درگیری مرزی؛ طالبان به هلی‌کوپتر نظامیان پاکستانی شلیک کردند

علت درگیری هنوز روشن نیست

منابعی در استان نیمروز افغانستان از وقوع درگیری میان افراد طالبان و مرزبانان پاکستانی در مرز دو کشور خبر می‌دهند.

یک منبع آگاه در نیمروز به ایندیپندنت فارسی گفت که افراد طالبان روز پنجشنبه، به یک هلی‌کوپتر ارتش پاکستان در مرز افغانستان و پاکستان شلیک کرده‌اند. نیروهای پاکستانی هم پس از آن، طالبان را به واکنش نظامی تهدید کردند.

این منبع افزود که نیروهای طالبان و مرزبانان پاکستان در دو طرف مرز در حال آماده‌باش‌اند، اما در روز جمعه میان دو طرف درگیری رخ نداده است.

به گفته این منبع، دلیل درگیری طالبان و مرزبانان پاکستانی هنوز روشن نیست، اما دو طرف پیش از این، سر حصارکشی در مرز دیورند با هم درگیر شده‌ بودند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در پیام‌های صوتی مبادله شده میان اعضای طالبان در نیمروز که با ایندیپندنت فارسی به اشتراک گذاشته شد، گفته می‌شود که در جریان تیراندازی افراد طالبان به هلی‌کوپتر پاکستانی، یک ژنرال ارتش پاکستان زخمی شده است.

اعضای طالبان در این پیام‌های صوتی می‌گویند که پس از تیراندازی آن‌ها به هلی‌کوپتر، مرزبانان پاکستانی تهدید کردند که به پاسگاه‌های مرزی طالبان حمله می‌کنند و به همین دلیل، ده‌ها نیروی کمکی از مرکز نیمروز به پاسگاه‌های مرزی طالبان اعزام شده‌اند.

شماری از رسانه‌های افغانستان از جمله طلوع‌نیوز نیز به نقل از منابع خود در نیمروز گزارش دادند که شمار زیادی از افراد طالبان برای مقابله با حمله احتمالی ارتش پاکستان به مناطق مرزی منتقل شده‌اند و خطر درگیری همچنان وجود دارد.

اواسط ماه مارس، ملا محمد یعقوب، وزیر دفاع گروه طالبان، در جریان سفر به استان‌های جنوب افغانستان، ضمن بازدید از نوار مرزی افغانستان با ایران و پاکستان، بر حل تنش‌های مرزی از طریق گفت‌وگو و تفاهم تاکید کرد.

در هشت ماهی که از سلطه طالبان بر افغانستان می‌گذرد، افراد این گروه چندین بار با مرزبانان ایرانی، پاکستانی و ترکمنستانی در مرز افغانستان با این کشورها درگیر شده‌اند. طالبان و مقام‌های کشورهای همسایه افغانستان در بیشتر موارد، این درگیری‌‎ها را سوءتفاهم خوانده‌اند.

مقام‌های طالبان و دولت پاکستان هنوز در مورد درگیری روز پنجشنبه در نوار مرزی افغانستان و پاکستان اظهارنظری نکرده‌اند.