خیزش سراسری؛ چهلم نیکا در ۳۵ شهر با شعار «دایه دایه وقت جنگه»

اعتراض دانشجویان صبح‌ها در صحن دانشگاه و شب‌ها در خوابگاه‌ها ادامه دارد

خیزش سراسری مردم ایران در چهل و یکمین روز خود، روز پنجشنبه ۵ آبان، با برگزاری آیین چهلمین روز درگذشت نیکا شاکرمی در قبرستان حیات‌الغیب در ویسیان لرستان آغاز شد. صدها نفر از معترضان با شرکت در این مراسم و سردادن شعارهای «خامنه‌ای قاتله، حکومتش باطله»، «مرگ بر سپاهی» و «زن زندگی آزادی» با خانواده نیکا شاکرمی ابراز همدردی کردند. مادر نیکا در این مراسم گفت: «تا ابد در عذابم برای رنج‌هایت، اما دلبندم وقتی می‌بینم با پرپر شدنت بذر پاک تفکر،‌ آزادگی و شهامت و شرافتت در دل عزیزانی دیگر شکوفا می‌شود،‌ خوشحالم و شکرگزار.»

حاضران در این مراسم ترانه معروف لری به نام «دایه دایه، وقت جنگه» را با یکدیگر خواندند. پس از گذشت مدت زمانی از مراسم، نیروهای امنیتی و ضد شورش به حاضران حمله کردند و با تیراندازی به سمت آن‌ها تلاش کردند که معترضان را متفرق کنند. معترضان نیز برای دفاع از خود به پرتاب سنگ به‌سوی نیروهای ضد شورش اقدام کردند و برای دقایقی آن‌ها را فراری دادند. پس از آن نیروهای امنیتی مجبور به عقب‌نشینی شدند و به یکی از تپه‌های اطراف رفتند.

علاوه بر لرستان هم‌زمان در شهرهای مختلف ایران نیز مردم به خیابان‌ها آمدند و بار دیگر علیه علی خامنه‌ای و حکومت جمهوری اسلامی شعار دادند. این تجمع دست‌کم در ۳۵ شهر برگزار شد. شهرهای مهاباد، سنندج، مشهد، خرم‌آباد، شهریار، بروجرد، لاهیجان، رشت، تهران، قزوین، بوکان، پیرانشهر، میاندوآب، اندیمشک، شوش، مریوان، اراک، اصفهان، کرمان، بندرانزلی، کرج، آبادان، همدان، سمنان، آستارا، دیواندره، بوشهر، کرمانشاه، بانه، سقز، بابل، اهواز، بندرعباس، دهگلان و ارومیه در پنجشنبه شب درگیر اعتراض‌های خیابانی بودند.

در تهران علاوه بر محله‌های قبلی، محله‌های دیگری نیز به اعتراض‌ها پیوستند. برای اولین بار در خیزش سراسری مردم ایران، معترضان به محوطه شهرک امید در شرق تهران که محل زندگی کارمندان و بازنشستگان ارتش است رفتند. مردم در شهرک امید شعار «قرار ما هر روزه فکر نکنید یه روزه»، «حسین حسین شعارشان، جنایت افتخارشان» سردادند. آن‌ها همچنین با سردادن شعارهایی از ساکنان این شهرک درخواست کردند که به آن‌ها بپیوندند. معترضان همچنین در محله‌های صادقیه، تهرانسر، شهرک چیتگر و تهرانپارس، میدان هروی و ... نیز تجمع کردند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

معترضان در بانه شعار‌هایی ازجمله «این همه سال جنایت،‌ مرگ بر این ولایت»، «مرگ بر خامنه‌ای» و «مرگ بر دیکتاتور» سر دادند. اعتراض‌ها در شهر لاهیجان نیز با شعار علیه رهبر حزب‌الله لبنان ادامه یافت. معترضان در لاهیجان شعار «سید حسن نصرالله، می‌کشمت بی‌حیا» سردادند تا خشم خود را به موضع‌گیری‌های او علیه اعتراض‌ها در ایران نشان دهند.

دانشگاه‌ها نیز بار دیگر صحنه اعتراض‌ها بود؛ اما اتفاقی که اعتراض‌های دانشجویی را نسبت به روزهای گذشته منحصربه‌فرد می‌کرد، اعتراض‌های شبانه در خوابگاه‌های دانشجویی بود. پنجشنبه شب اعتراض‌های دانشجویی در خوابگاه‌های مختلفی در سراسر کشور برگزار شد. دانشجویان ساکن خوابگاه ۲۲ گولان دانشگاه علوم پزشکی کردستان با شعار مرگ بر دیکتاتور اعتراض خود را به حاکمیت جمهوری اسلامی نشان دادند. شماری از دانشجویان در خوابگاه دخترانه سلامت این دانشگاه با سردادن شعارهایی دست به تجمع اعتراضی زدند. دانشجویان در این تجمع آهنگ «برای» شروین که تبدیل به نمادی برای خیزش سراسری مردم ایران شده است را بازخوانی کردند. دانشجویان این خوابگاه دانشجویی همچنین شعار می‌دادند: «این عزا پایان ندارد، کشورم مهسا ندارد».

خوابگاه دانشجویی کوثر در بندرعباس نیز صحنه اعتراض‌های دانشجویان در شامگاه پنجشنبه بود. بر اساس گزارش‌ها نیروهای امنیتی و سرکوبگر با شنیدن شعار «آزادی آزادی آزادی» به دانشجویان خوابگاه کوثر تیراندازی کردند.

خوابگاه زینب دانشگاه مازندران نیز صحنه برخورد دانشجویان با نیروهای بسیج بود. نیروهای بسیج در این خوابگاه به پخش اعلامیه‌هایی در محکومیت مردم و دانشجویان اقدام کردند که با واکنش تند دانشجویان روبرو شدند. دانشجویان در این خوابگاه دخترانه شعار «بسیجی برو گمشو» سر دادند.

از خوابگاه دختران دانشگاه صنعتی اصفهان نیز صدای اعتراض دانشجویان بلند شد و دانشجویان در این خوابگاه با تجمع در محوطه خوابگاه با کوبیدن بر روی دیوارها اعتراض خود را نشان دادند. دانشجویان در این تجمع همچنین شعار «این آخرین پیامه، هدف خود نظامه» سر دادند. دانشجویان دانشگاه الزهرا نیز پیش از این با برگزاری تجمع اعتراضی در خوابگاه خود شعار «شال ما شال ما، طناب دار شما» سر دادند.