سخنگوی قوه قضائیه: صحنه‌های زندان اوین در تمام زندان‌های جهان وجود دارد

خدائیان: منتشرکنندگان این تصاویر آنها را مونتاژ کرده و کنار هم گذاشتند و ممکن است برای ماه‌ها و سال‌های قبل باشد

سخنگوی قوه قضائیه جمهوری اسلامی ایران روز سه‌شنبه در واکنش به انتشار تصاویر هک شده دوربین‌های مداربسته زندان اوین، گفت نباید تخلف چند سرباز یا کارمند را به پای همه کارکنان سازمان زندان‌ها نوشت.

ذبیح الله خدائیان در نخستین نشست خبری خود در این مقام گفت، در هر قشری افراد متخلف هستند و ممکن است در سازمان زندان‌ها افرادی مرتکب تخلف شوند و ممکن است در آینده افرادی هم مرتکب شوند.

وی با بیان این که برخی صحنه‌ها مرتبط با تخلفات کارکنان زندان‌ها است که جرم و قابل تعقیب است و برخی مربوط به درگیری زندانیان و خودزنی است که ماموران مقصر نیستند، گفت در تمام زندان‌های جهان چنین صحنه‌هایی هستند.

آقای خداییان این گفته را که در زندان‌های ایران هر روز نقض حقوق زندانیان وجود دارد رد کرد و گفت، منتشرکنندگان این تصاویر آنها را مونتاژ کرده و کنار هم گذاشتند و ممکن است برای ماه‌ها و سال‌های قبل باشد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

گروهی به نام «عدالت علی» آخر مرداد ماه ویدئوهایی را که می‌گوید با هک کردن دوربین‌های زندان اوین به دست آورده برای عموم منتشر کرد؛ تصاویری که برخورد خشونت‌آمیز ماموران زندان را با زندانی‌ها نشان می‌دهد. 

انتشار این ویدیوها واکنش‌های گسترده‌ای به دنبال داشته است، از بیانیه سازمان عفو بین‌الملل درباره شکنجه زندانیان در ایران گرفته تا نامه جمعی از زندانیان سیاسی از زندان اوین که خواستار رسیدگی فوری به آن شده‌اند.

سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ مجلس روز دوشنبه، با اشاره به بررسی ویدیوها با حضور نمایندگان مجلس و کارشناسان قوه قضاییه و دادستانی، گفت که برخی موارد تخلف برای ما محرز شده و با خاطیان برخورد می‌شود.

مقام‌های جمهوری اسلامی در حالی دستور بررسی شرایط زندان و راستی‌آزمایی ویدیوها را صادر کرده‌اند که فعالان حقوق بشر تاکید می‌کنند که پیش از این نیز از شرایط زندان اوین و دیگر زندان‌ها باخبر بوده‌اند.