زندان اوین در شعله‌های آتش و انفجار؛ شعار «مرگ بر خامنه‌ای» در خیابان‌های اطراف

شاهزاده رضا پهلوی گفت مسئولیت جان تمامی زندانیان با شخص علی خامنه‌ای و «رژیم اهریمنی» اوست

شنبه شب (۲۳ مهر) زندان اوین صحنه آتش‌سوزی و تیراندازی بود. در ویدیوهای منتشر شده صدای ممتد شلیک و آژیر خطر شنیده می‌شود و خانواده‌هایی که عزیزانشان در زندان‌اند و جمع کثیری از شهروندان نگران از وضعیت زندانیان به سمت اوین حرکت کردند.

ویدیوها و گزارش‌های شهروندان در رسانه‌های اجتماعی حاکی است که خیابان‌های منتهی به زندان اوین راه‌بندان شدند و شعله‌های آتش از صدها متر دورتر قابل مشاهده بوده است.

مرکز رسانه‌ای قوه قضاییه جمهوری اسلامی اعلام کرد آتش‌سوزی در پی درگیری بین تعدادی از زندانی‌های محکومیت مالی و سرقت در یک کارگاه کارآفرینی رخ داد. پیشتر محسن منصوری، استاندار تهران، در واکنش به خبر آتش‌سوزی و تیراندازی‌ها در زندان اوین تهران گفت: آتش خاموش شده، شرایط تحت کنترل است و آرامش در مجموعه زندان برقرار است. او همچنین گفت که در این واقعه هشت نفر مجروح شدند. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

چنان که پیشتر گزارش شده است، درگیری‌ها از ساعت ۹ شب از بند ۷ اوین شروع شد و نگهبانان زندان به سوی زندانیان تیراندازی کردند و آژیر خطر به صدا درآمد.

شاهدان عینی به ایندیپندنت فارسی گفتند به نظر می‌‌رسد بخشی از ساختمان زندان یا ساختمان‌های نزدیک به آن در اثر آتش‌سوزی تخریب شده‌اند و سقفشان فرو ریخته است. تصاویر منتشرشده حاکی از آن بود که نیروهای امنیتی به سوی زندان اوین هجوم بردند. 

در حالی که اخبار ضد و نقیض از وضعیت #زندان_اوین و نا مشخص بودن سلامت زندانیان باعث نگرانی مردم شده، بستن مسیرها از سوی نیروهای سرکوب، موجب خشم و اعتراض شبانه شهروندان در مناطق اطراف اوین خصوصا منطقه سعادت‌آباد در خیابان منتهی به اوین شده است.#خیزش_سراسری #ایندیپندنت_فارسی pic.twitter.com/FbqKXzRk0O

ناظران هشدار دادند جان زندانیان سیاسی در اوین در خطر است و تاکید کردند که مسئولیت جان تمام آن‌ها بر عهده جمهوری اسلامی است.

ساعاتی پیش شاهزاده رضا پهلوی در پیامی مسئولیت جان تمامی زندانیان اوین را متوجه شخص علی خامنه‌ای دانست. 

جو بایدن، رییس‌جمهوری ایالات متحده آمریکا، برای دومین روز پیاپی درباره تحولات ایران اظهار نظر کرد و شهامت و شجاعت مردم معترض به حاکمیت که به خیابان‌ها ریخته‌اند را ستایش کرد.

ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت که مسئولیت حفظ امنیت شهروندان آمریکایی زندانی در ایران به طور کامل با حکومت ایران است.

اگنس کالامارد، دبیرکل سازمان عفو بین‌الملل، نیز در واکنش به آتش‌سوزی و تیراندازی‌ در زندان اوین تهران، ضمن «وحشتناک» توصیف کردن وضعیت کنونی زندان، به مقام‌های جمهوری اسلامی هشدار داد که به‌ لحاظ قانونی، مسئولیت حفظ جان و سلامتی تمامی زندانی‌ها با آن‌ها است.

به دنبال آتش‌سوزی در زندان اوین، در بامداد یکشنبه دانشجویان در دانشگاه ملی (شهید بهشتی) در خوابگاه ولنجک که در نزدیکی زندان اوین است شعار «مرگ بر دیکتاتور» سردادند. دانشجویان ساکن خوابگاه دختران این دانشگاه در منطقه سعادت‌آباد نیز شعار «مرگ بر خامنه‌ای» سردادند. مردم در منطقه سعادت‌آباد تجمع کردند و علیه حاکمیت شعار سردادند. در تصاویر صدای بوق ممتد اتومبیل‌ها شنیده می‌شود و مردم علیه رهبر جمهوری اسلامی و بسیج و سپاه شعار می‌دهند. همچنین در تصاویری دیگر دیده می‌شود که ماموران از روی پل اتوبان یادگار گاز اشک‌آور شلیک می‌کنند و یک اتومبیل در وسط خیابان آتش گرفته است.