درگیری در مرز ایران و افغانستان؛ یک مرزبان ایرانی کشته شد

در پی تیراندازی مرزبانان ایرانی به سه کودک افغانستانی که به مرگ یکی از آن‌ها منجر شد، طالبان تهدید کرده بودند که انتقام می‌گیرند

از چگونگی و انگیزه این درگیری مسلحانه هنوز اطلاعات زیادی در دست نیست- عکس:Mahdiibakhtiari@/توییتر

یک مرزبان ایرانی به نام محمد صیاد، عصر سه‌شنبه، ۷ تیر، در درگیری مسلحانه در مرز افغانستان و ایران در استان سیستان و بلوچستان کشته شد. خبرگزاری فارس گزارش داد که این حادثه زمانی رخ داد که مرزبانان ایرانی در ساعات پایانی روز سه‌شنبه و هنگام دیده‌بانی، با گروهی از «اشرار مسلح» مواجه شدند که قصد داشتند به مرزهای ایران تعرض کنند.

خبرگزاری فارس و شماری دیگر از رسانه‌های داخل ایران که این خبر را پوشش دادند، درباره حمله‌کنندگان جزئیاتی منتشر نکردند. این رسانه‌ها پیش از این نیز در گزارش‌هایشان درباره درگیری‌های مرزی میان طالبان و مرزبانان ایرانی، این موارد را «درگیری با اشرار مسلح» توصیف و از ذکر نام طالبان خودداری کرده‌ بودند.

از چگونگی و انگیزه این درگیری مسلحانه هنوز اطلاعات زیادی در دست نیست، اما هفته گذشته، پس از آنکه مرزبانان ایرانی یک کودک ۱۰ ساله افغانستانی را کشتند، مرزبانان طالبان تهدید کردند که انتقام می‌گیرند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

روز چهارشنبه، ۱ تیر، سه کودک ۱۰ تا ۱۱ساله افغانستانی به نام‌های وزیر، قاسم و روح‌الله که زیر پل بندر راه ابریشم در نزدیکی پاسگاه مرزی مشترک ایران و افغانستان، در حال جمع‌آوری زباله بودند، هدف تیراندازی مرزبانان ایرانی قرار گرفتند. یک منبع آگاه به ایندیپندنت فارسی گفت که در اثر این تیراندازی، قاسم که ۱۰ سال داشت کشته شد و افراد طالبان روح‌الله و وزیر را به بیمارستان مرکزی شهر زرنج منتقل کردند. این حادثه خشم طالبان را برانگیخت و مرزبانان طالبان، ایرانی‌ها را به انتقام‌جویی تهدید کردند.

هرچند هنوز ارتباط این حادثه با کشته شدن مرزبان ایرانی اثبات نشده، برخی رسانه‌های افغانستان از جمله ۸ صبح، به نقل از یک منبع در نیمروز که نامی از او ذکر نشده است، نوشتند که محمد صیاد، مرزبان ایرانی، را افراد طالبان کشته‌اند.

در ۱۰ ماهی که از سلطه طالبان بر افغانستان می‌گذرد، فعالیت هیچ گروه مسلحی جز طالبان در نوار مرزی افغانستان و ایران گزارش نشده است. در این مدت و به‌ویژه پس از درگیری‌های مرزی میان طالبان و مرزبانان ایرانی، هیئت‌های از جمهوری اسلامی ایران و امارت طالبان در کابل و تایباد نشست‌هایی برگزار کردند و بر تامین امنیت مرزها و رفع تنش‌ها و اختلاف‌ها پیش از اینکه به درگیری منجر شوند، تاکید کردند. با این حال این چهارمین درگیری مسلحانه در مرز ایران و افغانستان، در ۱۰ ماه گذشته است. سه درگیری مسلحانه که پیش از این گزارش شدند، تلفاتی نداشتند.

در آخرین مورد، درگیری میان طالبان و مرزبانان ایرانی در مرز دوغارون-هرات، باعث شد تا ارتش ایران برای مواجهه با تهدید احتمالی از جانب افغانستان، در مناطق مرزی خود تانک‌های زرهی و نیروی ویژه مستقر کند.

اواخر اردیبهشت ۱۴۰۱ هیئتی از وزارت دفاع طالبان و نهادهای امنیتی ایران در تایباد، نشستی برگزار و توافق کردند که تنش‌های مرزی را از طریق گفت‌وگو و مذاکره حل کنند. در این نشست، بر تامین امنیت مرزها، مبارزه با قاچاق انسان و مواد مخدر هم تاکید شد.

بیشتر از جهان