پس از درگیری در نیمروز، وزیر دفاع طالبان از مرز ایران دیدن کرد

جنگجویان طالبان و مرزبانان ایرانی روز دوشنبه باهم درگیر شدند

Mullatasil/ توییتر

روز چهارشنبه، ۱۸ مارس (۱۷ اسفند)، دو روز پس از بروز درگیری میان افراد طالبان و مرزبانان ایرانی در شهرستان کنگ در استان نیمروز، مولوی یعقوب مجاهد، وزیر دفاع طالبان، به نیمروز رفت و از امتداد مرز میان افغانستان و ایران دیدن کرد.

رسانه‌های وابسته به گروه طالبان گزارش دادند که مولوی یعقوب، در جریان سفر به استان‌های جنوبی افغانستان، روز چهارشنبه به نیمروز رفت و با فرماندهان طالبان در آن استان دیدار داشت و در مورد تامین امنیت سرحدات افغانستان با ایران نیز گفت‌وگو کرد.

رسانه‎‌های طالبان، اشاره‌ای به درگیری مرزی میان جنگجویان این گروه و مرزبانان ایرانی که روز دوشنبه رخ داد، نکردند و جزئیات بیشتری نیز از گفت‌وگوهای مولوی یعقوب با فرماندهان طالبان منتشر نکرده‌‌اند.

عصر روز دوشنبه، ۱۶ اسفند، افراد طالبان در شهرستان کنگ، با مرزبانان ایرانی درگیر شدند و دو طرف سلاح‌های سبک و سنگین علیه یکدیگر به‌کار گرفتند.

ساکنان شهرستان کنگ به رسانه‌ها گفتند که درگیری پس از آن آغاز شد که نظامیان ایرانی به سمت کشاورزان افغان که در یکی از کانال‌های سد کمال‌خان مشغول لایروبی بودند، شلیک کردند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در نوارهای ویدیویی منتشرشده از آن درگیری که چندین ساعت ادامه یافت، دیده می‌شود که طالبان به سمت پاسگاه‌های نظامیان ایرانی، با سلاح‌های سبک و سنگین شلیک می‌کنند.

هرچند منابع رسمی طالبان و دولت ایران، در مورد جزئیات و تلفات ناشی از آن درگیری توضیح دقیقی نداده‌اند، شاهدان رویداد به طلوع‌نیوز گفتند که دو سرباز ایرانی در جریان درگیری کشته شدند و شماری از وسایط نظامی ایران نیز در صحنه درگیری بر جای مانده است.

این دومین درگیری مرزی میان طالبان و مرزبانان ایرانی، پس از روی کار آمدن طالبان در افغانستان است. اوایل دسامبر سال گذشته میلادی نیز افراد طالبان در شهرستان کنگ در منطقه شغالک، با مرزبانان ایرانی درگیر شدند.

مسئولان دولت ایران، آن درگیری را ناشی از سوءتفاهم خواندند و  گفتند که نیروهای طالبان به دلیل ناآشنایی با سرحد رسمی میان دو کشور، وارد بخشی از خاک ایران شده بودند و با مداخله مسئولان دوطرف، سوءتفاهم برطرف شد.

در هفت ماهی که از سلطه طالبان بر افغانستان می‌گذرد، جنگجویان این گروه چندین بار با مرزبانان ایران، پاکستان، و ترکمنستان درگیر شده‌اند.

روز پنجشنبه، پنجم اسفند، در اثر درگیری میان جنگجویان طالبان و مرزبانان پاکستان در مرز سپین بولدک، سه غیرنظامی جان باختند و ۲۳ تن دیگر مجروح شدند.