درگیری میان طالبان و مرزبانان پاکستانی یک کشته و هفت مجروح به جا گذاشت

یک زن غیرنظامی کشته شد و هفت تن از جمله سه تن از اعضای طالبان زخمی شدند

درگیری میان طالبان و مرزبانان پاکستان، عصر چهارشنبه و پس از آن آغاز شد که نیروهای مرزبانی پاکستانی به سمت افغانستان تیراندازی کردند-AFP

درگیری میان طالبان و نیروهای مرزبانی پاکستان در منطقه مرزی اسپین بولدک، یک کشته و هفت زخمی به جا گذاشت. این درگیری عصر چهارشنبه، ۲۷ مهر آغاز شد و تا پیش از ظهر پنجشنبه ادامه داشت.

 یک منبع آگاه در قندهار به شرط محفوظ ماندن نامش، به ایندیپندنت فارسی گفت که در این درگیری، یک زن غیرنظامی افغان کشته شد و هفت تن هم زخمی شدند. به نقل از این منبع، در میان زخمی‌ها، سه تن از اعضای طالبان که در درگیری شرکت داشتند هم دیده می‌شوند. این منبع افزود که دو نظامی پاکستانی نیز در پی تیراندازی طالبان زخمی شده‌اند اما از وضعیت آنان اطلاع دقیقی در دست نیست.

گفته می‌شود درگیری عصر چهارشنبه طالبان و نظامیان پاکستانی پس از آن آغاز شد که مرزبانان پاکستانی به سمت افغانستان تیراندازی کردند. طالبان نیز در واکنش به این اقدام، به سمت پاسگاه‌های مرزی نظامیان پاکستانی آتش گشودند و به دلیل این تبادل آتش، مرز اسپین بولدک تا چند ساعت بسته شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اسپین بولدک واقع در استان قندهار در جنوب افغانستان، مرز رسمی افغانستان و پاکستان است که روزانه صدها نفر برای سفر به پاکستان از آن عبور می‌کنند. بخش زیادی از کالاهای تجاری نیز از اسپین بولدک به افغانستان وارد می‌شود.

مولوی محمود، فرمانده طالبان در اسپین بولدک، به طلوع‌‌نیوز گفت: «نظامیان پاکستانی از عصر چهارشنبه تا قبل از ظهر پنجشنبه، چهار بار به خاک افغانستان خمپاره پرتاب کردند و درگیری نظامی را هم نیز ابتدا پاکستانی‌ها شروع کردند.» او اضافه کرد که درگیری پیش از ظهر پنجشنبه، متوقف و مرز به روی مسافران و کالاهای تجارتی باز شد.

در بیش از یک‌ سالی که از سلطه طالبان بر افغانستان می‌گذرد، میان افراد این گروه و مرزبانان پاکستانی چندین بار درگیری رخ داده است. طالبان دست‌کم چهار بار هم با مرزبانان ایرانی درگیر شده‌اند. در آخرین مورد، دوشنبه شب، گزارش شد که طالبان و مرزبانان ایرانی در منطقه پل ابریشم در نیمروز، باهم درگیر شده‌اند. مسئولان محلی طالبان گفتند مرزبانان ایرانی دو راننده کامیون افغان را بازداشت کردند و کتک زدند و افراد این گروه هم به این اقدام مرزبانان ایرانی واکنش نشان دادند. از تنش اخیر میان طالبان و مرزبانان ایرانی در نیمروز، جزئیات بیشتری منتشر نشده است.

مقام‌های ایرانی و پاکستانی در یک‎ سال گذشته بارها طالبان را به نقض توافق‌های مرزی متهم کردند و از مسئولان این گروه خواسته‌اند مامورانی مسئول و آشنا به امور مرزی را در این پست‌ها به کار گیرند تا از بروز حوادث مشابه جلوگیری شود.