نتانیاهو در انتخابات اسرائیل اعلام پیروزی کرد

بنیامین نتانیاهو از «پیروزی بزرگ» راستگرایان خبر داد و گفت حزب لیکود تحت رهبری او جلوتر از سه‌ حزب بزرگ دیگر است

بنیامین نتانیاهو می‌گوید مردم اسرائیل راستگرایان را انتخاب کردند-menahem kahana / AFP

رسانه‌های خبری بین‌المللی و اسرائیلی می‌گویند که بنیامین نتانیاهو از کسب اکثریت قاطع پارلمانی در انتخابات روز سه‌شنبه بازماند اما ممکن است با توافق بالقوه با نفتالی بنت، دیگر سیاستمدار دست راستی، در نهایت برنده انتخابات شود. 

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل در توییتی از «پیروزی بزرگ» راستگرایان خبر داد و گفت حزب لیکود تحت رهبری او، با فاصله زیاد جلوتر از سه‌ حزب بزرگ دیگر است. او گفت واضح است که مردم اسرائیل راستگرا هستند و یک دولت قوی راستگرا می‌خواهند که اقتصاد و امنیت کشور را تامین کند.» او وعده داد که همانند گذشته این رویه را ادامه خواهد داد.

نخست‌وزیر اسرائیل، به دنبال اعلام نهایی نتایج آرای انتخاباتی در شامگاه سه‌شنبه، از حامیانش تشکر کرد و گفت: «از شما متشکرم. شما یک پیروزی بزرگ را به لیکود و جناح راست تحت رهبری من تقدیم کردید.»

آقای نتانیاهو در حالی اعلام پیروزی کرده که رسانه‌ها می‌گویند بنا به نتایج آرا، هنوز معلوم نیست که بتواند برای هفتمین بار در سه دهه عمر سیاسی خود، بتواند دولت ائتلافی تشکیل دهد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اورشلیم‌پست نوشته نتایج اولیه حاکی است که جناح نتانیاهو، متشکل از احزاب لیکود، شاس، اتحاد یهودیت توراتی و صهیونیست مذهبی، همراه با حزب یامینای نفتالی بنت، آرای کافی را به دست آورده‌اند. به گزارش این روزنامه اسرائیلی، نتانیاهو در اسرع وقت تلاش خواهد کرد تا دولت جدید را تشکیل دهد.

نفتالی بنت، دستیار سابق نتانیاهو که از دیرباز به دنبال جایگاه او بود، پس از بسته شدن حوزه‌های رای‌گیری، از اظهارنظر درباره این که در تشکیل ائتلاف چه تصمیمی خواهد گرفت، خودداری کرد. او گفت منتظر نتایج قطعی و نهایی می‌ماند و هر آنچه که به صلاح کشور اسرائیل باشد، انجام خواهد داد.

پس از به نمایش گذاشتن کارزار خیره‌کننده واکسیناسیون کووید-۱۹، به نظر می‌رسید که بقای سیاسی نتانیاهو به نفتالی بنت، وزیر سابق دفاع و رهبر حزب راستگرای یامینا، وابسته است.

نتایج صندوق‌های رای حاکی است که موفقیت جناح چپ میانه، بیش از انتظار بوده اما از کسب اکثریت ۶۱ تایی مورد نیاز از ۱۲۰ کرسی پارلمانی بازماند.

بنیامین نتانیاهوی ۷۱ ساله، کارزار انتخاباتی‌اش را بر مبنای نقش رهبری خود در برنامه واکسیناسیونی بنا نهاد که طی آن حدود نیمی از مردم کشور تاکنون هر دو دز واکسن کووید را دریافت کرده‌اند.

آقای نتانیاهو از سال ۲۰۰۹ بدون وقفه در قدرت بوده است. اتهامات فساد به محبوبیت او آسیب زده اما او آنها را رد می‌کند. حامیان نتانیاهو او را «سلطان» خطاب می‌کنند، در حالی که مخالفانش می‌گویند او «مجرم» است.

برنامه واکسیناسیون اسرائیل باعث شد که اقتصاد کشور تا قبل از انتخابات بازگشایی شود، و نتانیاهو به رای‌دهندگان و صاحبان کسب‌وکار وعده مشوق‌های مالی و واکسن‌های بیشتر را داده بود.

بیش از از ۶۷ درصد از واجدان شرایط شرکت در انتخابات، در این انتخابات رای دادند اما مشارکت در مقایسه با رای‌گیری مارس سال گذشته، ۴.۳ درصد کاهش داشت. میزان مشارکت در این انتخابات، در دو سال گذشته، کمترین بوده است.