رویترز: واحد ضد شورش از دو روز قبل از آتش‌سوزی در اوین زندانیان را تحریک می‌کرد

گشت‌زنی و اقدامات تحریک آمیز نیروهای ضدشورش از پنجشنبه تا شنبه ادامه داشت تا اینکه برخی زندانیان در واکنش به اقدامات تحریک‌آمیز واحد ضدشورش، علیه رهبر جمهوری اسلامی شعار دادند

Koosha MAHSHID FALAHI / MIZAN / AFP

رویترز به نقل از شش منبع آگاه گزارش داد که دو روز قبل از آتش‌سوزی در زندان اوین، در حالی که هیچ اتفاق خاصی نیفتاده بود، واحد ضد شورش وارد زندان شده بود و زندانیان را تحریک می‌کرد.

به گزارش این خبرگزاری بریتانیایی، گشت‌زنی و اقدامات تحریک آمیز نیروهای ضدشورش از پنجشنبه تا شنبه ادامه داشت تا اینکه برخی زندانیان در واکنش به اقدامات تحریک‌آمیز واحد ضدشورش، علیه رهبر جمهوری اسلامی شعار دادند.

رویترز به نقل از یکی از زندانیان بند هشت نوشت که پس از آن فریاد مرگ بر خامنه‌ای در دیگر بندها نیز آغاز شد. پس از آن نیروهای واحد ضد شورش به سرکوب خشونت‌بار زندانیان اقدام کردند و آتش‌سوزی ایجاد شد که هنوز چگونگی آن مورد تردید است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

براساس این گزارش حوالی ساعت ۸ شب، شلیک و تیراندازی نیروهای ضد شورش آغاز شد.

حکومت تا کنون کشته شدن هشت زندانی را تایید کرده است. اما منابع مستقل تعداد زخمی‌ها و کشته شدگان را بیشتر از آمار حکومتی، برآورد می‌کنند.

رویترز می‌گوید برای تنظیم این گزارش با هشت زندانی و خانواده یک زندانی و چهار فعال حقوق بشر گفت‌و‌گو کرده است.

یکی از زندانیان به رویترز گفت که تعداد زیادی از نیروهای ضد شورش در زندان حضور داشتند و داخل زندان از گاز اشک‌آور استفاده کردند.

رویترز می‌گوید نمی‌تواند دلیل اعزام واحد ضد شورش به زندان و وقوع آتش‌سوزی را به طور مستقل مشخص کند. عفو بین‌الملل می‌گوید حکومت از آتش‌سوزی برای توجیه سرکوب خشونت‌بار زندانیان استفاده کرده است.

بسیاری بر این باورند که حکومت برای منحرف کردن جریان اعتراضات و ایجاد رعب و وحشت در پنجمین هفته خیزش سراسری مردم ایران علیه جمهوری اسلامی، ماجرای آتش‌سوزی در زندان اوین را هدایت کرده است.

اوین به دلیل زندانی بودن شماری از نخبگان و مخالفان رژیم در آن به دانشگاه اوین معروف است.