ارسال پهپادهای ایران به روسیه؛ اروپا بر سر اعمال تحریم‌ها گفت‌وگو می‌کند

وزرای خارجه اتحادیه اروپا ممکن است بر سر اعمال تحریم‌ها علیه ایران به یک توافق سیاسی برسند

خبرگزاری رویترز به‌نقل از دو دیپلمات اروپایی نوشت موضوع ارسال پهپادهای حکومت ایران به روسیه، در دستور کار نشست روز دوشنبه وزرای خارجه اتحادیه اروپا قرار دارد و ممکن است یک توافقی سیاسی بر سر اعمال برخی از تحریم‌ها حاصل شود.

با این حال، روزنامه اورشلیم‌پست عصر روز جمعه ۱۴ اکتبر (۲۲ مهرماه) در گزارشی به‌نقل از یک مقام ارشد اتحادیه اروپا، بدون ذکر نام، نوشت: در نشست روز دوشنبه وزیران خارجه اتحادیه اروپا در لوکزامبورگ قرار نیست هیچ تصمیمی در مورد اعمال تحریم‌های اضافی علیه حکومت ایران، بر سر انتقال هواپیماهای بدون سرنشین به روسیه، گرفته شود.

خبرگزاری رویترز هم در ادامه گزارش اختصاصی روز جمعه خود به نقل از دو منبعش نوشت: هرچند  توافق بر سر فهرستی از تحریم‌های جدید علیه حکومت ایران در روز دوشنبه امکان‌پذیر نیست، اما امکان دارد یک توافق سیاسی به دست آید که راه را برای اعمال تحریم‌‌ها در مراحل بعدی هموار کند.

خبرگزاری رویترز روز جمعه در گزارش دیگری به‌نقل از مقام‌های آمریکایی نوشت احتمال دارد دولت جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا، نیز به‌منظور اعمال فشارهای بیشتر بر کرملین، نام کشورها یا شرکت‌هایی که مهمات و تجهیزات نظامی در اختیار روسیه قرار می‌دهند را در فهرست تحریم‌های خود قرار دهد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بامداد روز پنجشنبه، نیروهای روسی با سه پهپاد تهاجمی شهر کوچک ماکاریف، در غرب کی‌یف، پایتخت اوکراین، را هدف قرار دادند.

به گفته مقام‌های نظامی اوکراین، تاسیسات زیرساختی شهر ماکاریف با پهپادهای ساخت حکومت ایران هدف قرار گرفت. حکومت ایران کماکان تمامی این گزارش‌ها را رد می‌کند و مقام‌های نظامی-دولتی روسیه نیز سکوت می‌کنند و واکنشی نداشته‌اند.

در همین ارتباط، فرانسه و آلمان، هر دو از طرف‌های اصلی مذاکرات موسوم به احیای برجام، اعلام کرده‌اند ارسال پهپادهای تهاجمی حکومت ایران به روسیه، نقض موافقت‌نامه هسته‌‌ای برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل به‌شمار می‌رود و لازم است که شورای امنیت در این زمینه اقدام کند.

همزمان، روز دوشنبه قرار است مقام‌های اتحادیه اروپا در واکنش به سرکوب‌ گسترده اعتراض‌های ضدحکومتی در ایران، نام ۱۵ تن از مقام‌ها و مسئولان نظام جمهوری اسلامی که در سرکوب اعتراض‌ها دست داشته‌اند را در فهرست تحریم‌های خود قرار دهد. بر اساس گزارش‌های منتشر شده، به‌موجب این تحریم‌های تازه دارایی‌های احتمالی این افراد در اروپا توقیف و جلوی سفر آن‌ها به تمامی ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا گرفته می‌شود.