تجمع بزرگ اهل سنت در مسجد مکی؛ فرمانده پلیس زاهدان برکنار شد

شورای تامین استان وعده داد با عوامل کشتار مردم زاهدان برخورد خواهد شد

مولوی عبدالحمید، امام جمعه اهل سنت زاهدان بار دیگر خواستار مجازات عوامل کشتار مردم این شهر شد_ سنی آنلاین

شورای تامین استان سیستان و بلوچستان هم‌زمان با برگزاری تجمع بزرگی در حمایت از مولوی عبدالحمید، امام جمعه زاهدان در مسجد مکی این شهر، از برکناری فرمانده پلیس زاهدان خبر داد.

بسیاری از شخصیت‌ها و امنای اهل سنت شامگاه پنجشنبه پنجم آبان در این مسجد گرد هم آمدند و مولوی عبدالحمید هم در میان آن‌ها حاضر شد و گفت به‌عنوان یک شهروند ساده صحبت می‌کند.

به گزارش صفحه رسمی مولوی عبدالحمید در اینستاگرام، این روحانی اهل سنت در این تجمع گفت یک طلبه «عادی» است و معتقد است: «همه مسئولیت دارند و هیچکس در این مملکت نیست که مسئولیت نداشته باشد.»

عبدالحمید در این سخنان به کشتار اخیر مردم زاهدان اشاره کرد و افزود: «امیدواریم مسئولان به این نتیجه برسند که اتفاق جمعه خونين را با لهجه صریح محکوم کنند و قاتلان و جانیان را به مجازاتشان برسانند.»

این تجمع یک روز پیش از برگزاری نماز جمعه زاهدان که چهار هفته‌ است همراه با اعتراض‌های سراسری در ایران برپا می‌شود، برگزار شد‌.

امسال هشتم مهرماه در پی تیراندازی پلیس و نیرو‌های لباس شخصی به گروهی از نمازگزاران اهل سنت در زاهدان دست‌کم ۹۴ نفر کشته شدند که این موضوع با خشم مردم همراه شده است.

مولوی عبدالحمید هم در این مدت از خامنه‌ای، نیرو‌های مسلح (سپاه پاسداران) و شورای تامین استان به تندی انتقاد‌ کرد و از آن‌ها خواست به این پرونده رسیدگی و مسببان آن را مجازات کنند.

او در سخنرانی‌اش در مسجد مکی هم گفت: «مردم ما باید حقوق خود را بشناسند و مثل ملت‌های بیدار حقوق خود را مطالبه کنند. امیدواریم مسئولان به این نتیجه برسند که اتفاق جمعه خونین را با لهجه صریح محکوم کنند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مولوی عبدالغفار نقشبندی، امام جمعه موقت شهرستان راسک، هم در این تجمع گفت: «بلوچستان آتش زیر خاکستر است و تا زمانی که از خانواده شهدا دلجویی نشود، هر کس در هر جلسه دولتی شرکت کند به خون شهدا خیانت کرده است.»

این تجمع در واکنش به تهدید‌هایی که در یک هفته گذشته تعدادی از روحانیان شیعه علیه مولوی عبدالحمید کرده بودند برگزار شد.

گروهی از روحانیان و مقام‌های جمهوری اسلامی از سخنان عبدالحمید در انتقاد از خامنه‌ای خشمگین‌اند و به این موضوع هم واکنش‌های محدودی نشان داده‌اند.

شورای تامین استان سیستان و بلوچستان هم پس از مدت‌ها بی‌اعتنایی و سکوت اعلام کرد فرمانده پلیس زاهدان و رئیس کلانتری ۱۶ این شهر برکنار شده‌اند.

علت این برکناری هم نقش داشتن این دو مسئول در تیراندازی هشتم مهرماه زاهدان اعلام شده است.

این شورا با قبول «قصور برخی از ماموران» وعده داد این افراد تحت پیگرد قضایی قرار خواهند گرفت و خساراتی که در جریان این تیراندازی‌ها به افراد و اموال آن‌ها وارد شده است را جبران خواهد کرد.

شرایط در استان سیستان و بلوچستان برای مقام‌های جمهوری اسلامی بحرانی است و به همین خاطر مدارس شهرستان‌های زابل، زهک، هیرمند، نیمروز و هامون را تعطیل کرده‌اند

براساس گزارش ایسنا شیوع «بیماری آنفلوانزا» باعث تعطیلی این مدارس در روزهای شنبه و یکشنبه شده است.

برخی تصاویر که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است نیز نشان می‌‌دهد ستونی از خودروهای نظامی و انتظامی از شهر جیرفت به سمت زاهدان اعزام شده‌اند.