همکاری پهپادی ایران با روسیه در شورای امنیت مطرح شد

ند پرایس: باوجود اینکه جمهوری اسلامی به دروغ گفتن ادامه می‌دهد، جهان می‌داند که روسیه از پهپادهای ایران برای حمله به غیرنظامیان در اوکراین استفاده می‌کند

روسیه به عنوان عضو دایم شورای امنیت رای وتو در اختیار دارد-SPENCER PLATT / Getty Images via AFP

روز چهارشنبه آمریکا، فرانسه و بریتانیا در نشست غیرعلنی شورای امنیت سازمان ملل موضوع ارسال پهپادهای تهاجمی حکومت ایران به روسیه را بررسی کردند. به‌دنبال برگزاری این نشست، دفتر نمایندگی ایالات متحده در سازمان ملل با انتشار بیانیه‌ای، یک بار دیگر حکومت ایران را متهم کرد با ارسال هواپیماهای بدون سرنشین به روسیه، قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت را نقض کرده است.

ند پرایس، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا هم در توییتی نوشت، باوجود اینکه جمهوری اسلامی به دروغ گفتن ادامه می‌دهد، جهان می‌داند که روسیه از پهپادهای ایران برای حمله به غیرنظامیان در اوکراین استفاده می‌کند. در بیانیه وزارت امور خارجه آمریکا که ضمیمه این توییت است تاکید شده است که آمریکا از تحریم یا به کار بردن اهرم‌های دیگر علیه آنهایی که در نقل‌و‌انتقال این پهپادها نقش دارند، ابایی ندارد. این بیانیه می‌افزاید، در حالی که ایران به دروغ گفتن و تکذیب کردن ادامه می‌دهد، به همکاری با متحدان برای جلوگیری از تامین تسلیحات برای روسیه متعهدیم.

بنابر گزارش‌های که منتشر شده است، روسیه از پهپادهای ساخت حکومت ایران برای هدف قرار دادن مراکز انرژی و زیرساخت‌‌های شهری اوکراین و غیرنظامیان استفاده می‌کند. عملیاتی که در جریان آن شماری از غیرنظامیان نیز کشته یا مجروح شده‌اند.

در بخشی از بیانیه دفتر نمایندگی آمریکا در سازمان ملل که بامداد پنجشنبه ۲۷ مهرماه منتشر شد، آمده است که شواهد و مستندات پرشماری وجود دارد که نشان می‌دهد نیروهای روسی از پهپادهای ساخت حکومت ایران برای حمله عامدانه علیه مراکز غیرنظامی و مردم عادی اوکراین استفاده کرده‌اند.

نشست غیرعلنی روز چهارشنبه شورای امنیت، یک روز بعد از آن برگزار شد که دولت اوکراین از کارشناسان سازمان ملل خواست بقایای پهپادهای سرنگون شده ساخت ایران را به‌منظور جمع‌آوری مستندات لازم بررسی کنند.

به‌گفته مقام‌های اوکراینی، هر دو پهپاد ایرانی «مهاجر» و «شاهد» که نیروهای روسی در جنگ علیه آن‌ها استفاده می‌کنند، بردی بیشتر از ۳۰۰ کیلومتر دارند. به‌این اعتبار، باید شامل محدودیت‌ها پذیرفته شده حکومت ایران، وفق قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت، قرار گیرند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

محدودیت‌های نظامی قید شده برای ایران در قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل تا مهرماه سال آینده کماکان معتبر است.

در همین ارتباط، وزیر خارجه اوکراین روز سه‌شنبه از مقام‌های اتحادیه اروپا خواست به‌استناد مجموعه بزرگی از شواهد و مدارک گردآوری‌شده، تحریم‌های شدیدی را علیه حکومت ایران وضع کنند.

جلسه روز چهارشنبه شورای امنیت به درخواست آمریکا، بریتانیا و فرانسه برگزار شد و انتظار می‌رود نشست‌های دیگری نیز برگزار شود. با این حال، روسیه به عنوان عضو دائم شورای امنیت همچنان از«حق وتو» برخوردار است. به‌ این معنا که در صورت تنظیم و ارائه هرگونه قطعنامه احتمالی، علیه خود یا متحدانش، می‌تواند جلوی تصویب نهایی آن را بگیرد.

بیشتر از جهان