یائیر لاپید، رهبر حزب لیبرل «یِش آتید» (در زبان عبری یعنی «آینده‌ای هست») است که طبق نتایج منتشرشده به ۱۷ کرسی می‌رسد. مشکل لاپید این‌جا است که مخالفین نتانیاهو تضادهای مهمی با یکدیگر دارند که حتی اگر نتایج عوض شد و به اکثریت رسیدند هم به این سادگی‌ها قادر به پیوستن به یکدیگر نخواهند بود. به غیر از احزابی که در بالا به آن‌ها اشاره کردیم سه حزب دیگر مخالف نتانیاهو نیز وارد مجلس خواهند شد: یکی حزب «اسرائیل، خانه ما» به رهبری آویدور لیبرمن، از یاران قدیمی نتانیاهو در لیکود که در اعتراض به نزدیکی آقای نخست‌وزیر به احزاب یهودیان فوق ارتدوکس راهش را از او جدا کرده است و به یکی از قوی‌ترین منتقدین او بدل شده است. این حزب که نماینده منافع شهروندان روس‌زبان (یعنی مهاجرین از شوروی سابق) است طبق این ارقام ۷ کرسی به دست می‌آورد. حزب «آبی و سفید» بنی گانتز، رئیس سابق ستاد ارتش اسرائیل که در انتخابات قبلی رقیب اصلی نتانیاهو دانسته می‌شد، نیز به همین ۷ کرسی رسیده است. در مقابل حزب «امید نو» به رهبری گیدئون سار، که اخیرا از لیکود انشعاب کرده، از بزرگ‌ترین بازندگان شب بود و به تنها ۶ کرسی می‌رسد. آقای سار بارها وعده داده که حاضر نیست به نتانیاهو بپیوندد. اما آیا او هم مثل گانتز وعده‌اش را زیر پا خواهد گذاشت؟ اما حتی اگر این کار را هم نکند آیا حاضر است به دولتی به رهبری آقای لاپید بپیوندد که تنها با اتکا به رای احزاب چپ‌گرای نمایندگان شهروندان فلسطینی‌تبار شانس پیروزی خواهد داشت؟ همین سوال را در مورد لیبرمن هم می‌توان پرسید. هر چه باشد این سیاستمداران در مواضع خود نسبت به فلسطینی‌ها از آقای نتانیاهو (که روی کاغذ راه‌حل دو دولتی و تشکیل دولت مستقل فلسطینی را پذیرفته است) هم راست‌گراتر هستند.

در نتیجه، پاسخ محتمل «نه» است.

به غیر از لیبرمن و سار، آقای گانتز نیز احتمال دارد بار دیگر وارد ائتلاف با نتانیاهو شود، بخصوص که این شاید باعث شود نتانیاهو از وارد کردن حزب افراطی «صهیونیست مذهبی» به دولت پرهیز کند. گانتز در این صورت خود را سیاستمدار مسئولی جلوه خواهد داد که جلوی وزیر شدن امثال بن گویر را گرفته.

سناریوی دیگر این است که بِنِت با همان هفت کرسی سعی کند ائتلافی وسیع بدون لیکود تشکیل دهد و خودش نخست‌وزیر شود. استیصال احزاب دیگر از آقای نتانیاهو شاید باعث شود به چنین چیزی تن دهند. اما آیا احزاب چپ‌گرا حاضرند بنتی که در مواضع خود از نتانیاهو هم راست‌گراتر است نخست‌وزیر کنند؟

پاسخ محتمل باز هم منفی است.

اما اگر نه نتانیاهو و نه لاپید و نه بنت نتوانند دولت ائتلافی تشکیل دهند، نتیجه چه خواهد شد؟

برگزاری پنجمین انتخابات پیاپی در ماه اکتبر.

با این حساب بسیاری از مردم اسرائيل شاید آرزو کنند این کشور به رسمی که قبلا داشت بازگردد: رای مستقیم برای انتخاب نخست‌وزیر؛ رایی که در آن احتمال شکست نتانیاهو در مقابل نامزد متحد مخالفین او بسیار بالا است و به همین علت نتانیاهو به این راحتی تن به آن نخواهد داد.