ضرب‌وجرح و بازداشت شماری از پزشکان معترض اصفهان به دست نیروهای سرکوبگر

تجمع پزشکان در اصفهان چهارمین تجمع اعتراضی پزشکان در یک هفته اخیر است

پس از اعتراض‌‌های جامعه پزشکان در مشهد، شیراز و تهران و استعفای رئیس و قائم‌مقام نظام پزشکی تهران به‌دلیل هتک حرمت پزشکان به‌دست نیروهای امنیتی، روز پنجشنبه نیز جمعی از پزشکان اصفهان مقابل نظام پزشکی این شهر تجمع کردند که با برخورد خشونت‌آمیز نیروهای سرکوبگر مواجه شدند و این نیروها تعدادی از پزشکان معترض را مورد ضرب‌وجرح قرار دادند و بازداشت کردند.

در گزارش‌ها و ویدیوهای تجمع روز پنجشنبه پزشکان در اصفهان، اعضای جامعه پزشکی اصفهان تاکید کردند که به محض آغاز تجمع مقابل سازمان نظام پزشکی این شهر، با برخورد شدید و خشونت‌آمیز نیروهای امنیتی مواجه شده‌اند.

 یکی از پزشکان در این ویدیوها گفت که پزشکان معترض اصفهان هم‌زمان با چهلم نیکا شاکرمی مقابل سازمان نظام پزشکی اصفهان جمع شدیم، اما نیروهای امنیتی  اجازه ورود به ساختمان نظام پزشکی را به پزشکان ندادند و شرکت‌کنندگان در این تجمع را از مقابل این ساختمان عقب راندند.

یکی دیگر از پزشکان حاضر در تجمع اعتراضی مقابل ساختمان نظام پزشکی گفت که ساعت ۹ صبح پنجشنبه شماری از پزشکان که برای شرکت در این تجمع مقابل ساختمان نظام پزشکی میدان برج اصفهان جمع شده بودند، به دست نیروهای امنیتی مورد ضرب‌وجرح قرار گرفتند و پس از بازداشت با خودروی ون به مکان نامعلومی منتقل شدند.

این پزشک افزود که همراه با جمعی دیگر از پزشکان ساعت ۱۱پنجشنبه مقابل ساختمان نظام پزشکی اصفهان تجمع کرده‌اند و نیروهای سرکوبگر قصد دارند آن‌ها را هم بازداشت کنند و با ون ببرند.

تجمع پزشکان در اصفهان چهارمین تجمع اعتراضی پزشکان در یک هفته اخیر است. اولین تجمع پزشکان معترض در مشهد، روز پنجشنبه ۲۸ مهرماه، با حضور جمعی از پزشکان و اعضای کادر درمان مشهد در ساختمان نظام پزشکی این شهر در حالی برگزار شد که پزشکان معترض در آن شعارهای ضد حکومتی، ازجمله «مرگ بر دیکتاتور»، «آزادی، آزادی، آزادی» و «زن، زندگی، آزادی» سر دادند.

اعضای جامعه پزشکی مشهد در این تجمع با در دست داشتن شعارنوشته‌هایی چون «برای مرگ پزشکی قانونی»، «برای تغییر کاربری آمبولانس‌ها»، «برای محیط ناامن درمانی» و «برای کمبود دارو»، به کشتار کودکان و اقدام‌های نهادهای سرکوبگر و انتظامی جمهوری اسلامی در استفاده از آمبولانس به‌عنوان خودروی پوششی برای نقل‌وانتقال نیروهای خود و بازداشت‌شدگان اعتراض کردند.

در تجمع مشهد همچنین شماری از اعضای جامعه پزشکی مشهد طی سخنانی به سرکوب شدید مردم، خشونت حکومتی علیه معترضان و کشتار مردم معترض، به‌ویژه کودکان و نوجوانان با سلاح‌های جنگی اعتراض کردند.

اعضای جامعه پزشکی مشهد همچنین در بیانیه‌ای شامل ۹ ماده‌ گفتند: «ما اعضای جامعه پزشکی مشهد هرگونه خشونت در همه سطوح جامعه، خشونت آشکار و پنهان را محکوم کرده و خواهان توقف آن هستیم» و «خواهان جلوگیری از آسیب‌های بدنی، روانی، جسمانی، روحی وارده به جامعه خصوصا به کودکان و نوجوانان هستیم.»

آن‌ها همچنین خواهان توقف ورود و دخالت نیروهای امنیتی در حوزه درمان شدند و تاکید کردند که «خواستار ایجاد بستر مناسب برای ارائه خدمات جامعه پزشکی به همه آسیب‌دیدگان حوادث اخیر و دخالت نکردن نیروهای امنیتی در حوزه درمان» اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پزشکان معترض در مشهد تاکید کردند که خواهان حفظ محرمانگی اطلاعات معترضان زخمی و افراد مراجعه‌کننده به مراکز درمانی طبق قوانین کشوری، قوانین بین‌المللی و سوگندنامه پزشکی‌اند و به سوءاستفاده دستگاه امنیتی جمهوری اسلامی از پزشکی قانونی برای سرپوش گذاشتن بر کشته‌شدن مردم در تظاهرات اعتراض دارند.

در این بیانیه همچنین تاکید شد که هرگونه ورود نیروهای نظامی، انتظامی، امنیتی و نیروهایی با هویت نامشخص به محیط‌های آموزشی و درمانی محکوم است و باید متوقف شود.

پزشکان معترض شیراز هم، روز دوشنبه ۲ آبان ماه، مقابل سازمان نظام پزشکی در ابتدای خیابان ۱۷ بلوار رجایی این شهر تجمع کردند و شعارهایی ازجمله «سنندج، زاهدان، چشم و چراغ ایران»، «از شیراز تا کردستان، ایران شده قبرستان» و «مرگ بر دیکتاتور» سر دادند.

نیروهای سرکوبگر با حمله به تجمع اعتراضی پزشکان، به سوی پزشکان گاز اشک‌آور و گلوله ساچمه‌ای شلیک کردند که درنتیجه آن شماری از پزشکان زخمی شدند و حال تعدادی از پزشکان نیز در اثر استنشاق گاز اشک‌آور بد شد که به بیمارستان منتقل شدند.

در جریان این تجمع اعتراضی، نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی شماری از پزشکان شیراز را نیز بازداشت کردند.

پزشکان تهران نیز، روز چهارشنبه ۴ آبان ماه، هم‌زمان با چهلم مهسا امینی مقابل ساختمان نظام پزشکی پایتخت تجمع کردند، اما مورد حمله شدید نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی قرار گرفتند. این نیروها شماری از پزشکان را مورد ضرب‌وجرح قرار دادند و تعدادی از پزشکان، ازجمله پزشکان زن را با خشونت و کشیدن روی زمین بازداشت کردند.

در اعتراض به برخوردهای خشونت‌آمیز نیروهای امنیتی با پزشکان، موید علویان، رئیس هیئت‌مدیره سازمان نظام پزشکی تهران و محمد رازی، قائم‌مقام این سازمان از سمت‌های خود استعفا کردند.

آن‌ها تاکید کردند که به دلیل «ممکن نبودن انجام تکالیف قانونی و محوله» و «بی‌احترامی به پزشکان» از سمت خود استعفا کرده‌اند.

محمد رازی، قائم‌مقام مستعفی سازمان نظام پزشکی تهران، گفت که به خاطر «عدم احترام به جامعه پزشکی و هتک حرمت پزشکان، تعدی به خانه پزشکان و امنیتی کردن فضای اطراف سازمان نظام پزشکی و دانشگاه» از سمت خود استعفا کرده است.

قائم‌مقام مستعفی سازمان نظام پزشکی تهران افزود: «نیروهای امنیتی نه‌تنها اجازه برگزاری تجمع مسالمت‌آمیز پزشکان در مقابل ساختمان نظام پزشکی را ندادند، بلکه درها را بسته و اجازه ورود به پزشکان را هم ندادند.»

او گفت: وقتی با ماموران درباره برخورد خشونت‌آمیز با یکی از پزشکان زن حاضر در تجمع که بر زمین کشیده می‌شد، صحبت کرده، یکی از فرماندهان او را هم هل داده‌‌ است.

رازی گفت که بی‌احترامی ماموران امنیتی محدود به پزشکان حاضر در تجمع و شخص او نبوده و شامل موید علویان، رئیس نظام پزشکی تهران بزرگ نیز شده است.

جامعه پزشکی ایران علاوه بر تجمع‌های اعتراضی یک هفته اخیر، پیش‌تر نیز با انتشار سه بیانیه به سرکوب گسترده مردم، دخالت نیروهای امنیتی در حوزه درمان و استفاده این نیروها از آمبولانس اعتراض کرده است.

جامعه پزشکی ایران در بیانیه اول خود با امضای بیش از سه هزار و ۵۰۰ پزشک، خواستار حفظ امنيت پزشكان و كادر درمان، توجه به الزام پزشکان به رعايت اسرار بيماران، متوقف کردن استفاده نیروهای امنیتی از تجهیزات بخش بهداشت و درمان، ازجمله آمبولانس برای امور غیر درمانی و همچنین منع ورود این نیروها به داخل بیمارستان‌ها شده است.

بيانيه دوم جامعه پزشکی ایران نیز با ۳۰۰ امضا پس از آن که محمد رئیس‌زاده، رئیس فعلی سازمان نظام‌پزشکی که از پزشکان وابسته به سپاه پاسداران است، هیچ اقدامی برای اجرای خواسته‌های جامعه پزشکی انجام نداد منتشر شد.

جامعه پزشکی ایران در این بیانیه رعايت بی‌طرفی در مواجهه با وقايع اخير و فراهم شدن بستری امن برای ارائه خدمات درمانی به معترضان زخمی را خواستار شدند.

بیانیه سوم جامعه پزشکی نیز که به امضای ۱۲۰ تن از استادان و اعضای هیئت‌علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران رسیده است، برخوردهای خشونت‌آمیز با مردم و دانشجویان، ورود نیروهای سرکوبگر به بیمارستان‌ها و حمله به دانشگاه صنعتی شریف را محکوم کرد.

این بیانیه با افشای ورود نیروهای امنیتی‌ جمهوری اسلامی به بیمارستان‌ها برای بازداشت معترضان زخمی، از مقام‌های حکومتی خواست که ضمن به رسمیت شناختن حریم بیمارستان‌ها و بی‌طرفی پزشکان، امنیت زخمی‌ها و آسیب‌دیدگان تظاهرات را برای رجوع آنان به بیمارستان‌ها و مراکز درمانی، تضمین کنند.

اما مقام‌های جمهوری اسلامی در واکنش به خواسته‌ها و هشدارهای جامعه پزشکی ایران، بر شدت برخوردهای خشونت‌آمیز نیروهای امنیتی با پزشکان افزوده‌اند، شماری از پزشکان را بازداشت و شمار دیگری را نیز تهدید کرده‌اند.